A 13-day adventure by Mariatche Read more

St Peters Port Guernsey

June 1, 2017 in Guernsey ⋅ ⛅ 15 °C

Goed uitgeslapen kwamen we boven water rond 9u en we waren blijkbaar al tussen de Kanaaleilanden. Rustige zee en waarschijnlijk een vlotte tocht bracht ons bijna 2u vroeger dan verwacht aan Sant Peter Port.
    Hier hebben we geen uitstap gepland want we herinneren ons dit eiland van 40jaar geleden en willen daarom de stad iets grondiger verkennen dan we toen gedaan hadden.
    Het is een tender haven dat wil dus zeggen dat er moet gewacht worden tot er een boot vrij is, we gaan een tender ticket nemen en krijgen nr 24 terwijl horen we afroepen dat nrs 7 & 8 mogen instappen!
    Gelukkig is er een extra grote tender van Guernsey zelf en daar kunnen wel 200 personen in.
    Na de nodige tijd wachten in het zonnetje aan dek 10 hoor ik onze tender afroepen en we gaan naar dek 1 vanwaar we kunnen vertrekken naar De tender pier 13 in S Peter Port.
    We wandelen rechtstreeks naar de Candie Gardens door de vrolijk bebloemde winkel wandel straten. Aan het Art museum ga ik een bezoekje nemen en Dirk wacht buiten op het terras met een verfrissende pint.
    Het gewone museum had de kunstwerken zoals overal een beetje. De foto's van oud Guernsey waren heel interessant maar de tijdelijke tentoonstelling van Peter Le Vasseur waren mindblowing!
    Modern en steeds een doordenkertje.
    Het was ondertussen bijna 2u en ik nam een saumon crème cheese sandwich en kreeg er chips bij en een slaatje. En nu denk ik dat het hier was dat ik de gewoonte aannam om fondue met chips te serveren want dat zal ik 40 jaar geleden gezien hebben veronderstel ik ;~
    We wandelden terug langs de kade en gingen een Guinness drinken bij 'Boathouse' waar er free WiFi was, en blijkbaar hangt ook de moderne toerist hier (vrijwillig) aan vast!
    Nog even naar de oude stad waar ik een mooi kanten vestje op de kop sla.
    Terug aan boord nemen we een goede douche en gaan vroeg eten in de Windjammer want er staat weer wat op het programma.
    Om 8 u een vlaggenshow van de bemanning, er zijn 60 verschillende nationaliteiten aan boord nog meer verschillende dan passagiers.
    Het goede aan dit schip is dat er veel verschillende plezante dingen gebeuren in het centrum: dat is op dek 4 en loopt als een koker helemaal naar dek 9. Het is het hart van het schip op amusement gebied. Er zijn natuurlijk nog vele bars en lounges maar die zijn meer gespecialiseerd.
    Ik zit al om 7u op post en Dirk komt mij vervoegen om half acht er is van alles te zien en het life combo is het aanhoren waard zeker met een Mai Tay cocktail!
    De vlaggenparade was heel plezant er zijn 60 verschillende nationaliteiten aan boord bij de bemanning, we lijken wel de verenigde naties zei de kapitein. Enkele landen met een specifiek herkenbaar moto haalde je er zo uit en zij deden een enthousiast dansje, van de anderen werd het aantal genoemd en geapplaudisseerd. Er was wel een Belgische vlag maar geen personeelslid daarentegen 1 Duits personeelslid en geen vlag ze zullen de richting van de strepen verkeerd gehad hebben.
    Wat mij al eerst opviel was dat deze bemanning beter betaald wordt dan in de eerdere cruise maatschappijen want als ze op uitstap gaan zie je geen verschil tussen passagiers en crew! Dat hebben we wel anders gezien.
    De kapitein sloot met een mop de show af: ken je het verschil tussen de Italiaanse maffia en de Poolse maffia? De Italiaanse doet je een voorstel dat je niet kan weigeren, de Poolse een voorstel dat je niet kan verstaan!
    We sloten de dag af in het Masquerade theater met een gevarieerde muziekshow.

At sea, voorbij België

June 2, 2017, North Sea ⋅ ⛅ 20 °C

Klok een uurtje terug zodat we weer aansluiten bij de EU, dus wakker om 7,30 ipv 6,30u.
    Na het uitgebreid ontbijt beslissen we in de rustige Viking Crown lounge te gaan zitten waar we een mooi uitzicht hebben, er is echter veel mist dus meer dan de eeuwige wandelaars die hun km's doen is er niet te zien. Het is 20 graden maar door de beweging van het schip kan je niet echt van het zonnetje genieten.
    Tegen11u beslist de amusement manager onze rust te verstoren met een spelletje dat veel lawaai meebrengt. We zitten samen met Nederlanders die hetzelfde zeggen als wij: waarom moet men de enige rustige plaats ook nog storen met hun Amerikaans (overdreven) lawaai!
    Ik maak van de gelegenheid gebruik om nog eens een toer door het schip te maken en te genieten van alle bedrijvigheid, servetten en handdoeken vouwen, yoga, verkoop in de shops enz. Even reserveren bij My Time om 8,15u voor het laatste diner aan boord en als ik terug in de Viking kom is het spel gelukkig ten einde.

Ik raakte aan de babbel met een pinacle member, iemand met meer dan 600 cruise nachten.
    Een weduwe uit Fort Lauderdale VS, de grootste vertrekhaven van cruise schepen.
    Toen haar man overleed werd ze ziek van verdriet en toen ging ze voor de eerste keer op cruise voor 5 dagen om haar zinnen te verzetten. Dat viel zo goed mee dat ze na een maand een volgende cruise boekte en weer een en weer een!
    Op 3 jaar tijd zit ze nu over de 700 cruise nachten. In het begin waren de cruises spotgoedkoop, goedkoper dan thuisblijven zei ze.
    Zo heb ik een groot deel van de wereld gezien voor ik doodga en op een veilige manier, was haar devies!
    De lunch in Windjammer is een echt taarten orgie! Heel de middenblok is gevuld met allemaal verschillende taarten. We eten een gezond middagmaal en een heel ongezond nagerecht: zoveel taart als je opkrijgt.
    Aan het zwembad is het aangenaam zitten en tot een uur of vier lezen en zwemmen we. Dan komt er een frisse wind op en de zon verdwijnt even dus terug naar de Viking Crown lounge waar nu ook bediening is aan de bar en we onze laatste Mai Tai nemen van de reis.
    Ondertussen hebben we José van Nicaragua een extra gegeven in de enveloppen die daarvoor bestemd zijn en ook Richie en Natalia krijgen van ons een extraatje voor de goede zorgen en vooral de extra nagerechtjes en kroketjes, ook de leuke babbels waren interessant.
    Rond 6u zijn we aan de Belgische kust er is veel wind en mist.
    De farewell show moesten we vroeger verlaten omdat de tijding slecht gepland was door mij. Je ziet toch dat men al bezig is met grote opkuis voor de volgende passagiers.
    Nog even langs het centrum om daarna af te zakken naar de kajuit om in te pakken, om 11u moeten de koffers in de gang staan en dat halen we net.

Aartselaar

June 3, 2017 in Belgium ⋅ ☁️ 17 °C

Op tijd opstaan om nog te gaan ontbijten want de koffers zijn al weg en we moeten zo vlug mogelijk de kajuit ontruimen om de grote kuis te doen voor de nieuwe gasten vandaag aan boord komen. We kunnen nog rustig ontbijten buiten en de bedrijvigheid van de mensen bekijken.
    Onze koffers staan in de terminal te wachten als we samen met groep 17 afmelden. De rekening gaat automatisch van de credit kaart wat gemakkelijk is want vroeger moest je eerst aan de receptie gaan aanschuiven. Weer een voordeel van het automatisme! (We ontvingen om de 4 dagen een update zo kon je goed je uitgaven controleren)
    Kleine wandeling naar het station waar we al gauw zagen dat de trein naar Brussel op spoor 15a vertrok om 9,52u. Dirk ging nog vlug even naar toilet en kwam pas 2u! later terug. Verloren gelopen ik was in alle staten en had juist de spoorwegpolitie aangesproken toen hij terug opdook. Hoe leg je uit dat je man in Amsterdam verdwenen is zonder argwanende blikken?
    Hij had heel de tijd rondgedwaald en was niet op het idee gekomen om naar de uitgang van de Ferry of boten terminals te gaan want daar stond ik wel degelijk te wachten. Allé eind goed al goed zeker dus drie uur later de trein op naar huis!