Morocco
Oulad Driss

Carrefour des Nomades camping

October 27, 2022 in Morocco ⋅ 🌙 20 °C

Vannacht niet koud gehad, wel lekker fris. We hebben vandaag weinig km (ca 400🤔) te maken dus hebben besloten het rustig aan te doen. Tot een uur of 8 geslapen, douchen, yoghurtje (we hebben voor het eerst een kleine koelbox op de accu, jawel) en koffietje. We besluiten de Tauorirt Kashba te bezoeken. Oud stadsdeel met hoge verdedigingsmuur uit leem opgetrokken, gebouwd in de 19de eeuw. Kleine gestapelde woningen allen verbonden met doorsteekjes, trapjes, binnenplaatsen en uitzicht op de oase. Was leuk om een inkijkje te krijgen. Verder de tourist uitgehangen, bij winkeltjes sneupen en een sjaal/hoofddoek voor in de woestijn kopen. Het afdingen is gestart. Nog even langs de Carrefour. Er is in Marokko geen alcohol in de winkels te koop, blikjes 0.0 bier volop. We zijn de hoge Atlas uit, maar zitten nog steeds op 1400m. Het is wederom fantastisch mooi. Veel oases en dadel plantages in het dal. En we moeten nog een aantal passen door. Km’s aan goede wegen. In de dorpen is slechts alleen de hoofdweg geasfalteerd. We lunchen net achter een droogstaande wadi, onder de palmbomen. Het brood dat we over hebben geven we aan de landeigenaar. Even later komt hij terug met een emmertje eetbare dadels en een tak vol dadels die nog moet na-rijpen. Hoe lang dat duurt? De taalbarrière was er nu echt. Zelfs met wat Frans kwamen we er niet uit. Bedanken in het Arabisch lukte wel. Doorgereden via Zagora. Daar door een jongen op brommer aangesproken of we even mee konden rijden naar de garage van Ali. Op de foto en een sticker opgeplakt gekregen, en weer door. Bowy en Marleen waren niet meegereden. Toen we we bij hen kwamen zei B ‘aha, dat is de garage van die vriend van mij’. Dus wij met beide auto’s terug. En toen duurde het anderhalf uur dat we verder reden. Enkele petten uitdelen, op de foto. En toen lagen een paar mannetjes onder de auto die vonden dat de stabilisatie-rubbers echt aan vervanging toe waren…. Nou ja, nu we er toch zijn hebben we wel 30min om dat te laten fixen. Om ervoor te zorgen dat de monteurs niet meer vinden/ niet meer konden stuk maken ging Robert mee onder de auto. Kosten 2 T-shirts en een oude extra autoradio die Robert nog bij zich had. Ondertussen gingen de dames de winkeltjes in. We onderhandelen strakker. En een extra pet beklinkt de deal. We rijden verder door enorme valleien met prachtige bergruggen. De muziek van ‘Once upon a time in the west’ wordt erbij aangezet. Het is hier weids en groots. Prachtig. Het laatste stuk van de rit wederom met ondergaande zon, je ziet dan echt weinig. Toffe plek om te kamperen naast het hotel. Alle teams komen hier bij elkaar, met een wijntje om het zwembad. Ieder groepje heeft zijn eigen route, zijn eigen verhalen. Er is een heerlijk buffet voor ons klaargemaakt. Wederom een top-dag!Read more

Carrefour des Nomades

October 28, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 30 °C

Na een weekje door jakkeren is het vandaag een rustdag. Robert was vroeg wakker en is rustig met kopje koffie naast de tent bezig gegaan met het bijwerken van het dagboek van de afgelopen dagen. Tonny is in de daktent ook begonnen met bijwerken aan het dagboek. Om half tien naar het ontbijt gegaan wat heerlijk was.
      Lekker gelummeld op de camping. We hebben voor het eerst het schaduw net opgezet met de constructie die Robert in Nederland had bedacht: paar stoeptegels en buizen waar het net aan kan worden vastgezet. Marleen is pannenkoeken gaan bakken. Zowel de constructie als de pannenkoeken hebben geleid tot veel commentaar/opbouwende kritiek. De dadels die we hadden gekregen zagen we gewoon rijpen en de eersten waren al heerlijk. Ook nog gekeken of we het lekken van 1 van de jerrycans kunnen oplossen met stuk plastic. Om een uur of drie met een heel stel auto’s naar de nabij gelegen duinen gereden om zandrijden te oefenen. Luc, de Belgische uitbater van het hotel/camping, dacht dat we allemaal ervaren zandrijders waren. Na 2 minuten was hij een stuk wijzer. We hebben allemaal aanwijzingen gekregen. Tonny begon en nam zonder enige problemen alle duintjes die ze moest nemen. Robert heeft de tweede helft gedaan. Het was echter ook veel wachten omdat auto’s vast kwamen te zitten en losgetrokken moesten worden. Eén van de auto’s bleef lang weg en bleek vast te zitten dus is Luc terug gereden om te helpen.
      Uiteindelijk zijn we versneld teruggegaan omdat er een aantal mensen, waaronder wij, om half zes met een dromedarissentocht zouden meedoen. Het bleek dat wij ons dubbelgeboekt hadden waardoor er twee dromedrissen teveel waren. Twee andere challengers gezocht die toch mee wilden en om kwart over zes zijn we vertrokken. Weer de duinen in en naar een hoge duin gelopen. Daar afgestegen en de duin opgelopen en een schitterende zonsondergang gezien. De drie begeleiders (3 generaties) leggen ondertussen een vuurtje aan en gaan thee zetten. Thee met koekje en nootjes en lekker ontspannen in het zand. Heerlijk. Daarna rustig terug gelopen en in het donker overgestoken over de weg met de dromedarissen. Daarna weer een zelfde buffet als de avond er voor. Prima voor elkaar. Gezellig met laatste bier en wijn in het huis zitten praten. Niet al te laat naar bed want de volgende dag is er weer een lange dag offroad waar we veel zin in hebben.
      Afgerekend met Luc en hem hartelijk bedankt voor zijn vriendelijkheid en gastvrijheid.

Auf dem Dromedar durch die Sahara

November 7, 2019 in Morocco ⋅ ☀️ 24 °C

Wir satteln vom Drahtesel um aufs Wüstenschiff, denn unser Ziel heute ist ein Camp mitten in der Sahara. Also besteigen wir mutig die Dromedare 🚶‍♂️🐪🐪🐪🐪 🚶‍♂️🐪🐪🐪🐪 🚶‍♂️🐪🐪🐪🐪, die uns gelassen zwei Stunden lang durch den gelben Sand schaukeln. Das, zusammen mit der traumhaften Landschaft und dem Sonnenuntergang ist Wüstenfeeling pur und einmalig schön!
      Nach zwei Stunden allerdings auch ein sehr schönes Gefühl, vom 🐪 wieder absteigen zu können 😳😉.

M‘Hamid diesmal mit Hotel

September 27, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 37 °C

Pool ruft und sieht in der Dämmerung auch romantisch aus.

Oulad Driss