En dag på en öde ö i Indiska oceanen

October 30, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

I morse sov vi ut ordentligt, vi ställde ingen klocka utan tänkte att vi vaknar när vi vaknar. Vilket var helt underbart.

Planen för dagen var att njuta av det himmelska havet som omger Langkawi. Eftersom vi bor inne i staden Kuah där det endast finns en färjehamn så började vi smida planer hur vi skulle lösa detta. De två mest populära stränderna är Tanjung Rhu och Pantai Cenang och ligger båda 30 minuters taxiresa iväg. Eftersom vi besökte Tanjung Rhu igår och ska bo 2 nätter precis vid Pantai Cenang stranden så ville vi göra något annorlunda.

Vi kände oss hurtiga och bestämde oss för att promenera 3km till piren.

Vi hade läst på ett forum om en liten ö utanför Kuahs kust som heter Bumbon Island som skulle vara otroligt fin. Eftersom det inte går någon transport dit överhuvudtaget så var ända lösningen att chartra en egen båt för att ta oss till ön. När vi nämnde för en av båtkillarna att vi ville ut till Bumbon så tittade han lite konstigt på oss och sa "Ni vet att det inte finns någonting där ute. Inga hotell, inga resturanger"

Vi svarade att vi ville ut och njuta av stranden, så vi chartrade en båt tur och retur för 100RM=200SEK

Vilket vi inte ångrar för en sekund!
    Resan till ön tog ungefär 20 minuter och vilken häftig känsla att kliva i land på denna öde ö mitt ute i havet endast omsluten av turkost ljummet vatten.

På vår nyfunna privata paradisö spenderade vi tid med att snorkla, sola och bada i massor. Vi lyckades även få lite glimtar av djur som befann sig på ön. En jätteödla (ca 1m lång) men den var så snabb att jag inte hann få upp kameran. Bakom oss i djungeln fanns även apor och tropiska fåglar som gjorde upplevelsen än mer speciell.

Resan tillbaka till Langkawi var lite "bumpy" då mötande båtar skapade vågor som vi hoppade på. Jag tyckte bara det var roligt men Louise höll fast sig hårt för att inte trilla i :-)

Off topic:
    På vägen till piren snubblade vi över en "Beach Shop" som hade allt man kunde tänka sig för strandvistelsen. Vi shoppade massor av fina strandattiraljer, Louise hittade inte mindre än 3st super snygga bikins som hon inhandlade.

Nu ligger vi i sängen på hotellrummet och har precis ätit Take away, Kongpao Chicken med ris.
    Imorgon bär det av till det nya hotellet Landcons precis vid Pantai Cenang Beach där strandpromenaden också lär vara berikad med mängder av affärer och restauranger.

P.S. För framtida hågkomst så har Louise har haft lite magproblem till och från hela dagen och gjort sina avtryck på diverse toaletter. Uffe´s sammanfattning: hon har varit lite gnälligare än vanligt!

Varma hälsningar från Uffe & Louise till er där hemma! (och Gran Canaria) <3