Netherlands
Gemeente Loon op Zand

Here you’ll find travel reports about Gemeente Loon op Zand. Discover travel destinations in the Netherlands of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

"its coming something from heaven..."

July 25 in the Netherlands

Vakande mitt i natten att det smattrade på taket till husvagnen. Både jag och J flög upp och försökte rädda det som fanns. Vi hade inte satt upp tältet. Så kylen o de kläder/skor som låg utspridda.
    På morgonen fick vi äta inne i husvagnen för första gången på den här semestern. Lite mysigt. Vi hade att bestämt att dra från Yerseke idag, med tanke på vädret samt vi hade sikte på Eftling. Som är en stor nöjespark i Holland. Och enligt deras hemsida så var det sista lugna dagen innan holländaren går på semester. Så vill man ha lite folk så rekommenderas det.
    Packade ihop det blöta i bilen och packade ihop och styrde mot Eftling. En resa på en timme. Hade hittat en camping som låg ca 600 m från entrén, och helt överkomligt pris.
    Blev lite frågande när vi kom dit och såg skylten Minicamping hade ju minnen från detta.
    Det var varmt den här dagen ca 35 grader så vi valde en plats i skuggan. Snabbt ut med det blöta så det kunde torka. Campingen var riktigt mysig, grabbarna var överlyckliga att det fanns gratis trampbilar att låna. Samt det fanns djur, vanligt på campingarna att det finns djur. Kul.
    Sedan skulle vi dra iväg till ett ställe i Tillburg. Hade fått ett tips från kollega på jobbet att det bryggdes ett speciellt öl i den staden. La trappe, bryggs av munkar i ett kloster.
    Sökte på Google Maps om man kunde ta sig dit med kollektivtrafik, skulle ta ca en timme från där vi bodde. Tog cykeln till bussstn, för buss till centrum. Där vi vänta en timme på bussen till klostret. Och den bussen gick verkligen kringel o krok. Men fram kom vi.
    Tyvärr fanns det ingen visning, men ett jättemysigt ställe att avnjuta deras öl i klosterträdgården. Sicken känsla att dricka deras öl i dess trädgård. Det var en sådan avslappnad atmosfär. Njöt till max.
    Tyvärr när vi skulle gå så var deras affär stängd så de blev ingen souvenir hem.
    Tog samma rutt hem, och efter beräkning så skulle jag hinna o handla mat med cykeln. Så vi kunde grilla när vi kom till husvagnen. En härlig dag. Efter detta var det tidigt i säng. Sätta klockan igen på semestern, detta för att komma in när det öppnade på Eftling. Grabbarna var bra spända att åka dit.

"Spinning around, and up and down..."

July 26 in the Netherlands

Idag var det äntligen torsdag som Kevin uttryckte sig. Ungarna hade längtat till denna dag. Dags att se vad Eftling har att erbjuda. Har hört o läst att det skall vara en av Europas bästa nöjespark. Tom busschauffören vi åkte med igår sa att detta var bättre än Disney world I Paris.
    Vi hade satt klockan för att vara där när de öppnade. Dvs kl 10, och det skulle bli en varm dag.
    Efter betalat ca 1700 för hela familjen, var det dags för hela familjen att göra nytta för dessa. Fördelen med Eftling är att allt ingår, lite som ett sommarland.
    Vi var lätt förvirrade hur vi skulle gå, svårt få överblick. Sa till J den verkar inte vara så stor när jag gjorde en uppskattning via kartan.
    Vi gick till den stora trä-bergbanan först. J och Kevin åkte den först och de var bra nöjda. Drog den senare med Kevin och den var bra och rolig. Skakade riktigt skönt. Trä-bergbanor är sköna.
    Jag o Charlie kollade hur en liknande flumeride fungerade. Men bara kollade, för Charlie kan vara lite feg. Så jag o Kevin åkte den sen, och det kallar jag flumeride. Jag får säga de bygger upp attraktionerna på ett väldigt bra sätt, dvs mycket att se på runt omkring. Tex när man står i kö. Blir inte långtråkigt.
    J o Charlie åkte farfarsbilarna, där man var tvungen att svänga med dessa. Till ungarnas stora glädje.
    Skall inte gå igenom alla attraktioner men de var bra. Som sagt de bygger upp det snyggt runt alltihop. Och det var riktigt kul att åka det mesta. Enda som var kasst var spökhuset, höll inte måttet . Vi hamande även på en show de hade med stuntsmän o hästar och tama korpar. Riktigt bra.
    De hade även byggt upp byar runt omkring man kunde gå runt i. Men saga tema. Det var riktigt bra gjort ungarna var lyriska.
    Vi hade valt en bra dag, inte mycket folk. Längst fick vi vänta 20 min på en attraktion. Annars var det nästan att kliva på. Men det var VARMT.. ca 36 grader, mycket vatten blev det. Holländaren valde nog bort att gå en sådan varm dag. Tur för oss...
    Hade med oss mackor som åts under en ca 20 min lång båttur på en, med över 100 fåglar som oxå ville äta mackor.
    När de stängde hade det ett grymt avslutningsnummer med en fontän, musik, eld o ljus.
    Sedan skulle vi få oss något att äta, men de hade de löst med att ha öppet några restauranger öppna lite längre. Fick typ det sista de hade kvar på den restaurangen.
    Gick tbx till campingen där alla var nöjda o trötta. Tur vi kunde gå till campingen, för de kunde ta 10 euro för parkering o 1 euro för cykel...
    Men jag får säga efteråt att det var en grym nöjespark, o värt det. Klart den bästa i Europa, Japp bättre än Liseberg. Bara sagoslottet de hade tog ca 15 min att åka igenom.
    När vi kom tbx, så stack jag ut på MTB tur o fick mig ett par cacher runt campingen. Blev en tur ca 7 km. Efter det var man bra trött, en dusch och sedan sängen, bra trött.
    Imorgon drar vi vidare mot Apertoft. Tills dess, krama varandra i trafiken och over and out.

Efteling

August 4, 2017 in the Netherlands

Am Freitag war ich zusammen mit Laura im Efteling. Schon länger war das ganze geplant und wir haben uns den Tag ausgesucht an dem der Park bis 23 Uhr geöffnet hatte.

Zweimal Aquanura und Ravelijn haben wir uns angesehen und trotz einem sehr vollen Park alle wichtigen Attraktionen geschafft. Joris und der fliegende Holländer werden wohl immer meine beiden Favoriten dort bleiben. Trotz einiger kurzer Regenschauer hatten wir auch super Freizeitpark Wetter.

Efteling ist immer super und wir hatten einen schönen Tag dort.
    Achja, bevor ich es vergesse:
    Mit Symbolica hat der Park mal wieder bewiesen wo seine Stärke liegt. Wie erwartet ein Top Darkride!

Gemeente Loon op Zand, Loon op Zand