Saint-Etienne-de-Tinee og Isola

September 28, 2023 in France ⋅ ⛅ 16 °C

Vi har givet Karin og Karin “fri” til at opleve Saint-Etienne-de-Tinee på egen hånd her i formiddag! Selv besøger vi Maison du Parc, et hus med udstillinger, bøger og information om nationalparken Mercantour, som plejer at have lukket, når vi ellers har været her. Og vi får også gået på den lille sti langs med floden Tinee, som vi de andre år enten har været for trætte til at gå (efter en lang vandretur), eller ikke haft tid til.

Om eftermiddagen kører vi sammen til nabolandsbyen Isola, og mens franskmændene holder siesta, vandrer vi rundt i den søvnige men også lidt charmerende gamle landsby. Gennem små, stejle gader, forbi pladsen med fællesvaskeriet (et overdække med flere stenbassiner som vandet løber til), små torve, forbi fine køkkenhaver og hen til det enkeltstående kirketårn fra 1100-tallet. Selve kirken blev revet væk af vand og stenskred i 1600-tallet, men kirketårnet undslap og blev bevaret, selvom byen fik en ny kirke.

Om aftenen tjekker vi en sidste gang op på situationen omkring Col de la Bonette. Passet er stadig lukket, da der er fare for at flere sten kan falde ned over vejen, og de arbejder med at få det sikret. Så vi bereder os på en tur tilbage gennem Italien, for at komme til Jausier i morgen.