Backpacking i Sydostasien 2013

October - November 2013
A 29-day adventure by Servin Read more

Soi Dog Foundation och Khao Lak

November 8, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

Den här dagen började som den förra med frukost, men inte vilken frukost som helst, svensk. Tänk att man kan sakna grovt bröd så mycket som jag verkade gjort, jag fullkomligt kastade mig över brödskivorna. Efter frukosten gick vi till stranden med våra snorklar. Vi hade läst att Phukets bästa snorkling skulle finnas på Kata Beach men inte en enda fisk såg vi. Lite besvikna traskade vi tillbaka till vårt Guesthouse för att packa. Halv ett blev vi hämtade av en supertrevlig chaufför som skulle köra oss hela sträckan till Khao Lak med ett två timmars stopp vid Soi Dog Foundation för 380 kronor. På vägen stannade han vid en djuraffär och vi inhandlade 20 kg hundmat och 8 kg kattmat, allt för ynka 220 kronor.

Första tanken som slog mig när vi kom fram till djurhemmet var hur välskött och fint det var. Vi träffade volontärkoordinatorn Diana som välkomnade oss och erbjöd oss en tur tillsammans med en amerikan och en australiensare runt djurhemmet. Soi Dog Foundation räddar dagligen hundar och katter som blivit vanvårdade, hemlösa eller skadade. Det bor ca 400 hundar och 20 katter på djurhemmet. Genom rehabilitering, sjukvård och massor med kärlek blir många av djuren adopterade till familjer i Thailand och utomlands. Vissa hundar är för skygga eller för gamla för att adopteras men de lever ett gott liv på Soi Dog Foundation. Underbart att se vilket jobb personalen och volontärerna gör för djuren.

Vi fick först träffa seniorhundarna som glatt mötte oss. Diana berättade deras historier fast hennes ord behövdes knappt då hundarna med amputerade ben, ögonproblem och skinnsjukdomar berättade själva. Turen fortsatte och vi fick gosa med yngre och livligare hundar. Tillsist fick vi gå in två och två till valparna som busade precis som små valpar ska göra.

Katterna skulle givetvis också besökas. Vi fastnade för en liten misse med bara tre ben. Inte hindrade honom från att busa och ta plats i gruppen. Som ni säkert kan tänka er hade jag svårt för att lämna katterna, hundarna och Soi Dog Foundation. För mer info gå in på soidog.org där du kan hjälpa till.

Vi kom säkert fram till Khao Lak och vårt nya lyxiga hotel Fanari Khaolak Resort (170 kronor per person och natt). Vi har hunnit med två middagar, bokat heldags trip till Similan Island imorgon och tagit ett nattdopp i en av de många poolerna.

Voff och mjau

Snorkling runt Similan Islands

November 9, 2013 in Thailand ⋅ 🌧 25 °C

Idag var det dags för vår utflykt till Similan Islands. Ögruppen består av nio stycken fabulösa öar som är lokaliserade 70km utanför Khao laks kust. Havet runt dessa öar rankas till ett av världens bästa dyk- och snorklingsområden med ett siktdjup på 35-40m. I dessa områden trivs bland annat de ovanliga havskreaturen havssköldpaddor, djävulsrocka och valhaj. National Geographic har även rankat Similan Islands till ett av de tio bästa resmålen i världen.

Något vi båda kände vi var tvungna att se och uppleva nu när vi är i Thailand. Vi gick upp tidigt för att äta lyxig frukostbuffé på hotellet innan det var dags att bli upplockade 7:45 för transfer till piren. Framme fick vi kaffe och te i väntan på att alla skulle få utrustning, när allt var klart bar det av med en "speedboat" med 3x200hk motorer.

Vi nådde den första ön, och första stoppet för snorkling efter 1h 15min. Vilket otroligt undervattensliv, hundratals olika fisksorter i regnbågens alla färger. Kunde bocka av alla "Hitta nemo" fiskar utan problem :-) Där flöt vi runt bland korallereven och njöt av den otroligt kristallklara sikten i 45min.

Sedan bar det av till nästa ö där vi gick i land för att spendera lite fritid på stranden, i vattnet och uppe på den magnifika utsiktsplatsen på klipporna. Sen var det lunch innan vi gav oss vidare till ö nummer tre.

Även här snorklare vi tills vi fick kramp i armar och ben och vi kravlade oss upp på båten för att åka till fjärde ön, utflyktens sista destination. Här försökte vi njuta lite av solen tillsammans med alla medresande ryssar, 9 av 10 var från "mother Russia". Detta gjorde att guiden pratade mer ryska än engelska, men vi klarade oss fint ändå och hade en underbar upplevelse i detta undervattensparadis!

Framåt sen eftermiddag var det dags för hemresa. Dåsiga och möra efter en heldag till havs kom vi tillbaka till vårt hotellrum.

Jag hade glömt bort att jag rafsat upp alla mina kläder från min ryggsäck för att hitta mina badbyxor på morgonen innan vi skulle åka. Jag hade lämnat allt i en stor rörig hög på golvet.

Städerskorna hade vikt och sorterat alla mina kläder i fina högar på soffan. En för piké, shorts, t-shirts, linnen, underkläder osv.

lite pinsamt, men gött ;-) haha

Nu har vi varit på hotellrestaurangen och avnjutit grillspett med tillhörande buffé. I dryckesväg lördagslyxade vi till det men en Mojito och en Singapore Sling, nom nom.

Imorgon ska vi ta det lugnt vid poolerna på förmiddagen för att sedan hämta upp vår hyrbil och påbörja vår resa mot Bangkok. Stoppet på vägen blir Hua Hin och prova på som volontärer på Hutsadin Elephant Foundation.

До свидания!

(för er som inte orkar översätta)

På återseende!

Långa resan från Khao Lak till Hua Hin

November 10, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

När jag vaknade kände jag direkt att något var på tok. Kroppen var öm och hade ont i både huvudet och halsen. Åh inte igen! Orkar inte bli sjuk en gång till på resan. Vi gick för att äta frukostbuffé på vårt fina hotell och gick sedan ut i solen för att njuta vid poolen. Tyvärr så bestämde sig solen för att gå i moln så det var bara till att packa ihop och hämta bilen. Vi bad receptionisten att ringa en taxi åt oss för att åka till Thai rent a car. Det var ett under att vi kom rätt då receptionisten förklarade för taxichauffören att vi skulle till "Thailentekaa".

Hämtningen av bilen gick bra men killen som skötte utlämningen ville ha mer pengar för han hämtat bilen i Phuket. Vi visade att alla utgifter skulle vara inräknade i priset och kunde åka utan att betala. Under resan blev jag sämre och kände mig både illamående och hade ont i magen. Vi beräknade att resan skulle ta sju timmar men blev en till två timmar längre. Vi tog ett stopp på en timme för att äta lunch och köpa värktabletter. Klockan tickade på och precis när det höll på att mörkna fick vi problem, vi hittade inte rätt avfart. Vi körde hit och dit men på grund av enkelriktat kunde vi inte komma upp på den rätta vägen. 30 minuter senare lyckades Uffe hitta rätt. Vi hade ingen GPS utan bara kartor på våra telefoner.

Klockan 22.00 var vi äntligen framme i Hua Hin och vårt nya guesthouse Sukkasem (100 kronor per person och natt). Jag gick direkt och la mig i sängen och min pärla gick ut för att köpa mat. När han kom hem och vi skulle äta fick jag springa in på toan och spy. Så typiskt. Som tur är mådde jag bättre dagen efter :)

Kram från Spyan och Uffe

Hutsadin Elephant Foundation

November 11, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 30 °C

Igår började resan mot huvudstaden med vår orangea Nissan Micra. Det var lite läskigt och ovant att köra i vänstertrafik för första gången i mitt liv. Men jag tänkte, klarar brevbärarna av det så kan väl jag ;-)

Vi beslutade oss för att sätta delmålet på roadtripen till Hua Hin. Båda kom att tänka på att vi inte gjort någon elefant trekking än i Thailand, något som vi ville testa på. Vi sökte runt för att hitta bästa stället för att kunna göra detta. Vi stötte på Hutsadin Elephant Foundation på Tripadvisor som hade fått toppbetyg av tidigare besökare.

Det var inget vanligt turistmål där de bara försökte mjölka så mycket cash som möjligt på elefanterna. Hutsadin Elephant Foundation är ett hjälpcenter för misskötta, övergivna och gamla elefanter som inte orkar arbeta längre. Precis det stället vi ville besöka.

Det gick inte att hitta adressen via google maps så vi frågade receptionisten på vårt hotell om vägbeskrivning. Hon sa sig veta var det låg och försökte visa på en karta hur vi skulle köra, tydligen skulle vi ta oss till väg 56 och sedan skulle det vara skyltat hela vägen... vi ställde in gpsen på iPhonen till väg 56 i Hua Hin, det visade sig vara en liten smal återvändsgata :(

Jaha tänkte vi, bara att fråga vidare om rätta vägen. Det vara lättare sagt än gjort. Inte många som talade engelska och de som försökte talade mer "thai-lish". "Första korsningen till höger", "upp över berget", "vid budisttemplet", "ner för berget" vår några av anvisningarna vi fick.
    Tillslut blev vi överlyckliga när vi såg skyltar som pekade mot Elephant Village. Dit måste det ju vara så vi följde skyltarna. När vi kom fram såg vi elefanter promenerandes med turister på ryggen och personal var snabbt framme och frågade om vi ville åka på en elefant. Vi hade kommit till fel ställe, Elephant Village visade sig vara just en sån turistfälla vi ville undvika. Som tur var kunde de beskriva vägen till Hutsadin och vi hoppade in i bilen igen.

En kort stund senare var vi framme, på rätt ställe denna gången. En brittisk volontär som hade jobbat där i 6år mötte upp oss för att visa oss runt och berätta om jobbet de utför där. Det var enastående och hemskt på samma gång att få höra alla bakgrundshistorier om elefanterna som de tog hand om. Hon var verkligen trevlig och pratglad. Vilket obetalbart jobb organisationen gör för dessa magnifika elefanter för att de ska få en bättre tillvaro än de haft hos sina förra ägare.

Vi gick runt i timmar och matade, gosade och pratade med elefanterna som var mellan 5 - 90år.
    Vi donerade även en slant till hemmet så fick vi en rundtur på en av elefanterna tillsammans med dess skötare i det fina området de rastades i.

När vi matat elefanterna med bananer, ananas och apelsiner tills de inte orkade mer (haha som det skulle kunna hända) begav vi oss hemåt för att äta lunch följt av en välbehövlig middagslur.

När vi vaknade pigga och utvilade bytte vi om till badkläder och gick ner till havet för att bada. Det blev förmodligen sista doppet i havet för denna resan. Det var underbart ljummet i vattnet som vanligt fast något grumligt. Det beror förmodligen på orkanen som drabbade Hua Hin nu i fredags innan vi kom. Tydligen ett riktigt oväder som vi är glada vi slapp.

På kvällen gav vi oss ut för att äta gott. Det blev en spansk tappas restaurang. Vi beställde in 8 olika rätter med mat och sangria. Det var mer än vi kunde trycka i oss och allt var så fantastiskt gott. Vi rankar det till topp 3 bästa matställena vi besökt på vår snart 4 veckor långa resa.
    Vi satt ute i den mysiga trädgården där det senare kom ett äldre svenskt par och satte sig vid bordet bredvid oss. Visade sig att de hade hus utanför Hua Hin sedan 8år och de var stammisar på restaurangen. Väldigt trevligt par från Gävle vi pratade länge med.

Imorgon bär det av till Bangkok, hoppas vi överlever trafiken :-S

Take care everybody! :-)

Thaiboxning i Bangkok

November 12, 2013 in Thailand ⋅ 🌧 33 °C

Klockan halv nio var vi åter i vår lilla hyrbil på väg till Bangkok och resans sista etapp. När vi närmade oss den gigantiska huvudstaden möttes vi av en minnesvärd syn. En rökridå av avgaser omringade staden och vi tittade på varandra och tänkte "ska vi verkligen in där". Uffe trampade bestämt på gasen och snart var vi inne i dimman.

Vi lämnade in bilen men fick vänta ett tag då de skulle kolla upp ett hjul som det var problem med. Vi höll våra tummar att de inte skulle säga att det var vårt fel för då skulle det bli massa extra jobb med försäkringen som hade via en tredje part. Skadan var som tur var redan registrerad av kontoret i Phuket och vi kunde ta en taxi till vårt fyrstjärnigahotell Atrium (185 kronor per natt och person). Vilken lyx vi möttes av! Vi behövde inte öppna taxidörren själva och väskorna togs om hand direkt. Rummet var inte klart när vi kom och som plåster på såret (trots att det var vi om var tidiga) fick vi välja en varsin cocktail och vänta i baren. Nöjda och glada knaprade vi nötter och njöt av en Mojito och en Mai Thai.

Efter att ha kollat in vårt lyxiga hotellrum promenerade vi för att hitta tatueringsstudion som Uffe kollat upp. På vägen kom vi på att vi inte ätit lunch och gick in på närmaste restaurang som såg okej ut. Jag beställde en Cesarsallad och en kall mjölk och fick min sallad men istället för mjölk fick jag en vit-och rosa vätska. Trots att jag pekat i menyn blev det fel och vi insåg snart att de inte kunde någon engelska. De tog tillbaka drickan och kom senare ut med en iste. Fick förklara så gott det gick att det inte var det jag beställde. Uffe hade inte mer tur. En Pad Thai med kyckling beställde han men fick med skaldjur. Fortfarande hungriga gick vi ut från restaurangen och kom fram till att detta var den näst sämsta restaurangen vi varit på under resan (kinesrestaurangen i Singapore ligger fortfarande i topp).

Vi tog en taxi hem men chauffören hade stora problem med att förstå var vi bodde någonstans trots vi hade alla uppgifter. Vi bad honom ringa hotellet för vägbeskrivning och lärde oss att det är så man ska göra för att komma hem i Bangkok.

Något som vi länge sett fram emot var Thaiboxning och ikväll var det dags. Vi träffade en privat taxichaufför som hette Kola som först körde oss för att köpa biljetter (400kr styck) och sen till arenan. Vi fick sittplats nära ringen och med en öl i handen tittade vi på medan de tävlande dansade för att be till gudarna om tur. Det var 9 olika matcher och de första var verkligen lättviktare, kunde inte väga mer än mina 56 kg. När det var dags för huvudmatchen var stämningen på topp, alla tjoade och hejade. Så mycket stryk killarna kunde ta! Jag som tjej tyckte det var superkul att se och jag kommer garanterat försöka se mer matcher i framtiden.

Vi lyckades efter många om och men få en Tuk Tuk att köra oss hem. Trafiken i Bangkok går knappt att beskriva. Bilar, mopeder och Tuk Tuks trängs i mängder på gatorna och de minde fordonen fuskar gärna när det är trafikstockning genom att köra om på fel sida av vägen. Det var en mycket spännande och kul hemfärd. Lite småhungriga går vi in på hotellets restaurang för att äta sen mat (klockan var elva). Vi somnade senare mycket nöjda över dagen.

P.S har lyckats spärra mitt ena kontokort och tappat bort det andra. Bra jobbat där Louise!

Kram från oss

Magsjuk och utflykt till Central world

November 13, 2013 in Thailand ⋅ 🌧 32 °C

Stackars Uffe fick magproblem under natten. Han mådde verkligen inte bra när vi gick ner för att äta frukostbuffé. Han lyckades få i sig lite frukt och skinka och stapplade sedan upp till rummet. Själv satt jag kvar och njöt av den otroliga frukosten. Jag gick sedan ut för att köpa medicin och kom hem med tabletter för illamående och antibiotika som skulle döda bakterierna i magen.

Uffe förblev sängliggande och jag gick ut till poolen men gick snabbt in igen då det började regna. Tog hand om min lilla sjukling så gott jag kunde men det han verkligen behövde var att sova. Jag bestämde mig för att utforska Bangkoks shopping och tog en Shuttle bus till Central World Plaza. Köpcentret var enormt! Jag gick vilse men hittade tillsist mina favoritaffärer. Efter två timmar och några kläder rikare kände jag att det var dags att ta sig hem. En resa som normalt skulle ta 15 minuter tog en timme på grund av den intensiva trafiken. Väl hemma åt vi pasta tillsammans i sängen och letade efter närmaste tvättservice. Vi hittade två som låg tjugo minuter iväg till fots. Uffe kände sig lite bättre och bestämde sig för att följa med. Den första som vi hittat på kartan skulle tydligen ligga på en tom tomt och den andra fanns det heller inte ett spår av. Vi tog en moppetaxi och kom till ett ställe med självtvätt. Vi hade inget tvättmedel med oss så trötta tog vi en taxi tillbaka med våra påsar. Bättre lycka imorgon.

Tatuering i Bangkok

November 14, 2013 in Thailand ⋅ 🌧 30 °C

När jag vaknade mådde jag betydligt bättre än föregående dag. Verkade som att magsjukan bara var en 24h företeelse som tur var.

Vi tog hissen ner de 20 våningarna för att njuta av frukostbuffén. Jämfört med dagen innan då jag bara åt några bitar frukt så kunde jag ta del av de åtskilliga delikatesserna som ett 4-stjärnigt hotell har att erbjuda. De specialbeställda omeletterna där man själv valde ingredienserna var nog ändå favoriten.

Nu när det var näst sista dagen i Bangkok och vi skulle åka tidigt på morgonen dagen efter så tänkte vi att vi skulle få den sista souvenir shoppingen till de kära där hemma färdig. Vi hade ju även all vår tvätt som en ouppklarad historia.

Vi lyckades ju inte hitta någon tvättservice på kvällen dagen innan så vi fortsatte vårt letande då vi båda tyckte det hade varit otroligt skönt att ha allt ren tvättat till man kom hem. Bara att lägga in allt i garderoben.

Precis bredvid vårt hotell fanns det en skyllt där det stod "Laundry inside apartment" med en pil runt hörnan. Denna var ingen tvättjänst som dök upp när vi sökte på google maps men vi tänkte att det hade varit smidigt om vi kunde lämna tvätten så nära. Inne i lägenheten där tvättjänsten skulle finnas var det stendött. Vi såg en lapp där det stod "Laundry" och ett telefonnummer. Efter ett tag kom det en kille som undrade vad vi behövde hjälp med och vi förklarade att vi ville tvätta kläder. Han ringde ett samtal som slutade med att de bad oss komma tillbaka på sen eftermiddag. Eftersom vårt plan skulle gå redan 10 på morgonen dagen efter antog vi att vi inte skulle hinna få allt tvättat och torkat tills dess så vi gav oss vidare.

Vi gjorde en ny sökning på google maps efter "Laundry Service" och hittade ett som skulle vara öppet 9-24 varje dag. Vi hoppade in i en taxi med taxi-meter och bad han köra oss till punken på kartan. Nu höll vi alla tummar att det skulle finnas en tvättjänst på platsen vi åkte till och att det skulle vara öppet.Efter de många tidigare försöken så lyckades vi äntligen hitta till en tvättservice som var öppen. Vi lämnade in kläderna och sa att vi ville hämta dem samma dag, då blev vi tvungna att ta express service som skulle ta 4h istället för 24h och kostade 150Baht per kilo. Det blev 1500Baht=300SEK för de 10kilo tvätt vi hade tillsammans, men vi fick ju snällt betala eftersom vi ville ha det tvättat.

Nära tvättservicen gick vi in på ett litet mysigt café för att äta lunch. Lagom mätta i magen var nu planen att ta oss till en marknad där vi kunde köpa de sista souvenirerna. Vi visste ju att tuk-tuk var det snabbast alternativet i den kaotiska trafiken då de smiter mellan trots att trafiken står stilla. Vi börjar förhandla med en tuk-tuk chaufför och får ner priset till 100baht för båda om vi åkte inom en butik lite snabbt på vägen som sponsrade honom. Visst tänkte vi och åkte iväg.

Det var en juvilerarbutik som vi kom till. Lite lyxigare och dyrare saker som de sålde där och utöver smycken hade de finare väskor och silkeskläder. Blev till och med ett par presenter köpta till mina kära systrar innan vi gav oss vidare till marknaden. Vi kom till Pratunam som var en gigantisk inomhusmarknad som har öppet dygnet runt. Här fanns allt mellan himmel och jord. Vi gick en stund och köpte lite mer presenter till de där hemma innan vi var tvungna att bege oss hem till hotellet för jag hade bokad tid med min skräddare.

Fick provat kostymbyxorna och en av de två skjortorna jag beställt, allt satt klockrent, de var ju trots allt skräddarsydda till mig. Mycket nöjd med resultatet än så länge och ser förväntasfullt fram emot kavajen också.

Louise kom på den klipska idén att vi skulle checka-in på vårt flyg online så vi kunde välja bra säten för resan hem dagen efter. När jag gick in på Finnair som vi skulle resa med så var vår avgång inställd! Chockade och oroliga forskade vi vidare och det visade sig att vår morgonavgång var ersatt med en kvällsavgång med ett helt annat flygbolag, Qatar Airways.
    Tydligen så var det risk för strejk inom Finnair och det var därför de lagt om vår hemresa.

Vilken tur vi gick in och fick reda på det som vi gjorde. Lite upprörda men ändå glada att vi skulle komma hem började vi planera för morgondagen. Det innebar ju att vi fick en hel dag till i Bangkok.

På kvällen vid 7 var det dags för min tatueringstid hos Mimp Tattoo som jag kollat upp på nätet och skulle vara en riktigt bra tatueringsstudio. Jag lämnade min ritning på världskartan i format som en stjärna (se bild för att förstå) till tatueraren och så satte vi igång. 5 timmar senare var den klar! Den sista halvtimmen var värst, när han körde med nålen över revbenen var det inte allt för behagligt. Men blev mycket nöjd med slutresultatet.

Nu var klockan midnatt och vi vandrade hem till vårt hotell för att krypa till kors.

Sista dagen i Bangkok och hemresan

November 15, 2013 in Thailand ⋅ ☁️ 31 °C

Tack vare våra ändrade flygtider så hade vi en hel dag att spendera i Bangkok innan vi skulle bege oss mot kallare breddgrader.

Efter frukost begav vi oss för att hämta våra rentvättade kläder för att sedan packa våra "backpacks" för hemresan. Vid 12 checkade vi ut från vårt rum och jag hämtade min skräddarsydda kostym som nu var helt klar. Supernöjd med resultatet.

Sedan bestämde vi oss för att lägga oss vid polen för att lapa lite sol innan det var för sent... Louise låg och njöt och jag med min nya tatuering var tvungen att ha t-shirt på mig för att inte bleka gaddningen. Det var verkligen stekhett där vi låg på 4:e våningen utan några direkta vindar. Lätt 35 grader i skuggan.

När vi var nöjda och Louise badat i polen ett par omgångar så åkte vi åter igen till marknaden i Pratunam. Där åt vi lunch och shoppade ytterligare lite önskemål från våra nära och kära där hemma.

Innan vi tog taxi hem tog vi en fika på ett mysigt litet café där vi avnjöt kaffe och te samtidigt som vi surfade på deras wifi.

När klockan blev 6 på kvällen hoppade vi in i en taxi mot Bangkok flygplats. 300baht slutade resan på (ca 60kr).

Nu skulle vi flyga till Doha i Qatar istället för Helsningfors som först var tänkt. När vi skulle lämna in vårt baggage var det en lång kö till in-checkningen. Eftersom vi redan checkat in online frågade vi om vi var tvungna att ställa oss i kön. Det behövde vi inte utan blev visade till buisness class incheckningen tillsammans med olje-shekarna. När vi lämnat in vårt baggae fick vi en "Priority"-biljett som tog oss förbi passkontroll och röntgen detektorer i ett naffs. Vilken flyt vi hade bara för vi kom i buisness class incheckningen.

Planet var finare och med mer benutrymme nu med Qatar Airways än vad det var på ditresan med Finnair. Så allt var inte negativt med den oförutsedda ändringen som skedde.

i Doha, Qatar fick vi vänta på anknytande plan i 2:30h för att sedan åka de sista 6h till Köpenhamn. Resan gick väldigt snabbt och smidigt trotts att vi inte kunde sova så mycket. Filmutbudet var ganska bra vilket inte skadade.

Nu är vi hemma i Sverige igen efter 4 veckors äventyr i sydostasien. En resa ingen av oss någonsin kommer glömma. Louise är överlycklig av att få träffa sin Lillfisk igen och kommer nog inte resa ifrån han på ett bra tag...

Tack och hej för denna gången till alla resebloggsföljare! :-)