Dagje sightseeing in Brunei

August 13, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 32 °C

Vandaag gaan we een dagje sightseeing in Brunei. Als eerste pakken we een taxi naar Jame' Asr Hassanil Bolkiah Mosque. We zagen gisteren al dat dit een prachtige moskee is maar toen was hij helaas gesloten. Vandaag mogen we naar binnen als we onze schoenen maar uit doen en een soort gewaad aantrekken. Lynn en ik omdat we vrouw zijn en een jurkje aanhebben Erik omdat hij een korte broek draagt. De moskee is werkelijk prachtig. Binnen ontmoeten we een vrouw uit Brunei. Zij wil meteen met ons op de foto omdat we zo lang zijn. Overal waar we haar tegenkomen blijft ze tegen ons kletsen en vragen waar we hierna naar toe gaan. Als we de moskee goed hebben bekeken en we ons gewaad weer uitrekken komen we een man tegen uit Oostenrijk die vraagt of wij ook naar de andere moskee willen en of we een taxi willen delen. Dat is natuurlijk altijd handig maar opeens staat daar ook weer het vrouwtje uit Brunei en zij staat er op dat haar man ons afzet met hun auto. We moeten het maar zien als Bruneise gastvrijheid en ze willen er niks voor hebben. Dus staan wij 10 minuten later midden in het centrum voor de Sultan Omar Ali Saifuddin-moskee. Deze is helaas nog gesloten maar er wordt meteen gevraagd of we niet een boottocht van een uurtje ( wat gewoon 2 uur wordt) willen maken langs het waterdorp, het paleis en de mangrove in. Omdat het een leuk prijsje is, we dit ook allemaal wilden zien en we toch even niks anders te doen hebben stappen we Incl onze Oostenrijkse vriend op. Het tochtje is geweldig en we snappen nu waar het woord 'regen'woud vandaan komt. Maar we zien prachtige mangroven en een boom vol met neusapen. Het waterdorp is ook erg bijzonder, tienduizenden mensen wonen hier op huizen op palen. Kilometer lange vlonders lopen door dit dorp zodat mensen zich kunnen verplaatsen. Heel bijzonder om te zien en je vraagt je af waarom iemand voor deze levensstijl kiest met de stad naast de andere kant van de rivier.

Na een lunch en een bezoekje aan de moskee die inmiddels open is nemen we afscheid van onze Oostenrijkse vriend. We wandelen nog wat langs de waterkant, maken nog vele foto's met allemaal locals die dat graag willen en proberen dan een lokale bus op te zoeken. Ik weet niet hoe ik dit busje moet noemen maar het lukt en we stappen uit naast ons hotel.

Weer een paar mooie ervaringen rijker!