Living in: Gentbrugge, België Read more Gentbrugge, België

Petra day 2: Highlight trail part II

May 28 in Jordan ⋅ ☀️ 29 °C

Uiteindelijk daal je zelf ook weer af en kom je uit bij de grote tempel en een zuilenstraat. Daarna volgen nog de koningsgraven en het theater. Zo mis je dus niets van de hoogtepunten! Opnieuw moet je langs de siq om terug te keren richting Wadi Musa.

We hebben nog geprobeerd om 1 van de 3 viewpoints via andere wegen te bereiken, tevergeefs..allemaal door de politie bezet..heel raar want dit stond nergens aangegeven en ook die mensen vandaar konden niet meegeven wat de reden was.

Petra day 2: Highlight trail

May 28 in Jordan ⋅ ☀️ 28 °C

De tweede dag namen we een andere route langs de hightlights maar dan via minder bekende wegen en meer panoramische uitzichten. We vonden op een blog een hike naar een gratis uitkijkpunt van de treasury. Een kleine klim met wat klim en klauterwerk maar bovenaan bleek dat alle viewpoints waren afgezet met politie. Bummer!!
    De wandeling gaat verder naar de hoge offerplaats, verschillende minder bekende tempels en graftombes. Behalve die monumenten zelf, zijn vooral de panorama’s echt heel erg mooi. Je kijkt vanuit de hoogte uit over de hele site.

Backdoor trail part III

May 27 in Jordan ⋅ 🌬 32 °C

We liepen langs:
    - monastery
    - theater
    - koningsgraven
    - Treasury
    - de siq

Daarna opfrissen in het hotel en aten we ons beste avondmaal van de hele vakantie in hey stadje Wadi Musa bij Sana'a Yemen.
    Must eat: mixed grill en de grilled chicken. Echt suuuperlekker! Je ziet ze daar ook zelf het brood draaien.

Overnachting: Nomads hotel
    82 JOD - 2 nachten
    Private room

Dinner: Sana'a Yemen

Backdoor trail: part II

May 27 in Jordan ⋅ 🌬 32 °C

The backdoortrail is ong. 17km lang. Je passeert sowieso langs visitorcentrum voor je ticket en neemt dan een shuttlebusje naar little Petra. Die is inbegrepen in je ticket. Laat je niet misleiden door de taxis die je een rit willen aansmeren tegen betaling om tijd te sparen.
    Dan wat sightseeing/warm'up in little Petra en vanaf daar kan je kiezen om al te wandelen of een jeep te nemen voor 5 JOD naar de start voor Monastery. Wij namen de jeep want die 5km extra wandelen in de vlakke zon zonder mooie uitzichten zagen we niet zitten.
    Bij aankomst start het trappenwerk en moet je in korte tijd 150m stijgen.
    Voor ons wel heel speciaal want we zagen plots een onweer in de verte dat steeds dichter kwam. Het leek zeer dreigend. Het laatste stuk naar ‘the monastery’ gaat dan weer terug bergaf, en toen kregen we zelf net bij aankomst wat regen. En zo sta je na tien kilometer plots bij één van de mooiste monumenten van heel Petra. Wij maakten dus foto's bij dreigende onweerswolken en bij een dalende zon 🤩
    Wij dronken een lekker versgeperst fruitsapje op een viewpoint en gingen dan door langs de mainroute Jordan trail om te eindigen aan de befaamde Treasury en de Siq.

Petra Day 1: Backdoor trail/Little Petra

May 27 in Jordan ⋅ ⛅ 29 °C

In de ochtend hadden we nog een lekker ontbijtje en reden dan door naar Petra. Ongeveer een uurtje rijden.
    En daar zijn we dan eindelijk: Petra, de bekendste bezienswaardigheid van Jordanië. Werelderfgoed!

We checkten in bij Nomads hotel, een mooi en goed hotel op 3min van Petra met een cosy rooftop.

Wij deden Petra in 2 dagen met de Jordan Pass.
    Wij maakten 2 totaal verschillende wandelingen in Petra waardoor we dit wereldwonder langs alle kanten konden bekijken. Aangezien wij op de eerste dag van Dana kwamen startten we iets later aan de Backdoor Trail vanuit Little Petra naar ‘the monastery’. Op dag twee stonden we wat vroeger op om s'ochtends aan de ingang de route te doen langs de andere, veel 'drukkere' highlights. Sidenote: wij hebben echt een uitzonderlijke rustige vakantie gehad met bijna geen toeristen. Petra hadden we bijna voor ons alleen, zelfs rond 14u in de middag. Wij konden dus wat langer slapen dan waar je overal leest op alle blogs 🫠

Wadi Dana part III + Dana Luxury huts

May 26 in Jordan ⋅ ☀️ 27 °C

In de late namiddag genoten we nog op ons terras van het zonnetje in Dana Luxury huts waar we reeds 2 dagen geleden verbleven en een gezellig dinnertje in stadje Dana bij Dana Tower Hotel.

Overnachting: Dana Luxury Hotel
    32 JOD 1 nacht
    Opnieuw een upgrade met deze keer de beste kamer met zicht op de Dana Trail en zonsondergang🤩

Dinner: Dana Tower hotel in Dana dorpje zelf hogerop.

Wadi Dana part II

May 26 in Jordan ⋅ ☀️ 26 °C

Extra Tip: doe de tweedaagse die wij deden omgekeerd, dus eerst de dana trail, dan overnachten in Feynan en dan de Wadi Ghuweir... tenzij je van een fysieke uitdaging houdt 😅 De Dana trail heeft namelijk 1300 hoogtemeters die je moet verslinden. En die zitten bijna allemaal in de staart van de wandeling. Het laatste stuk is dus echt pittig en ook wij stonden in het zweet. Maar het is zeker niet onoverkomelijk!
    Deze wandeling is totaal anders dan die van dag één. Je loopt niet meer door een smalle kloof, maar door een brede vallei. Daardoor loop je veel meer in de zon. Terwijl de omgeving van Feynan erg droog is, passeer je onderweg wat meer schrale steppevegetatie om uiteindelijk in een relatief groen Dana aan te komen. Onderweg kwamen wij talloze geiten en enkele ezels tegen, waaronder ook Soleiman en de nonkel van de eigenaar van Feynan Wildcamp. Niet zo toevallig dachten wij aangezien ze in low season wel wat meer business wilden 😅. En we hadden gelijk, al snel begon Soleiman wat te vertellen als gids en na enkele uren kregen we thee en traditionele broodbak cursus aangeboden. Toevallig de tour die ze ons wilden verkopen in het kamp 😁. We bedankten vriendelijk, maar bleven wel even bij hun met ons lunchpakket en tipten hen voor de lekkere thee. Vanaf daar splitsten onze wegen en begonnen we aan de laatste echte klim 🥵🥵

Wadi Dana trail Part I

May 26 in Jordan ⋅ ☀️ 16 °C

Na een gezellige nacht onder de sterren was het zalig wakker worden bij zonsopgang. Ontbijt was op 7u30 gepland dus we bleven nog even snoozen🥰. Bij ontbijt maakten we ons klaar met een matig lunchpakket voor de volgende hikedag.

De Dana trail is opnieuw een trail die tussen 2 bergkloven loopt, maar veel wijder gespreid.
    Een 14km hike die vertrekt aan Dana Tower hotel tot in Feynan aan de befaamde Ecolodge. (Omgekeerd dus) Feynan Ecolodge is een superduur resort die ze s'avonds gezellig uitlichten mer kaarsjes. Die hadden we gelukkig niet geboekt. We bezochten deze eventjes voor onze start aan de hike en zag er (gezien de tijd van het jaar en lowseason) heel verlaten uit.

Tip: regel vervoer vanaf Feynan Wildcamp naar ecolodge. Normaal rond de 10 JOD maar wij kregen deze aangeboden.
    De weg van het kamp naar de start van de hike is gewoon langs een saaie weg voor 5km. Die wil je echt niet wandelen en was ook de beste keuze in die hitte.

Feynan Wildcamp part II

May 25 in Jordan ⋅ ☀️ 24 °C

Dit afgelegen kamp was moeilijk te vinden, en we waren de enige gasten die er zouden overnachten. We mochten kiezen waar we wilden slapen: in een kleine hut of onder de sterrenhemel. De keuze was snel gemaakt. Na een mooie zonsondergang, kregen we een typisch Jordaans avondmaal geserveerd, gekookt met verse producten door de vrouw van de eigenaar. Hoewel we lang moesten wachten op het eten, was het het wachten waard. Het goed gekruide kippetje met gegrilde paprikas, aubergine en tomaten met rijst was het beste dat we tot nu toe hadden gegeten.

Die nacht zagen we duizenden sterren en tot twee keer toe een satelliettrein. Voor het eerst in ons leven zagen we ook een maanopkomst. De felle maan verscheen rond 23 uur vanuit de bergen waar ons bedje op uitkeek. Het was een perfecte afsluiter van een avontuurlijke dag.

Overnachting: Feynan Wild Camp
    19 JOD private room 1 nacht
    Upgrade: plaats naar keuze onder de sterrenhemel 🤩

• Day 5–6

Feynan Wildcamp Part I

May 25 in Jordan ⋅ ☀️ 26 °C

Na een tocht van vijf uur bereikten we het kamp dat we geboekt hadden voor de nacht, net naast de trail. Tot onze verbazing was het kamp verlaten en konden we niemand vinden om ons in te checken.

Onze offline kaart toonde aan dat we mogelijk niet op de juiste plaats waren en nog een stukje moesten wandelen. Na enkele kilometers kwamen we nog steeds geen kamp tegen. Er was geen bereik dus konden we helaas geen hulplijn inschakelen. Wel werden we uitgenodigd door een lokale familie die ons thee aanbood. Ze woonden samen met hun geit in een tent in de vlakte, zonder enige luxe. We gaven hen wat geld voor de thee, wat ze enorm waardeerden. Na nog enkele kilometers dwalen kwamen we bij een ander kamp uit, maar ook dit kamp was verlaten en niet het juiste.

Gelukkig stopte een pick-up truck met lokale helden die ons een lift aanboden. De chauffeur bleek de broer van de eigenaar van ons kamp te zijn en belde zijn broer, die inderdaad naar twee Belgen op zoek was. Toeval! Een klein probleempje met het starten van de wagen werd snel opgelost door de batterij handmatig op te starten, wat hier normaal is (?). We reden mee in de achterbak samen met de zoon van het gezin en kwamen uiteindelijk aan bij het kamp: Feynan Wild Camp.