Cime de la Bonette. 2.860 m.

September 27, 2023 in France ⋅ ☀️ 17 °C

Det er vist godt, jeg ikke giver ordet til Passepartout i dag, for så tror jeg ikke, han ville have haft så meget pænt at sige om hverken os eller dagen! Men vi andre har nu haft en fin dag! Og endda besteget en top på 2.860 meter!

Vi kørte afsted i morges, ud af Saint-Etienne og op mod landsbyen Saint-Dalmas, Passepartout forrest, og den lille, smarte, hvide Audi A1 med Karin og Karin bagefter! I Saint-Dalmas gik vi en lille rundtur i den stemningsfyldte landsby. De fleste huse er ret velholdte, og der er også gang i restaurering af nogle af de mere forfaldne huse, så det er vist en populær landsby, både at bo i om sommeren, og også leje sit hus ud i. Landsbyen havde dog sin storhedstid i 1830erne, hvor der boede 785 indbyggere. I dag er der ca. 100 fastboende.

Vi fortsatte op af vejen, vi også havde kørt i går, og drak formiddagskaffe i en lysning i skoven, inden vi kørte videre mod passet Col de la Moutiere. Her er man over trægrænsen og har flot udsyn til Mercantours efterårsgule bjergskråninger, og vi fik udpeget de nysgerrige murmeldyr for Karin og Karin. Men her måtte vi så efterlade Passepartout! Vejen fortsætter nemlig 3 km opad, hvor den er meget smal og ikke asfalteret, inden den kommer ind til den rigtige vej over passet Col de la Bonette. Og selvom Passepartout aldrig har svigtet os, ville vi ikke byde ham det stykke vej (og man må heller ikke med autocamper!). Så hellere en ny udlejningsbil, som de siger de har fået total-forsikret!

Så vi fortsatte i Audien, op til Col de la Bonette, som er 2.802 meter højt, og hvorfra man så kan vandre de 58 højdemeter op til toppen Cime de la Bonette, hvor der er sådan et fint tabel d’orientation, hvor man kan se navnene på alle toppene 360 grader rundt!

Tilbage i Saint-Etienne holder vi dejligt ved floden Tinee, og kan høre kirkeklokken slå hver time, og det kan Karin og Karin også fra deres lille lejlighed!