Everglades & 100års firande (50 x 2)

December 20, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Idag var dagen då pappa Per fyllde 50år. Det uppvaktade vi med champagnefrukost på sängen med jordgubbar och choklad. Champagnen bjöd mormor Ingrid och morfar George på hela vägen hemifrån Sverige. Efter en mysig frukost var det dags för mig och farsan att sätta oss i bilen för att köra till Everglades. Vi var mycket förväntansfulla över att åka Airboat och skåda alligatorer i Floridas träskmarker.

Vi lyckades till slut ta oss fram efter diverse avstängda vägar och nybyggnationer som inte fanns med överhuvudtaget på GPSen. Framme vid Loxahatchee Wildlife Refuge hoppade vi på en av dessa välkända Airboats som vi sett glida fram på floder i otrolig fart så många gånger på TV men aldrig åkt själva. Vi åkte på en timmes tur med en guide som berättade om Everglades och dess historia, en intressant "side note" var att träskmarken ute runt Everglades såldes en gång i tiden för $5 / hektar. Nyligen har stora ytor sålts för att bygga villor för $220.000 / hektar, hyfsad avkastning. Innebär några snuskigt rika barnbarn. Vi fick även se en hel del fågelarter och ett gäng alligatorer i olika storlekar. En upplevelse som vi absolut inte vill ha ogjord.

På vägen hem käkade vi lunch på ett bra hak med Brasiliansk ägare med goda hemmagjorda burgare och pappa tog en kycklingrätt med superstark sås som de varnade för flera gånger men han insisterade, så klart.

Under tiden vi var på vår utflykt så vara alla tjejerna på Sawgrass Mills och shoppade loss. De kom hem med händerna fulla av påsar med alla deras fynd. Louise kommer säkert berätta mer i detalj framöver.

Jag och pappa satt och drack kanadensisk whiskey i väntan på att damerna skulle komma hem så vi kunde åka till restaurangen Bahama Breeze för att fira både mamma och pappas 50års dagar. Varav den grundläggande anledningen till denna USA resan. Det blev en lyckad kväll med mycket god mat och god dricka. Stort grattis till er!

Kan tilläggas att Louise var vår dedikerade chaufför så nu har hon kört Jeep i USA också!
    Imorgon bär det av för mitt och Louises äventyr på egen hand i Centralamerika med startpunkt i El Salvador. Hasta luego!