• Day 49

Asco dalen. A Muvrella 2.148 m.

October 16, 2022 in France ⋅ 🌙 13 °C

Vi kørte mod nord langs kysten og derefter ind i landet op mod Corte, men stoppede inden, i den lille by Ponte-Leccia. Ledte lidt efter vandrekort, men dem over de mest populære områder er vist udsolgt på hele øen! Vi havde dog en ide, om at vi vil op at gå i Asco-dalen, som fører op til nogle af de højeste toppe på Korsika, så vi drejede op ad den. Forbi landsbyen Asco, og videre ind til bunden af dalen, hvor der ligger en lille skilift. Vi ville bare gå en lille eftermiddagstur, og har så planer om en længere tur i morgen, så vi gik lidt op af den berømte GR 20 rute, som alle snakker om på Korsika, og kom op i et lille pas. Vi gik lidt efter en sø, men den fandt vi aldrig. Til gengæld var der en anden lille sti op til toppen a Muvrella, og deroppe fra var der pludselig rigtig flot udsigt! Og så blev eftermiddagsturen alligevel på nogle timer og ca 700 højdemeter!
    Se turen her: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/a-muvrella…

Man skal altid lige vende sig til et nyt område, og Korsika er noget helt andet end både Alperne, Queyras og Mercantour. Vegetationen er anderledes, og bjergene er anderledes. Det er ikke så nemt at gå udenfor sti her! Vegetationen består af maki, som er noget stikkende noget, og så også flotte gamle fyrretræer, og bjergene er bygget op af nogle knudrede klipper. Så selvom de ikke er så høje, er de heller ikke så lette lige at bestige! Det bliver spændende, hvad de næste dage bringer!