Netherlands
Gemeente Apeldoorn

Here you’ll find travel reports about Gemeente Apeldoorn. Discover travel destinations in the Netherlands of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

"Run to the hills..."

July 27 in the Netherlands

Dags att packa ihop och dra mot nytt mål. Denna gång siktet på Apeldorn. Där J har en gammal vän som bor. Som vi tänkte träffa och se hur de har de.
    Nu var det körtid på ca 1,5 timme. En sak som är bra med Holland är att det är inga sträckor. Allt är nära, som en holländare sa det tar ca 3,5 h att åka från söder till norr. I Sverige hade man kommit till Linköping från GBG...
    Vi tog en liten omväg via Latrappe igen för att kolla om affären var öppen, hade ju missar den förra gången. Men tyvärr öppnade den om en timme när vi kom dit. Få bli en annan gång.
    Drog vidare mot Apeldorn, och det var motorväg nästan hela vägen, hade hittat en liten omväg över en vall. Det är kul o köra över dessa vallar, sådan utsikt..
    J hittade efter ett tag en camping som låg i ett naturområde med pool och barnklubb. Det blir nog bra.
    Först in o härja i stan för att handla mat. Som jag klagat innan, vad är det med folk och rädslan att använda kort. För affärerna är inte pigga på att ta kreditkort eller vanligt kort. Så där hade vi handlat mat för ca tre dagar ungefär 67 euro och de tog inte emot kort. Var ju den kassan borta. Dags att leta upp en bankomat. Jo då finns det bankomater som inte tar visa eller liknande. Bara holländska postend kort. *Suck* Ut o leta efter en ny bankomat, med husvagn på släp. Det gick men trångt.
    Hamande till slut på campingen, och insåg att de verkligen har berg i Holland. Berg o berg, Det var kullar. Det var annorlunda att gå uppför och nedför på campingen. För den låg typ i en sluttning. Btw Hollands högsta "berg" är 302 m.
    När vi kom fram till campingen tror ni att de tog emot korten. Neopren, fick bli cash igen. O jag fick ett litet spel igen över detta. Fattar inte det...
    Det var en riktig trevlig camping med djur, pool och fina toaletter. Vi var de enda utländska där, resten holländare. Men holländare är bra på engelska.
    Bestämde att vi stannar nog 2 nätter här.
    Gick med killarna på något spår med barnklubben i skogen bredvid. De fick möta lite personer som var utklädda o satt lite varstans i skogen. Fattade hälften vad som sades, typ. Men kul hade vi.
    Kvällen avslutades med häng vid vagnen. Ungarna spelade fotboll med holländska ungar hela kvällen tills de inte såg bollen mer.
    När vi satt där på natten jag o J, såg vi på mobilen att det skulle bli regn. O vi hade inte satt upp tältet för det var varmt. Men kl 01löste vi det, och upp kom det. Charlies kommentar på morgonen var, hur kom det tältet upp...
    Tills vi hörs igen, krama varandra i trafiken och over and out.

"This boots are made for walking..."

July 28 in the Netherlands

Idag hade vi sovmorgon, man är ju ändå på semester. Vi skulle träffa J's vän sedan gammalt idag vid 15. Innan dess så hade vi några timmar att slå ihjäl. Fick bli en biltur i grannskapet. Väldigt fin natur har de runt Apeldorn. Mycket skog o kullar.
    Hamnade till slut vid en stadspark liknande Slottskogen i Göteborg. Djur, lekplatser och ett högt utsiktstorn. Så där strossade vi runt med en glass i näven. Fick se vildsvin samt en vy över Apeldorn.
    Sedan till Jeannettes vän med familj. De bodde i ett typiskt radhus. När vi kom in till dom så började hela vår familj att ta av sig skorna, som man gör när.man går in i ett hus. Men holländare är visst som engelsmän, här går man med skor inomhus...
    Kändes obekvämt. Vi pratade om skillnaderna mellan Sverige o Holland. Verkar vara dyrt att leva i Holland gentemot Sverige. Samt vi har billigare sjukvård. Tex holländare får betala minst 100 euro varje månad till någon form av pott för sjukvården. Men om de uppsöker tex vårdcentralen så är det gratis.
    Och husen är dyra samt små. Vi pratade med ett annat par ang huspriser i Holland, och när vi nämnde vårat hus. Så var det oj vilket stort hus ni har samt tomt.
    Efter vi fick smaka på en holländsk bakelse hos dem, som påminde lite om våran glassbakelse. Så åkte vi iväg och skulle äta äkta holländsk pannkaka.
    De har rejäla pannkakor här. Men här får man en stor pannkaka. Det speciella med dessa är att man kan få de med fyllning på. Typ som en pizza. Det var riktigt gott. Kändes i början sådär men sedan gick det ner. Trevligt och gott. Kul o testa nytt.
    När vi kom hem så drog jag iväg på en MTB tur i skogen. Fixade lite cacher samt fick lite motion. Gött när man kan kombinera nytta med nöje.
    Var bra sliten när jag kom hem igen, som sagt backigt var det i området, men kul o köra i skogen.
    Krama varandra i trafiken och over and out.

Charmehotel Oranjeoord

August 20 in the Netherlands

We zijn gearriveerd. Wel ingecheckt maar we kunnen onze kamer nog niet in. Dat kan om 15.00 uur. Daarom eerst maar 2 fietsen gehuurd (de fietsen van pa en André hebben we meegenomen) en nu gaan we de omgeving verkennen.

Rondje fietsen

August 20 in the Netherlands

Nou, dat fietsen...pfff... de Alpe 'd Huez is er niks bij. Pa ging als een speer op zijn elektrische fiets. Daarna André, die er weinig moeite mee leek te hebben, vervolgens Gerry, die toch erg sportief is maar het ook zwaar vond en als laatste kwam ik natuurlijk. 😖 Zweet in de bilnaad hoor. Tsjong. 😎 Zegt pa: "Ja, ik wist wel dat Hoog Soeren erg hoog ligt"... 🤨

Dineren

August 20 in the Netherlands

Nadat we de kamers hebben verdeeld (Pa en André hebben een enorme kamer met een jacuzzi, een secretaire, een bank, 2 terrassen en heel veel ruimte en wij hebben een "normale" kamer), gaan we koffiedrinken en borrelen op het terras. Gezellig. We krijgen 2 emmertjes bitterballen, dat zit bij ons arrangement in. Daarna gaan zus en ik douchen (we hadden immers nogal wat gezweet 😓😅) en daarna gaan we eten. Ook dat zit bij het arrangement in. Het was erg lekker.Read more

Diner

August 21 in the Netherlands

Na een paar uurtjes heerlijke rust in onze hotelkamers, gaan we uit eten in een restaurantje 650 meter verderop: Berg & Dal. We hebben erg lekker gegeten.

Later nog een paar screenshots gemaakt van onze fietstocht. Veel hoogtemetertjes 😓😅

Ontbijtje

August 21 in the Netherlands

Nadat we allemaal redelijk hebben geslapen zitten we net na 08.30 uur aan ons ontbijt. Het smaakte prima (behalve de jam en het ei volgens Gerry). Een goede bodem voor onze fietstocht die vast niet heel gemakkelijk wordt.

Gemeente Apeldoorn, Apeldoorn