South Korea
Hwayang-dong

Resultaten van vakken: cijfers

June 21, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag mijn laatste les gehad en daarmee is het semester voorbij. Laat ik maar beginnen met wat iedereen vast wil weten: wat zijn mijn cijfers? Op het moment van schrijven heb ik van twee van de vijf vakken een cijfer. Voor Koreaans heb ik een A. Als ik dat omreken naar het Nederlandse systeem kom ik uit op ongeveer een 7.5 – 8. Ik moet bekennen dat ik dit vak niet gehaald hebben als de examens op papier zouden zijn. Iedereen moest de toets online maken. Ik zat dus gewoon op mijn kamer, met mijn lesboek en mobiel tot mijn beschikking. Er was geen controle via de laptopcamera. Met behulp van Papago, dé Koreaanse vertaal app heb ik de vragen makkelijk kunnen beantwoorden. Ik voel mij wel een beetje schuldig, omdat ik normaal gesproken altijd hard studeer, maar de motivatie om Koreaans te leren was nergens te vinden. Over 3 weken heb ik die kennis toch niet meer nodig.
      Het andere cijfer dat ik heb gekregen is een B+ voor sieraden maken. B+ is ongeveer een 7. Hier ben ik ruim tevreden mee. Mijn resultaten zijn mooi, maar niet geweldig. Het is echt een lastig vak. Zeker om in een paar maanden onder de knie te krijgen. Zou ik het vak opnieuw volgen als ik de kans krijg? Nee, ik denk het niet. Hoewel ik veel geleerd heb, is het niet mijn ding. Ik maak liever functionele objecten en heb moeite met kunst begrijpen. Dat zal vast iets te maken hebben met mijn gedachtegang die veel te praktisch denkt en moeite heeft met het begrijpen van niet-tastbare zaken.
      Ik zal deze post bijwerken wanneer ik mijn andere cijfers binnen heb. Foto’s van mijn producten krijgen een eigen bericht hier onder die ik openbaar maak wanneer ik weer thuis ben.

Update:
      Voor keramiek heb ik een A+
      Design Product 1: A
      Cultuur en geschiedenis van Seoul: A+

Leegte

June 22, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 30 °C

Er is nergens aan te zien dat ik hier bijna vijf maanden heb doorgebracht. Alsof ik hier nooit geweest ben. Toen ik de deur voor de laatste keer achter mij dicht deed moest ik even stil staan. Dit is dan toch echt het einde. Een hoofdstuk afgesloten, met honderden mooie ervaringen rijker, maar ook met spijt en verdriet. Zo veel dingen die ik niet heb kunnen doen of heb uitgesteld en afscheid moeten nemen van goede vrienden. Ik wist dat het er allemaal aan zat te komen, het was onvermijdelijk, maar net zoals bij mijn vertrek kwamen de emoties pas op het laatste moment. Mijn reis is nog niet voorbij, maar toch voelt het zo. Voor mij is het belangrijk een structuur te hebben. Iets waar ik mij aan vast kan houden. Waar ik op terug kan vallen. In mijn tijd hier ben ik mij steeds comfortabeler gaan voelen, maar daardoor vloog de tijd steeds sneller voorbij. Nu is die structuur plotseling weg en daarmee ook mijn…mijn wat? Ik weet het eigenlijk niet zo goed en kan het niet in woorden uitdrukken. Ik voel een leegte. Een leegte die tijd nodig heeft om weer op te vullen. Gelukkig ga ik morgen naar Jeju-do. Daar heb ik weer een doel om mij bezig te houden: een langeafstandswandeling rondom het eiland. Hier hoop ik zo veel mogelijk kilometers te maken, maar heb geen concreet doel. Gewoon lopen en ik zie wel waar ik beland.

Mijn kamergenoot ging één dag eerder weg, dus ik had de kamer even voor mijzelf. Het inpakken verliep soepel, maar was wel een grotere uitdaging dan voorheen. Door alle souvenirs die ik verzameld heb moest ik een extra doos inpakken (geen koffer, want dat vindt ik zonde: hierna heb ik die niet meer nodig).

Kussens, deken, schoonmaakspullen, bakjes, lamp en alles wat niet past heb ik weg moeten gooien. Bijna alle studenten gooien hun spullen weg als ze weer naar huis gaan aan het einde van het semester. Dit vindt ik oprecht zonde, maar ik had geen andere optie. Er was niemand die deze spullen kon overnemen. Een goed doel of inzamelpunt was ook niet te vinden. Zo veel bruikbare spullen bij het afval zien liggen deed mij wel wat. Dit moet anders kunnen, maar ik kan er niks aan doen. Tijd om door te gaan.

Dormitory

February 21, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 2 °C

Op 21 februari kon ik eindelijk inchecken in mijn kamer op het campus. Natuurlijk kon ook dit niet in één keer goed gaan. Direct na het openen van de deur kwam de stank mij tegemoet. Dit leek niet op een kamer, het had meer weg van een stal. Ik zal jullie de beelden besparen, want het was echt goor. Gele toilet, afval met etensresten, overhoopgehaalde meubels en overal vlekken/vuil. Hier ga ik echt niet naar binnen dacht ik bij mijzelf. Dus weer met al mijn bagage naar het kantoor van de dorms. Hier kreeg ik te horen dat ik de verkeerde kamer aangewezen had gekregen. Gelukkig. Op naar de juiste kamer op de 10de verdieping. Deze kamer zag er een stuk beter uit, het was tenminste niet vies.
      Mijn kamergenoot was ook al gearriveerd en na een kort gesprek heb ik mijn bagage voor (hopelijk) de laatste keer in lange tijd uitgepakt. Dit wordt mijn thuis voor de komende 5 maanden.
      Over de kamer:
      Ik deel deze met een mede Nederlandse student uit Drenthe. De kamer is wat ruimer dan ik verwacht had, maar nog steeds niet geweldig. Ik had op zijn minst verwacht dat er basis spullen zoals wc-papier of iets van schoonmaakmiddelen zouden zijn. Er was echter helemaal niks. Enkel een bed, kast en bureau. De badkamer heeft geeneens een gewoon gordijn of douchegordijn. Geen tijd voor uitrusten, eerste moet er gewinkeld worden.

Hand Building

March 29, 2022 in South Korea ⋅ 🌙 2 °C

Hand Building is één van de vijf vakken die ik op Konkuk Univ. volg. Nu ik een paar lessen gehad heb leek het mij leuk jullie te vertellen wat het vak inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken.

Het Nederlandse vak zou Keramiek heten en het is aan mij om in dit semester een schaal, vaas en een vrije invulling te maken. Aangezien de Koreaanse studenten al voorkennis hebben van eerdere vakken (en keramiek lessen op de middelbare school) mogen mijn objecten wat kleiner en eenvoudiger zijn. Ik ben begonnen met het schetsen van ideeën voor de schaal.

Het is niet de bedoeling iets te maken omdat je het er leuk uit vindt zien. Er moet een betekenis en/of verhaal achter zitten. Mijn idee is om een schaal te maken met verschillende lagen die in elkaar overlopen. Dit verloop moet uiteindelijk symbool staan voor de stroming van het leven, vandaar de bloemen en vlinder. Dit zijn fragiele objecten en dieren evenals het leven.

Op het moment van schrijven ben ik bijna klaar met het modeleer gedeelte. Daarna zal ik alles zo glad en mooi mogelijk proberen te maken. Vervolgens komt er een laag speciale verf op en moet de schaal volledig drogen. Tijdens het drogen mogen er absoluut geen scheuren ontstaan. Wanneer er wel een scheur opduikt moet ik helemaal opnieuw beginnen. Een scheur is namelijk niet te repareren en zou altijd een zwak punt blijven. Na het drogen gaat het voor de eerste keer in de oven. Hierin wordt het op 1200° graden gebakken. Dit duurt minimaal 24 uur, omdat het heel geleidelijk moet opwarmen en afkoelen om scheuren te voorkomen. Mocht er een (kleine) holte in mijn schaal zitten, dan zal de lucht daarin uitzetten en de schaal doen exploderen.

Na de eerste keer bakken is het tijd voor glazuren en daarna weer bakken op 800° om het glas laagje te doen smelten. Als het goed is heb ik dan een mooie schaal om mee naar huis te nemen.

School update

June 15, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 21 °C

Ik heb te horen gekregen dat velen zich afvragen of ik alleen maar wandel en lol heb. Dat is inderdaad waar de meeste berichten hier over lijken te gaan. Echter staan er ook flink wat bericht over school op. Deze heb ik voor nu nog op privé staan. De producten die ik maak zijn niet alleen opdrachten, maar passen straks hopelijk ook in huis. Daarom wil ik dat nog even een verassing houden. Zodra ik thuis ben zal ik alles openbaar maken.

Wel kan ik natuurlijk wat vertellen over wat ik doe tijdens de lessen.

1. De Koreaanse lessen vallen erg tegen. Daarom heb ik ongeveer een maand geleden besloten hier minder aandacht aan te besteden. Ik vind het zonde om mijn tijd te verdoen aan het stampen van woorden die ik in Nederland niet nodig zal hebben. Liever maak ik mooi dingen, zoals borden en mokken. Ook zou ik enorm veel tijd moeten doorbrengen op mijn kamer. Liever ontdek ik de stad samen met mijn vrienden. Vrienden waar ik over een paar weken afscheid van moet nemen. Volgende week is het tentamen: online en meerkeuze vragen. Ik ga mijn best doen en verwacht dat ik het wel ga redden.
      2. In het begin van de keramiek lessen was het vooral veel modeleren. Meer richting het einde van de lessen moest ik ook gaan glazuren om alles een mooie, of geen, kleur te geven. Dit is nog best moeilijk en is niet altijd goed gegaan. Een groene kleur veranderde in de oven ineens naar oranje…. Met nog 1 week te gaan probeer ik alles op tijd af te krijgen. Dat gaat mij wel lukken, maar niet alle studenten hebben zo veel geluk. Klei heeft namelijk flink wat tijd nodig om te drogen. Die tijd is er nu niet, waardoor er veel mis kan gaan met overhaast werken.
      3. De klas waarin ik producten moet ontwerpen is best leuk, maar ook zeer frustrerend. De docent heeft mij twee weken geleden verteld dat deze klas eigenlijk bedoeld is om de studenten op pad te sturen zodat ze zelf met bedrijven contact op moeten nemen. Zo leren ze prototypes maken, maar ook communicatie én worden ze bekend met het district waar alle werkplaatsen zitten. Omdat ik geen Koreaans spreek, is het erg lastig om bestellingen te plaatsen of bijvoorbeeld bouten en moeren te zoeken. Vaak wordt ik gewoon weggestuurd. Alles duurt daarom veel langer, waardoor het eindresultaat niet het gewenste niveau behaald. Nog een knelpunt is de afwezigheid van een werkplaats. Ik heb geen vaste plek met gereedschap waar ik terecht kan, wat dingen maken erg moeilijk maakt.
      4. Vandaag heb ik de laatste les van deze klas gehad. Tijdens het afgelopen semester heb ik verschillende sieraden gemaakt met als thema blaadjes. Door veel te zagen, buigen, solderen en polijsten heb ik een paar mooie dingen kunnen maken. 3 oorbellen, 1 ketting en 1 armband om precies te zijn. Wel allemaal van hetzelfde materiaal, want de uitdaging was al groot genoeg. Ik geloof dat de docent en mede studenten mijn sieraden geslaagd vonden, aangezien ik na mijn korte presentatie een paar keer de vraag kreeg of ze het even mochten dragen.
      5. Deze week heb ik het tentamen van ‘Culture and History of Seoul’, maar eigenlijk gaat het over de geschiedenis van Korea in het algemeen. De toets zal bestaan uit maar liefst twee vragen waar ik een uur de tijd voor heb. Samen met mijn aantekeningen moet dit goed komen. Het is niet heel ingewikkeld en zolang ik mijn argumenten goed kan beargumenteren zal de docent er niet veel op aan te merken hebben. Zo ging dat bij de vorige toets namelijk ook.

Ik heb dus nog maar 1 week school te gaan. Dinsdag 21 juni is de laatste schooldag en op 22 juni moet ik mijn kamer verlaten. Wat ga ik dan doen? In eerste instantie was mijn plan om direct weer terug naar Nederland te gaan. Mijn vlucht heb ik echter uitgesteld naar 14 juli. Van 25 juni tot 12 juli ga ik naar Jeju, een Koreaans eiland in het zuiden. Hier ga ik veel wandelen, een (niet actieve) vulkaan beklimmen en vooral genieten van het mooie tropische weer.

Update

March 1, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 8 °C

Het is voor mij nog erg lastig om momenten te vinden waarin ik in rust kan schrijven over mijn ervaringen en activiteiten. Op het moment zijn mijn lessen net begonnen en moet ik nog een ritme zien te vinden. Niet zo gek, want tot nu toe heb nog geen echte verplichtingen gehad.

Waar ik ondertussen wel achter ben is mijn doel met dit blog. Het is niet mijn bedoeling dit platform te gebruiken als alternatief voor Facebook of Instagram, door snel een paar kiekjes met een ondertitel te posten. In plaats daarvan wil ik meer vertellen over mijn ervaringen, mijn gedachtes en inzichten in het leven in Seoul. Mijn doel is jullie een inkijk te kunnen geven in het stadsleven hier in Zuid-Korea. Ik zal dus niet enorm veel plaatsen. Elke tekst is goed over nagedacht en niet overhaast geplaatst. Beeldmateriaal komt op de tweede plek. Natuurlijk zal er hier en daar een uitzondering zijn als ik een leuke plek heb bezocht.
      En dan een huishoudelijke mededeling:
      Aangezien dit niet helemaal het doel is van dit platform (FlyingPinguïns) én om het overzichtelijk te houden zal ik berichten zonder locatie ook niet op de kaart plaatsen. Het volgende punt: op de kaart is de route te zien die ik afleg, dat zijn de witte lijnen. Vanaf nu zal ik deze lijnen enkel gebruiken in berichten waarin ik het heb over belangrijke ervaringen en mijn persoonlijke voorgang. Ze duiden dus niet per se mijn fysieke locatie aan.
      En als laatste:
      Mochten jullie een keer willen bellen met mij over hoe het hier is, laat het me dan weten via whatsapp, dan kunnen we wat afspreken.

Hwayang-dong, Q2647381