Norway
Kjellarlii

Uitzichtpunt tusenmeteren op 1.000 meter

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Deze weg is open van juni tot september, maar terwijl ik daar mijn fiets omhoog duwde vroeg me af hoe anderen de afgelopen maand hier naar boven waren gekomen. Want de dato 2 juli lagen er nog resten sneeuw op verschillende plekken, waarvoor we moesten afstappen (ja, ook Matthijs) om overheen en doorheen te komen. Tegelijk was het ook groen, ik hoorde vogeltjes in de dikke begroeïng langs de kant van de weg. Ik dacht na over grote rotsen die ik zag en die misschien wel eens los zouden kunnen liggen, en stelde me levendig voor hoe hier grote partijen keien naar beneden zouden komen denderen bij bepaalde weersomstandigheden. De dikke plakken felgroen mos op de stenen deden echter vermoeden dat ze daar al een tijdje stevig en wel lagen. Toch een geruststelling. Verder leek er inderdaad geen einde te komen aan de hoeveelheid scherpe haarspeldbochtjes. Het werd bijna meditatief hoe je steeds heen en weer, en heen en weer ging, terwijl je langzaam de berg op kroop. Matthijs grotendeels in het zadel, ik grotendeels lopend. In de bochten waar hij even pauze hield kwamen we elkaar dan weer tegen. De zon kwam intussen tevoorschijn, en op 1.000 meter hoogte bereikten we het panoramische uitzichtpunt.

We schoten wat foto's en namen daarna de tijd om het dal van bovenaf te bewonderen. Daar beneden was Øvre Årdal goed te zien, aan het Årdalsvatnet meer, in het noordwesten zagen de weg waarvan we vanochtend afdaalden, en in het zuidoosten van het stadje lag een gigantisch industrieterrein, ongeveer zo groot als een kwart van het totale bebouwde gebied. Later zag ik dat er een belangrijke aluminiumproducent is gevestigd.

Duizend meter gravelklim

July 2, 2023 in Norway ⋅ ☁️ 12 °C

Het was rond 14:30 uur dat we vertrokken vanaf Tya Bakeri en dat was rijkelijk laat. Maar we hadden al enkele uren geleden besloten dat we sowieso pas morgen de boot over het Bygdin meer zouden nemen, dus het enige dat ons nog te wachten stond waren die tig haarspeldbochten, en vervolgens het vinden van een geschikte wildkampeerplek. En met het verstrijken van de tijd zou het weer ook steeds beter worden. Dus er was geen reden meer voor haast.

Buiten was de regen inderdaad opgehouden, maar supermarkt en winkels waren nog steeds potdicht. Dus we fietsten nog even langs het plaatselijke tankstation voor wat noodrepen en een zak chips. En daarna kon de klim vanuit dit doodsaaie industriestadje starten.

Eerst nog een stuk over asfalt, gelukkig een rustige weg met een redelijk stijgingspercentage en enkele haarspeldbochten. Ook wat korte tunnels trouwens, waar Matthijs steeds voor bleef wachten tot ik er ook was om er vervolgens samen doorheen te rijden. Maar om de één of andere reden had ik heel zware benen. Misschien lag dat aan het urenlange vooruitlopen op deze rit in gedachten, de verwachtingen die waren gewekt, het nadenken over en inleven in datgene wat me mogelijk te wachten stond. Of misschien hadden we gewoon te lang in dat koffietentje gehangen. Hoe dan ook koste het me overdreven veel moeite om omhoog te fietsen en daar baalde ik van.

En ineens was daar de afslag. Glad asfalt maakte plaats voor rommelig gravel, en het redelijke stijgingspercentage werd meteen een stuk onredelijker. Hier was ook geen vangrail meer aan de dalkant, maar keien en struikgewas. Matthijs was eigenlijk meteen al in z'n nopjes met dit schitterende pad. "Ik ga proberen de hele klim te fietsen!" beloofde hij zichzelf hardop. Maar ik zag het even totaal niet voor me, gezien de belabberde staat van mijn beenspieren. Hier en daar was het losse grind ook heel dik en hobbelig, en daar moest ik gewoon afstappen wilde ik niet van mijn fiets lazeren. Dus ik wenste hem succes en antwoordde dat ik zijn ambitie niet deelde. Voor mij werd het een wandeling naar boven met de fiets aan de hand. Ik zou intussen wel wat shotjes schieten met de GoPro. Eén eenzame automobilist haalde ons nog in, en Matthijs gebaarde naar hem dat dit pad niet voor hem was. Het was immers exclusief voor fietsers en wandelaars. Even later zagen we de auto geparkeerd staan voor een slagboom. En weer iets verderop liep de chauffeur zijn hond uit te laten op het pad. Matthijs en hij hadden een kort gesprekje, want die man wilde weten wat hij nou had lopen gebaren. Ja, sorry, als ergens geen gemotoriseerde voertuigen worden toegestaan, dan ondervinden wij dat zeldzame voorrecht op automobilisten, die in de autocentrische rest van de wereld vaak juist overal recht op hebben, als fietsers extra goed.

Kjellarlii, Q31590916