Kaikõura 🦭

December 27, 2023 in New Zealand ⋅ ☁️ 13 °C

Als we 's ochtends wegrijden van de camperplaats is het nog vroeg. We laten Lynn slapen en rijden eerst een stuk naar een benzinepomp voordat we ontbijten. Onderweg stoppen we langs een beek en parkeren half onder een brug, helaas is de camper te hoog want aan de andere kant is een mooier stuk maar we gooien even de stoelen en tafel neer en maken een basic ontbijt, Lynn cornflakes met een plak kaas (Colby) erbij en wij een boterham met een bakje oploskoffie. We hebben het eerder met een French press geprobeerd maar vonden het toch teveel gedoe met schoonmaken en na een poosje smaakt de oploskoffie ook prima. Daarna rijden we naar een grote parkeerplaats in het touristische Kaikõura. Dit schiereiland staat bekend om het zeeleven dat hier te vinden is doordat de zee vlakbij de kust erg diep is. Na een korte wandeling met flinke klim zien we al snel de eerste zeeleeuwen door de verrekijker. Snel afdalen en richting de rotsen dus! We hebben geluk want we kunnen ze tot erg dichtbij naderen en er zijn veel kleintjes! Helaas zien we een baai verderop ook wat dode zeeleeuwen liggen, ze stinken behoorlijk. Na de wandeling stappen we weer in de camper en rijden we naar de andere kant van het dorp. Ook hier vinden we een mooi plekje met uitzicht op de zee en dat is geluk hebben want het is hier mega druk! Nadat we een poosje gechilled hebben gaan we op zoek naar een slaapplaats want het is hier aardig dichtgetimmerd, overal staan borden met verboden voor campers en de paar plekken waar je wel kunt staan zijn vol. Even verderop vinden we een plek voor 15 self-contained campers. Het is tussen een begraafplaats en een afvalverwerkingsbedrijf in maar het is gratis en bespaard ons toch weer 50 dollar. Als de ranger komt controleren of iedereen wel echt een eigen toilet heeft maken we een praatje met hem en hij geeft ons een goeie tip om de zonsondergang te bekijken vanaf een heuvel op loopafstand. 's avonds genieten we van het uitzicht en lopen/klimmen we via een openbaar toilet terug om te gaan slapen.Read more