Mont Malinvern 2.938 m

September 25, 2023 in France ⋅ 🌙 10 °C

Vi havde ikke de store forventninger til dagens tur, da Isola 2000 er et rent skisportsted, og lidt af en spøgelseby resten af året. Den rigtige (gamle) landsby ligger 20 km længere ned og i under 1000 meters højde. Isola 2000 ligger i 2000 meters højde - heraf navnet! Men vi havde fundet en lille rundtur deroppe fra, som gik op til nogle søer og et pas ind til Italien, væk fra alle skiliftene og pisterne, og tænkte det ville være en fin lille tur.

Det var en RIGTIG fin lille tur! Endnu en dag med sol og en knaldblå himmel. Lidt kold vind oppe i passet fra Italiens siden, men der var også en sti videre op mod en top, så den fulgte vi. Efter et lille stykke måtte vandrestavene spændes fast på rygsækken, for at vi kunne tage hænderne til hjælp! Men sådan nogle toppe har vi heller ikke haft nogle af endnu i år (som kræver lidt småklatring), så det var sjovt. Og op kom vi, til det traditionelle kors, der vist er på alle italienske toppe, og til en flot udsigt. Mont Viso lå tydelig som en ensom majestæt, men vi kunne stadig også se gletscherne ved Bare des Ecrins, og Mont Blanc langt ude i horisonten!

Og på vej ned, fik vi så årets første nære møde med en lille stenbukkefamilie. To hunner og en unge gik lige så stille nedad på stien foran os. De var slet ikke bange og havde ikke spor travlt, så vi var bare 8-10 meter fra dem, inden vi fik kantet os rundt om dem, og lod dem være alene tilbage i solen, mens vi fortsatte ned. Det er ofte sådan på ture, hvor man ikke forventer så meget, så bliver man overrasket!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-malin…

Vi kørte så til Saint-Etienne-de-Tinee. Det er så hyggeligt at gense et sted, vi kender så godt, og har været mange gange. I morgen aften kommer Karin og Karin! Men inden da, er vi kørt til Saint-Dalmas-le-Selvage, for at gå en tur i et af vores ynglingsområder i morgen.