Satellite
Show on map
  • Day 18

    Daxu, China

    May 14, 2016 in China ⋅ 🌙 26 °C

    Heel de nacht regen van zachtjes tot zo hard dat het de berg afstroomt om 5u, ik kan het weten want ik was ieder uur wakker!
    Het harde authentieke Chinese bed is niets voor mij, en Dirk hoor ik ook kreunen en voelde ik dikwijls opstaan, gelukkig is dit de laatste keer. Vanavond terug luxe!
    De rijstboeren zijn blij met dit regenseizoen dat duurt van april tot september, het is niet koud zo'n 25° en 80% kans op regen, niet even een bui maar 10 buien op een uur.
    In de winter dus van oktober tot maart kan het hier heel koud zijn zei Michael onze plaatselijke gids wel tot 2°, ja alles is betrekkelijk.
    Omdat ik toch wakker was ben ik dan maar naar de top gewandeld,omdat in het programma staat dat het ochtendlicht zo mooi is. Maar met die regen was er geen ochtendlicht,de wolken hangen laag tussen de bergen en dat geeft een mooi effect. Dus mijn trip was toch de moeite waard. Tegen half acht was ik terug en Dirk was juist wakker. Na 't ontbijt wandelen we naar beneden en passeren veel winkeltjes. Ik onderhandel voor 2 kussenovertrekken voor 50 yuan de vraagprijs was 80 yuan.
    Een beetje later kocht ik nog een krantendrager voor aan de muur in (machinaal) borduurwerk voor 25 yuan i.p.v. 40 yuan. Die kussens wou ik echt dus daar wou ik niet tot het uiterste gaan tenslotte is 50 yuan maar 7 €.
    Gezien mijn kleine bagage zal ik meer kleding achterlaten ;-)
    Vandaag wordt het een dag van veel rijden. Gelukkig zijn er pauze's voorzien. Eerste stop aan het MACAU restaurant, en eerlijk waar het was weer lekker, 14 verschillende schotels wel iets naar ieders smaak, dan weer twee uurtjes rijden en we gaan naar het South China Pearl Museum. 5' uitleg waar alle parels vandaan komen en dan een grote verkoopzaal binnen met wel 15 verkoopsters. Toch waren er zaakjes te doen want ze waren echt en niet té duur. Maar echte paarlen kettingen zijn tegenwoordig niet zo in de mode bij ons. Weer een uurtje rijden helemaal Guilin door wat toch een enorme stad is en dan bezoeken we Daxu aan de oevers van de Li rivier. De 2,5 km lange hoofdstraat getuigt van de welvaart van meer dan 1000 jaar geleden, toen de rivier de belangrijkste handelsweg was.
    Één koopmanswoning gaan we binnen, niet zoals in Shanghai waar ze gerestaureerd zijn, want hier is er veel kapot geslagen bij de Culturele Revolutie en dat zie je aan de staat waarin het huis zich bevindt. In de winkelstraat is het een beetje zoals op de rommelmarkt. Antiek is sowieso niet te koop tenzij het nep is want er is al niet zo veel overgebleven!
    Op heel onze reis is er slechts één betalend toilet en dat is hier, het was dan nog niet proper en geen toiletpapier. Voor de rest zijn er overal openbare toiletten en gratis, meestal hurktoiletten of Franse zoals wij zeggen, maar papier breng je best zelf mee.
    De regen is ondertussen opgehouden maar door al dat nat is het drukkend warm wel 28° en enorm vochtig.
    Rond vijf uur kwamen we aan in Yangshou waar we logeren in Green Lotus Hotel *****, en deze keer maakten ze hun sterren waar!
    1,45'' om alles te reorganiseren want na het verblijf met enkel mini-handbagage voor ons toch is dat wel nodig. Stipt om 6,45u vertrekken we naar de drukke winkel- wandelstraat de 'Weststreet', die volgens een Maleisische dame die ik gesproken had bij de show van de Dongs de moeite waard is! Voor mij was het er alleen héél druk, geen wonder het is zaterdagavond.
    Eens te meer laten we onze Chinese maaltijd smaken, deze keer geen overvloed want deze uitbater wil zo weinig mogelijk wegwerpen, op vraag kan je bijkrijgen maar dat is niet nodig.
    Onze plaatsen bij de grandioze show van Liu San Jie zijn besproken. Er zijn meer dan 600 deelnemers en 4 etnische volkeren die eraan deelnemen. Deze show van Zhang Yimou, de regisseur van de Chinese olympische openingsceremonie, zou spectaculair zijn. Die openingsshow heb ik trouwens nog steeds op dvd staan!
    Eigenlijk is dit de eerste desillusie, de show was mooi,maar van het verhaal konden we niets maken, er werd nogal vlug overgeschakeld tussen de scènes en soms was het veel te ver alhoewel we op de 6e rij zaten. De etnische muziek kenden we al en de scores werden aaneengebracht door Hollywood achtige muziek, misschien voor de chinezen indrukwekkend.
    Maar de echte ontgoocheling waren de chinezen zelf, geen respect voor de uitvoerders er werd amper opgelet vóór mij zat een dame de hele tijd te skipen met haar kleinkindje, naast Dirk zat er ene de hele tijd sms'en te sturen en op de koop toe stonden ze al recht voor de show beëindiging was.
    Nochtans trekt deze show 2 x 3000 man! Per avond.
    Allé 23,45u is een mooi uur om te gaan slapen, na een slaapmutsje uit de minibar.
    Read more