• Day 19

Endnu en vandretur ved Larche

September 24, 2023 in France ⋅ 🌙 8 °C

Dalen med landsbyen Larche er en lang, smal dal der løber i nordvest-sydøstlig retning. I bunden løber elven l’Ubayette, og dalen ender oppe i passet Col de Larche ved grænsen til Italien. I går gik vi op i bjergene på dens nordlige side, men den sydlige side af dalen har en masse sidedale, der ligger adskilt af nogle stejle bjergrygge. De nederste ca 500 meter er dækket af skov, derefter er det flot åbent terræn, som er rimelig let at vandre i.

Den inderste af dalene hedder Lauzanier, og er både ret flot, men også ret besøgt (vi har også gået der før). Så på en søndag med godt vejr, besluttede vi, at vi ville prøve nogle af de andre sidedale, for at få det lidt for os selv, og måske se nogle dyr! Og det lykkedes! Vi mødte ikke et eneste andet menneske, og stien som vi gik på, for der var en sti, så ikke ud til at blive brugt ret meget. Det var så fint at komme ud af skoven, ud i solen og den fineste uberørte dal. En ræv krydsede foran os, og kiggede forbavset på os, inden den skyndte sig videre! Vi fortsatte op på toppen Tete de Plate Longue (2.790 m). Alle de her sidedale ender med en bjergtop. De fleste kan man komme op på fra denne side, men det går stejlt ned på modsatte side, og det er ikke rigtig muligt at vandre imellem dem. Men udsigten er flot, og det er lige sådan nogle steder stenbukkene plejer at ligge og sole sig. Der var ikke nogen ved vores top, men over ved den næste, så vi med kikkerten en lille unge, ligge sig til rette på en lille afsats, hvor den kunne være i fred!

Bagefter gik vi så ned igennem nabodalen, og endte lige ved vores lille holdeplads ved elven i Larche, hvor vi nu har overnattet nogle gange! Men vi besluttede at køre videre i dag. Passet Col de la Bonette, som vi ellers havde tænkt, vi ville køre igennem, for at komme ned til Saint-Etienne, hvor vi skal møde Karin og Karin om nogle dage, lukkede for et par dage siden, efter al den regn der kom. Der har været lidt stenskred deroppe, det er vistnok ikke så meget, men det er officielt lukket lige nu. Rygterne siger at motorcyklisterne kører igennem, men vi besluttede at tage vejen gennem Italien. Den er ikke så lang. Går gennem passet Col de la Lombarde, som vi har kørt før. Vi kunne ikke helt huske vejen var så smal på den Italienske side, som den er! Så de 10 km opad tog lidt tid, da der også var mange italienske søndagsgæster der skulle ned! Men nu holder vi her. Lige inde i Frankrig ovenfor det lille skisportsted Isola 2000. Med den skønneste panoramaudsigt og i 2.100 meters højde, og venter på en ny dag.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-pl…