Landbrugsmarked i Barcelonette

September 30, 2023 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Der var marked i Barcelonette i dag, men ikke bare et almindeligt fransk marked. Det var det årlige landbrugsmarked, næsten som et mini-dyrskue, hvor fåreavlerne fra området, men også dem længere væk fra, der har deres får på sommergræs her i Ubaye, havde udvalgt deres fineste eksemplarer, som de havde bragt ind midt på torvet i Barcelonette til udstilling og bedømmelse. Men foruden de flotte får og sjover geder, var der også nogle æsler og køer, og også lidt maskiner og landbrugsredskaber som ved et dansk dyrskue. Endelig var der selvfølgelig en masse boder med landbrugsprodukter: ost, pølser, grøntsager, syltetøj, honning, sæbe, uldting, træskærearbejde osv. Det var et virkeligt flot marked, selv efter fransk standard, og tydeligvis også meget populært. Og vi endte også alle med at købe lidt forskellige ting og sager! Bl.a. en antik kobjælde, der nu hænger i Passepartout og ringer, hver gang det hopper lidt for meget i bilen!

Efter formiddagen i Barcelonette, kørte vi ud af byen og op i dalen Vallee de la Haute-Ubaye, hvor vi vandrede for to uger siden, og hvor der er nogle fine landsbyer og landskaber, vi også gerne ville vise frem. Vi kørte ikke over broen til Fouillouse denne gang, men vi lavede et stop, og Jacky fløj lidt med dronen, for at tage et par billeder. Så fortsatte vi videre op gennem dalen helt ud til den sidste landsby Maljasset. Det er langs en lille elv, der nogle steder har skåret sig langt ned, andre steder løber den lige ved siden af vejen, og der er det fineste grønne græs at sidde og nyde eftermiddagskaffen på! Og inde for enden af dalen ligger de nøgne bjerge og lokker med vandrestier og udsigter.

I morgen kører Karin og Karin videre på egen hånd, ned i det lidt blidere og velduftende Provence, og vi vender op til de højere bjergpas og toppe igen, for at møde stenbukke og gemser!