Vandretur ved Saint-Dalmas

September 26, 2023 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vi ville gå en rundtur i dag, som vi gik for 4 år siden, og som stadig står for os, som en af de fineste her i Mercantour. Lidt oven for landsbyen Saint-Dalmas-le-Selvage parkerede vi Passepartout, og gik så fra Sestriere Basse gennem den fineste gamle lærkeskov - vi har fået fortalt, at træerne er op til 300 år gamle her - forbi en yndig lille skovhytte op til passet Col de la Braissa. Da vi sad og hvilede ud i passet, opdagede vi på en bjergkam et godt stykke oppe til venstre, 3 store stenbukkehanner der vandrede målrettet afsted. Deres silhuet sås så tydeligt mod den blå himmel, og med kikkerten så vi flere mindre stenbukke i deres følge. Vi fulgte dem med kikkerten et stykke tid, og tænkte så, at vi ville prøve at gå over til et andet pas, og bag om, og op på en af de toppe, der var tættere på dem. Det gjorde vi så, men det tog lidt tid, og da vi kom op, og kunne kigge ned over der, hvor vi sidst havde set dem, var de ikke til at finde! Enten har de ligget i skjul et sted, eller også er de allerede gået videre, mens vi var på vej mod dem? På vejen op, og nu ned igen, fik vi dog overrasket nogle gemser, som også bare er utrolig elegante, når de flygter afsted over en stenet bjergskråning.

Nå, vi måtte så fortsætte vores planlagte tur, og da vi sad i det næste bjergpas og hvilede ud, kom endnu 4 flotte stenbukke hanner så gående bag os, og overlegent videre på tværs af en stejl klippe. Man skulle næste tro, at de tænkte: vi skal lige vise de der vandrere, at vi er her, men de kan altså ikke følge os alle steder!

Det var en rigtig fin dag, og foruden stenbukke og gemser så vi også et rådyr i morges, flere murmeldyr, og et egern på vej ned igennem skoven igen! Og så mødtes vi med Karin og Karin her til aftens i Saint-Etienne! Så hyggeligt at få besøg og kunne dele nogle af de steder hernede, som vi holder så meget af.