Dag 21: Tuben in Vang Vieng

February 14, 2016 in Laos ⋅ 🌫 14 °C

We slapen uit en besluiten datgene te doen dat je in Vang Vieng echt gedaan móet hebben en waarvoor dit plaatsje ook beroemd/berucht is geworden, tuben. Je door de stroming van de rivier mee laten varen op de binnenband van een tractor. Klinkt niet heel spannend, maar het is vooral de combinatie van drank, drugs en een verraderlijke stroming die ervoor heeft gezorgd dat al tientallen mensen overleden zijn bij deze activiteit. Hierdoor is de tocht dan ook aangepast, in plaats van alle barretjes langs de rivier open te laten is dit beperkt tot maximaal twee per dag. Tuk-tuk's rijden af en aan om tubers naar het startpunt stroomopwaarts te brengen. Rond 12 uur belanden ook wij in een van deze tuk-tuk's en wordt direct duidelijk dat we deze tocht niet nuchter gaan beginnen, een fles lokale whisky gaat rond en is bij aankomst al zo goed als leeg.

Na een eerste plons in het water kan de tocht vervolgens van start gaan, in totaal is de tocht zelf ongeveer 3 uur lang waarbij je in ieder geval voor 18:00 uur terug moet zijn om je borg voor de banden terug te krijgen. Na 50 meter is de eerste bar echter al zichtbaar, lang dobberen is er dus nog niet bij. We worden binnengehengeld door enkele locals en het is direct duidelijk dat we nog iets te nuchter zijn voor de stemming bij bar nr. 1. We besluiten ons er maar door mee te laten slepen en te genieten van zon, drank en de mensen om ons heen.

Na enige tijd besluiten we verder te dobberen, ook bar nr. 2 is niet ver weg en dus weten we ook direct dat de tocht ná deze bar tot het eindpunt in Vang Vieng nog enige tijd zou gaan duren. De stemming is ook hier echter top, waardoor we de tocht huiswaarts pas starten wanneer de zon al langzaam achter de bergen verdwijnt. De tocht is vervolgens erg fris en met borden langs de waterkant met "stop tubing" en "last stop" ook nog eens erg verwarrend. De borden negerend komen we helaas een kwartier te laat aan bij het eindpunt. Een vriendelijke glimlach later krijgen we gelukkig toch onze borg voor de banden terug.

Na het eten lopen we Tom, Min, Lea en later Fabian en Jasmin weer tegen het lijf. Tot sluiten blijven we met hen hangen in een lokaal barretje.