New Zealand
Motuarohia Island (Roberton Island)

Delphin-Tour

March 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

Heute geht’s frueh aus den Federn. Um 7.45 ist Treffpunkt am Hafen. Wir machen eine Tour in die ‚Bay of Islands‘ in der es nicht nur viele kleine Inseln zu sehen gibt, sondern auch Delphine. Und die gebuchte Tour lockt mit Delphin-Schwimmen. Wir sind nur 18 Leute plus 2 Crew-Leute, genuegend Platz auf dem Boot, vor allem vorne auf dem Deck. Dort verbleiben wir auch fast die gesamte Tour, denn die Sonne scheint (aber es ist frisch…) und wir wollen ja gleich dabei sein, wenn Delphine gespottet werden. Nach einer knappen Stunde ist es dann soweit…eine Gruppe Delphine (Bottlenose Delphine). Fantastisch! Sie schwimmen um uns herum. Wir sollen winken oder Geraeusche machen, denn sie spielen gerne. Aber viel zu beschaeftigt mit knipsen, filmen und gucken! Es gibt bestimmte Regeln, wann man mit Ihnen schwimmen kann. In diesem Fall nicht, da ein Baby unter Ihnen ist. Die Zeit, die wir mit Ihnen verbringen duerfen ist vorgeschrieben und auf ca. 15 min beschraenkt. Wir fahren weiter, etwas weiter hinaus, entfernt von den Inseln. Und auf einmal kommt uns tatsaechlich eine weiter Gruppe Delphine entgegen (Common Delphin). Nicht wir, sondern sie haben uns gefunden! Und die wollen echt spielen. Sie schwimmen links…rechts…unter uns… Mitschwimmen ist auch hier nicht moeglich, die See ist zu gefaehrlich und wir bzw. die Delphine sind viel zu schnell unterwegs. Aber auch so ist es grandios! Echt tolle Momente!
      Auf dem Rueckweg macht der Skipper immer mal wieder halt und zeigt verborgene Straende, eine private Insel, einige Villen (u.a. vom Sky TV Chef und dem Kuenstler Hundertwasser). Delphine sehen wir keine mehr, aber wir hatten ja unser Erlebnis. Einen Teil des Tour-Geldes bekommen wir am Ende der Tour zurueck erstattet, da wir nicht schwimmen konnten. Diese Chance, sagten sie uns dann auf dem Boot, liegt auch gerade mal bei 15-20%... Waere wahrscheinlich Adrenalin pur gewesen, denn die lieben Tiere sind bis zu 4m lang. Aber okay…vielleicht irgendwie, irgendwo, irgendwann.

Den Nachmittag vertreiben wir uns in Russel, ein kleiner Ferienort gegenueber von Paihia und per Faehre erreichbar. Wir machen Lunch im Hafen, laufen hoch zum hoechsten Punkt (Flagstaff Hill) mit tollem Ausblick und verbringen noch einige Zeit am Strand.

Op dolfijnen tour

March 15, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 19 °C

Vandaag vroeg uit de veren! Om kwart voor 8 moeten we in de haven zijn, want we hebben een toer geboekt door de ‚Bay of Islands‘ waar niet alleen veel eilanden te zien zijn, maar ook dolfijnen als we geluk hebben. Ze hebben ons gelokt, omdat je blijkbaar ook met de dolfjnen mag zwemmen…spannend! We zijn op de boot met 18 man en 2 van de crew. Niet vol, dus genoeg plaats voor iedereen op de boot, vooral op het voordek. Daar zitten we bijna de hele toer, want de zon schijnt (maar evengoed fris…) en vooral omdat we willen er gelijk bij willen zijn op het moment dat er dofijnen ‚gespot‘ worden. Na een goed uur is het zover… een groep ‚Bottlenose‘ dolfijnen, fantastisch! Ze zwemmen om ons heen. We moeten zwaaien en geluiden maken, dan spelen ze blijkbaar graag. Maar we zijn eerst veel te druk met foto’s, filmen en kijken! Er zijn bepaalde regels waaraan men zich houden moet voordat men met dolfijnen mag zwemmen. In dit geval mogen we niet, omdat er een baby bij is… ooohhh :o( Ook de tijd dat de boot erbij mag blijven is begrenst tot ca. 15 min…. Nou goed, we varen weer verder, een beetje meer richting open zee, verder weg van de eilanden. En ineens komt ons een 2e groep dolfijnen tegemoet! De ‚common dolphin‘ deze keer en wij hebben ze niet gevonden, de dolfijnen hebben ons gevonden. En deze willen echt spelen, geweldig om te zien! Ze zwemmen links, rechts, achter ons, voor ons… Helaas kunnen we ook deze keer niet zelf in het water, de open zee is te gevaarlijk en de dolfijnen zijn ook veel te snel voor ons. Maar het is zowiezo grandioos! Echt fantastiche momenten!!

Op de weg terug houdt de schipper steeds weer stop aan verschillende eilanden en laat ons verborgen stranden zien, prive eilanden, enige super villa’s (o.a. van de Sky TV cheff en de kunstenaar Hundertwasser). Helaas verder geen dolfijnen meer, maar het was een mega belevenis. Een deel van ons geld krijgen we aan het eind van de tour terug, omdat we (helaas) niet zwemmen konden. De kans dat men met dolfijnen zwemmen kan, en dat vertelden ze ons eerst aan boord…, ligt maar bij 15-20%... Dat was waarschijnlijk de ultieme adrenaline kick geweest (en een van mijn dromen die uitgekomen zou zijn…), in het water met deze lieve dieren die wel tot 4 m lang zijn. Maar goed… wie weet… misschien…

We stappen in Russell van boord, een klein vakantiedorp dat tegenover Paihia ligt en per ferry te bereiken is. We lunchen in de hafen en lopen tot het hoogste punt (Flagstaff Hill) waar we een fantastisch uitzicht hebben over de baai. Dan nog even naar het strand… wwat een fantastische dag :o)

Motuarohia Island (Roberton Island)