Le Cimet 3.020 m.

October 7, 2023 in France ⋅ 🌙 18 °C

Vi har jo lånt en bog om 3000-meter toppe i de sydlige Alper, af Jackys søster Janines tidligere mand Jean-Pierre. Så derfor havde vi fået øjnene op for toppen Le Cimet, som ligger lige nord for Mont Pelat, som vi var oppe på for et par dage siden. Toppen er ikke så kendt og populær som Mont Pelat, hvor søen Allos også er et trækplaster. Til gengæld er der måske lidt finere udsigt fra Le Cimet, da den ligger som den yderste top (længst mod nord) og dermed giver langt udsyn både mod nord og øst. Og så har man den - næsten - for sig selv!

Vi var kørt en lille smule længere op ad vejen siden i går, og over passet Col de la Cayolle. Og dalen lå så på den vestlige (modsatte) side af hvor vi gik i går, og det var en helt anden dal at gå ind af! Bred, solrig og med masser af græs, der nu er blevet gult. Fårene har nydt godt af det hele sommeren, nu har murmeldyrene det for sig selv! Fra passet Petit Col de Talon var der igen flokke af gemser på skråningerne. Det er så flot at se hvor let og hurtigt de forcerer sådan en stejl og stenet skråning, og her i nationalparken flygter de ikke helt så hurtigt, men er også lidt nysgerrige.

Vi gik forbi den blå sø Lac de Cimet og skulle så egentlig have taget en sti, der fortsatte lidt nedad og i en stor bue rundt, og op af ryggen på le Cimet. Men før vi nåede stien, så det bare så fristende ud at gå direkte mod ryggen på en grøn græsskråning, der strakte sig næsten helt op. Der var også nogle enkelte varder, så det er ikke kun dyrene, der bruger denne rute, men det var måske ikke nødvendigt at skyde genvej, som vi gjorde! Det var stejlt. Til gengæld var det også effektivt, og inden ret lang tid stod vi ved det lille kors; la Croix du Paris-Saigon, som står på ryggen lidt neden for toppen le Cimet. Korset er et mindesmærke for et fly og dets 42 passagerer, der styrtede ind i toppen Le Cimet den 1. September 1953. Flyet var på vej fra Paris til Saigon, med en mellemlanding i Nice, og alle ombord omkom.

Fra toppen tog vi den sydlige ryg ned og da vi nu havde “snydt” lidt på vej op, vandrede vi over til et andet pas; Col des Esbeliousses og drak eftermiddagskaffe, inden vi returnerede til Passepartout, der havde stået i skyggen hele dagen! Vi har selv haft endnu en varm dag med ikke en sky på himlen!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-cimet-v…