Mostra sulla mappa
  • Giorno 6

Semester är att slippa stressa

23 ottobre 2013, Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Gårdagen började med en lång sovmorgon och en lugn frukost bestående av rostat bröd med jordgubbssylt och flingor (som vi köpt själva). På vårt hostel Submarine Guesthouse (70kr/person) träffade vi två trevliga svenskar och två holländare. Det som är tjusningen med att backpacka är att man träffar så många nya människor och att man får tips om var och var man inte ska åka. Vi fick bland annat reda på att öarna som vi hade tänkt besöka (Redang och Perhentian) hade stängt ner och tog inte emot fler besökare på grund av monsunsesongen var tidig. Vanligtvis brukar regnet komma i mitten av november. Vi får helt enkelt fått tänka om och ändra våra planer.

Lite fundersamma begav vi oss med tåg till Batu Caves, en resa som tog ca 45 minuter. Väl där kan man inte låta bli att bli fascinerad av den vackert formade bergsväggen. Batu Caves består av tre grottor varav en med inträdesavgift (dark cave). Dessa grottor har ett religiöst värde för hinduer som vid vissa årstider vallfärdar dit för att hedra gudarna. För att ta sig in till grottorna måste man först traska upp för en gigantisk hög och brant trappa. En magnifik staty i guld vaktar trapporna och skänker ett lugn till platsen. Väl inne i den största grottan möttes vi av nyfikna apor som vant tjuvade läsk och andra föremål från besökarna. Bebisaporna var det sötaste vi sett hitintills på resan.

Det var en mycket lyckad utflykt. Vi provade vegetarisk mat för första gången på resan och Uffe blev tvkändis då ett filmteam frågade om han ville hälsa glad Deepavali till det indiska folket. Resten av eftermiddagen spenderades till fot i city center. Uffe hade läst om en outlet som sålde Abricombie and Fitch kläder men efter att letat efter affären i några timmar i 35 C hetta insåg vi att det måste varit en webbshop och inte en riktig affär.

Kvällen spenderades i Chinatown med holländarna vi träffade vid frukosten. Det blev först middag som bestod av nudlar och sen några öl på vandrarhemmet. När mörkret föll begav vi oss till en livlig gata som var känd för sina pubar och klubbar - en oas för festglada backpackers. Uffe blev snabbt poppis och ett gäng australiensare flockades runt honom för att se på hans tatueringar. Efter några timmar insåg vi att vi borde gå hem då vi hade en buss att passa dagen efter. Vi sa tack och hej till holländarna som glatt festade vidare och begav oss hem i natten.
    Leggi altro