Expo 2015 Milaan 1e dag

June 24, 2015 in Italy ⋅ 🌙 19 °C

Een excellente nachtrust gehad, wakker even na zevenen en ons ontbijtbuffet staat reeds klaar. Zeer uitgebreid maar toch anders dan we gewoon zijn: héél veel zoetigheden, van koffiekoeken over pruimentaart tot koekjes. Gelukkig ook toast en gewoon brood, Cecilia presenteerde direct kaas en ham wat we graag aannamen.
    We overlegden met haar ons naar het station van Gallarate te brengen en dat was direct OK.
    Om 9,20u vertrokken we met een man die later de eigenaar bleek te zijn, hij is Argentijn en op mijn melding dat ik een beetje Spaans sprak was hij vertrokken met een hele uitleg.
    Dit huis was zijn uurwerkfabriekje tot hij het rond 2008 verkocht aan Turken door de crisis.
    Cecilia is zijn ex-vrouw waarvan hij al 20 jaar gescheiden is, ze is de uitbaatster van dit hotel. Toch vindt hij het een slechte investering omdat het in de winter een dood seizoen is en als er volk is brengt het meer werk mee dan dat het eigenlijk opbrengt. Hij klonk toch niet boos of ontgoocheld eerder berustend.
    Zo al chit chattend bereikten we het station van Gallarate waar we een electronische biljettenautomaat uitprobeerden want aan de kassa stond veel volk en daar spraken ze blijkbaar alleen Italiaans.
    Twintig minuten rijden en we waren aan Rho-Fiera Expo 2015, zoals de statie hier heet.
    Nog een uur aanschuiven eer we door de veiligheidspoort waren en het feest kon beginnen.
    We besloten eerst de volledige rechterkant te doen: een vooruitzicht op de kathedraal van Milaan met alleen maar de Madonnina (zo wordt zij hier genoemd) die op de toren staat en alle uitleg die erover gegeven kan worden.
    Ierland, teveel aanschuiven dus verder naar Nepal, volledig in hout uitgewerkt, geen vermelding van de aardbeving behalve een display met enkele foto's en helemaal aan de uitgang een donatiebox.
    Sudan even binnen en buiten, België met een mooi paviljoen deze keer en veel reclame voor Belgische frieten, bier, fruit snacks en chocolade. Niet opdringerig en mooi gepresenteerd, het bier (Stella natuurlijk) was in een soort plastiek dat er uitzag en voelde als glas! Meerdere mensen waren aangenaam verbaast en ik denk dat er veel pandgeld achter gebleven is.
    Dan kwamen we aan de eerste gang met lekker eten, drinken en toiletten prima geregeld.
    De Expo gaat over food en energie en we kwamen aan de paviljoenen van de landen waar er rijst geproduceerd word. Daarna waar de cacao vandaan komt en als laatste de landen van de koffie, het zijn er teveel om op te noemen. Er kon geproefd worden, tegen betaling meestal of er konden streekgerechten gegeten worden. Wij kozen voor Laos omdat dat er smakelijk uitzag: pikante worstjes met kleefrijst, papaya salade en een drankje.
    Aan Azerbeidzjan dansen filmen maar teveel volk om binnen te gaan, daarna de Emiraten een uur aanschuiven, dus niet. Kazakstan, waar in 2017 een Expo gehouden wordt en Groot Brittanië overslaan, Hongarije en Spanje ook. Roemenië bezoeken en Mexico niet, dat wil niet zeggen dat we ze niet zagen maar het is niet mogelijk alles te zien dus skipten we degene waar teveel volk stond.
    Errond was ook veel te zien en te proeven want de show is niet alleen binnen, daar zijn de foto's en eventueel de vernieuwende zaken i.v.m. Landbouw of energie maar buiten is meer ambiance!
    Italië werd dan vertegenwoordigd door alle streken en bedrijven zoals Illy, Ferrero, Campari, Fiat en teveel om op te noemen. Er was ook een supermarkt van de toekomst gepresenteerd door COOP: als je een artikel aanraakte dan kreeg je de herkomst, de verschillende percentages van vetten, suiker enz.. op een display boven de rayon en je kon er ook echt kopen.
    Slovenië, Oostenrijk en Chili volgden waarbij we alleen in Chili gingen proeven, Iran was de moeite maar je ziet wel overal de regerende Khomeini en dat geeft een beklemmend gevoel vind ik.
    Marocco was bekend dus verder naar Qatar waar ze me direct een armband wilden aansmeren, en die mannen kunnen zo bokkig zijn als je niets koopt! Dat ondervond ik al eerder op een volksdansfestival in Schoten.
    Mc Donalds was heel bekend en Turkmenistan was zo ver op het einde dat er eindelijk wat minder volk rondliep, we eindigden in Indonesië en hadden dan de hele boulevard van 1,5 km gedaan.
    Langs de andere zijde wandelden we terug zodat we toch de biodiversiteit gezien hadden maar dat trok geen volk! De levensboom die het embleem is van de Expo hebben we nog gefotografeerd maar dat moest Dirk doen want mijn batterijen, van de camera waren op!
    Het was vandaag heel warm ik dacht 28° maar gelukkig is de boulevard met zeilen overdekt en er is redelijk wat water dat koelte geeft dus het viel 100% mee.
    Een beetje zoeken naar de juiste trein en perron voor onze richting: Varese en tegen negen uur konden we naar Cecilia bellen om ons terug af te halen aan het station.
    Een douchke dit verslag en het is elf uur, ik zal niet lang lezen ;-)