Satellitt
Vis på kartet
  • Dag 5

Shopping, Bio och utforskande av KL

22. oktober 2013, Malaysia ⋅ ☁️ 16 °C

Resan från Singapore gick verkligen ypperligt. Vi lyckades få världens lyxbuss med fullt fällbara fåtöljer som var superbekväma. För andra som planerar att backpacka i asien så rekommenderar jag att köpa alla bussbiljetter online där det är halva priset jämfört över disk trots att det är samma buss. Resan tog totalt 6h med en matpause på ca 45min så vi var framme i Kuala Lumpur ungefär vid midnatt.

Vi tog fram gpsen och gick mot vad vi trodde var vårt vandrarhem. Det visade sig att de hade två vandrarhem med samma namn inom gångavstånd... de var jätte hjälpsamma och receptionisten från där vi skulle bo kom och mötte oss så allt löste sig smidigt.

Idag har vi mest haft som mål att utforska staden
    Glad Louise leker med pinnar
    Glad Louise leker med pinnar
    . Vi hoppade på tåget (mono-rail) till ett större köpcenter i City Center där vi shoppade lite och käkade lunch. Lojsan kedjade fast sig i Topshops provrum som vanligt...och hittade en del guldkorn hon rekryterade till garderoben.

Sedan tog vi tåget vidare till Petronas Twin Tower för att besöka det jättelika köpcenter som var på de 6 nedersta våningarna i tornet. Riktigt coolt att bara stå nedanför denna byggnad kan jag bekräfta, vi ville åka upp till utkiksplatsen på 86:e våningen men det var slutsålt för dagen. Vi har bokat tid på torsdag fm innan vi åker vidare mot Cameron Highlands för att åka upp i tvillingtornet.

På kvällen begav vi oss till Jalan alor för att äta middag längs gatan där de står och säljer "street food", mycket känt område i KL som var värt att testas. Maten var väl inte det godaste vi ätit men upplevelsen var speciell.

Efter middagen gick vi till närmsta biograf som låg på ytterligare en gigantisk galleria. Det var bara en amerikansk film som gick ikväll, Escape Plan med grabbande Stallone och Schwarzenegger så den blev det. Fy fan vad kallt de hade i biosalongen! Tror ACn var inställd på 15 grader, vi satt och huttrade hela filmen igenom medan malaysierna satt påpälsade med långärmat och jeans.
    Ytterligare anmärkningsvärt var att inuti denna galleria var det en berg och dal bana som slingrade sig i taket där folk åkte i full fart...riktigt häftigt!

Imorgon blir det utfärd till grottorna Batu caves som ska bli spännande tycker vi båda två :)

Puss och god natt!