Portugal
Ilhéu Mole

Here you’ll find travel reports about Ilhéu Mole. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Vi hoppade på en buss nere i stan som det stod Porto Moniz på. Den råkade stå där med dörren öppen, så varför inte... egentligen skulle vi ner på stan och handla strumpor. Det visade sig bli en heldagsutflykt, hemma kl 19. Porto Moniz ligger på Madeiras nordvästra udde vilket är ca 5 mil från Funchal. Det tog 3 1/2 timme att åka dit (!), många tunnlar och slingriga vägar.
    Men det var det värt. I Porto Moniz finns havsbassänger som man kan bada i när värme och väder inbjuder till det. Så var det inte idag. Men det var de häftigaste vågor jag sett som rullade in och bröt mot reven och kastades upp 5-10 meter i luften. Vilket skådespel! Vi hade några timmar att titta på havet och äta lunch innan det var dags att åka tillbaka.
    Bussen hem tog som tur var en snabbare väg, så vi var tillbaka i Funchal på ett par timmar.
    Får se om det blir några strumpor i morgon...

Porto Moniz

April 9, 2011 in Portugal

Porto Moniz ist der nordwestlichste Punkt der Insel. Vulkanische Schlackenbänder formten sich vor Hunderttausenden von Jahren vor der flachen Küste.
    Dadurch entstand fast ohne bauliche Ergänzungen ein großes natürliches Felsenschwimmbecken. Zum Baden ist's natürlich viel zu kalt, aber wenigstens mit den Füßen muß man mal im Meer gewesen sein :-)

Ilhéu Mole, Ilheu Mole