26 timmar på resande fot

October 29, 2013 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Vårt senaste inlägg skrevs av en trött Uffe på ett McDonalds i staden Ipoh. När klockan närmade sig halv två tog vi våra ryggsäckar och promenerade så sakta till bussterminalen. Väl där så möts vi av ett jättestörigt fyllo som skulle hålla på att fjanta sig. När Uffe gick för att köpa apelsiner petade han mig i håret (något som jag inte uppskattade). Bussen som skulle gått 02.30 var försenad en timme, tjoho tänkte fyllot och satte sig bakom oss och tog smygbilder. Väl i bussen gick chauffören ut och snackade med bekanta i ca 40 minuter.

Det blev ca två timmars sömn för mig men stackars Uffe fick ingen. Klockan nio ankom vi till hamnstaden Kuala Perlis där vi skulle ta färjan till Langkawi. Spektakulära vyer av turkost vatten, öar och söta små fiskebåtar passerade utanför vårt fönster - som vi längtade! Det var två trötta, hungriga, lite smutsliga men lyckliga personer som steg i land på paradisön.

Vårt hotell Altis (85 kronor per person och natt) ligger i centrum. Vi ska bo här i två nätter och sedan flytta till ett hotell med havskänsla. Vi åt på vår första thairestaurang till lunch och vi var noga med att poängtera att vi inte ville ha kryddig mat. Jag tog kyckling med cashewnötter (två stycken nötter hittade jag i rätten) och Uffe åt en halv anka. God mat och trevlig personal.

Vi hade hört om två fantastiska stränder och idag bestämde vi oss för att utforska Tanjung Rhu. Vit sandstrand med krossade snäckskal bredde ut sig och två små öar reste sig ur det blåa vattnet. Vi hade stranden nästan för oss själva! Underbar utsikt för två som har andats storstad i över en vecka. Vi njöt av vattnet en lång stund och sedan blev det ryggläge.

I taxin på väg till stranden rekommenderade taxichauffören en tur med båt där man fick vara med att mata örnar, fiskar, se fladdemusgrottor och glida fram på havet. Väl där möttes vi av en tjej som försökte sälja på oss en tur men vi tyckte priset var för dyrt. När vi kom upp efter vår simtur erbjöd hon oss ett bra pris (två timmar för 200 kronor per person). Vi tackade ja och det var något vi inte skulle ånga.

När vi gled fram med båten såg vi tre giftormar som låg och solade sig i träden. De såg riktigt läskiga ut! Förutom apor, fladdermöss och diverse fiskar blev Uffe kompis med en stingrocka, Johnny. Lite försiktig men förväntansfull sträckte han fram handen med fisk och matade honom. En upplevelse han sent kommer glömma.

Skänker en tanke till Elisabeth (Lillfisks uppfödae) som inte längre finns med oss <3