Espanha

Viajantes neste local
    • Dia 8

Avondmaal onzeker

29 de abril, Espanha ⋅ ☁️ 13 °C

Ik zou overnachten in een goedkoop en waarschijnlijk slecht hotel in een lelijk stadje, maar dat het zó waardeloos zou zijn had ik niet verwacht. Ik werd opzich vriendelijk ontvangen, er was dus een föhn voor mijn natte kleding en een lift waar mijn fiets verticaal nèt in paste. Maar dat was het dan ook wat positieve punten betreft.

Mijn kamerdeur kon niet op slot, wat ik ontdekte toen ik even lag te ontspannen op bed na het kledingwassen, en twee mannenstemmen op de gang ineens heel dichtbij klonken. Eerst waren ze enorm aan het rammelen met een deur (mijn deur?). Toen alle stem- en rammelgeluiden voorbij waren, durfde ik (heldin) pas te gaan kijken. En toen bleek hij op een kier open te staan. Dat gaf later ('s-nachts) toch een zeer onveilig gevoel. Verder zat er nauwelijks druk op de douche en het water bleef lauw (zowel die middag als de volgende morgen). Alles zag er ook oud en misschien zelfs een beetje vies uit - ik probeerde de viezige spetters op de badkamervloer maar een beetje te negeren.

Om 20:30u zouden ze het restaurant openen. Ik trof een felverlichte, ietwat muf ruikende ruimte aan waar een televisie hing die op hoog volume keihard commercials aan het schallen was. Op de menukaart stond geen enkele vegetarische optie, en wel: slakken, gebakken varkenswang, runderpens en inktvis uit de oven. Vast typisch Catalaans, maar bij de gedachte alleen al werd ik misselijk, cultuurbarbaar die ik ben. Dus ik verontschuldigde me bij de ober, zei in mijn beste Spaans dat ik een ander restaurant ging zoeken en vertrok.

Vervolgens moest ik lang zoeken naar een alternatieve plek om te eten, iets wat nog open was en er acceptabel uit zag. Ten einde raad (want ik kon echt niks vinden en er liepen allemaal ongure types op straat) liep ik een bar binnen die door Googlegebruikers in elk geval goed beoordeeld werd, om te vragen of zij me iets konden aanraden. De bar was nagenoeg leeg, het leek erop alsof de eigenaar al aan het sluiten was en de enige gast had zijn flesje bier al bijna leeg. De barman wist geen restaurants te noemen die ik nog niet had bezocht of bestudeerd had en had afgekeurd. Achter de bar zag ik een keuken, weliswaar donker, maar ik dacht, niet geschoten is altijd mis dus zei in Spaans en Engels dwars door elkaar iets als "ja maar... 🥺 wat moet ik dan nu?" En terwijl ik mijn hand op m'n buik legde: "hambre!" En toen zei hij: ik kan anders wel wat voor je maken in de keuken? Het zou eenvoudig zijn, of ik van zalm en bloemkool hield want dat had hij beschikbaar. Ja hoor, kom maar door!

Vervolgens kreeg ik dus een bakje brood, heerlijke gebakken zalmfilet met bloemkool en een sausje, een biertje... Echt zo fijn dat ik niet met lege maag hoefde te gaan slapen!

Overigens sliep ik alsnog slecht. Die kamerdeur die niet op slot zat, zat me dwars. En het was er zo gehorig dat ik de man in de naastgelegen kamer hoorde praten in zijn slaap, tussen het gesnurk door. Nee, het was geen aanrader, dit hotel.

• Dia 8

Een schril contrast met gisteren

29 de abril, Espanha ⋅ 🌫 15 °C

Daar zit ik dan. Naast de kast waar mijn natte kleding hangt, met een föhn om de enige lange broek die ik bij me heb te drogen. Hierna zijn mijn schoenen aan de beurt . Veel groter kan het contrast met gisteren niet worden.

Ik heb een troosteloze dag achter de rug. Het begon al meteen vanochtend toen ik wilde ontbijten voor het uitchecken, maar een leeg en donker restaurant aantrof bij Casa Santos. Ze serveerden geen ontbijt op de maandagochtend kennelijk.

Nou, dan vind ik wel een restaurantje of barretje of bakkerij of iets dergelijks in de buurt, dacht ik vol goede moed. Die tent waar ik gister zo'n heerlijke bak groenten had geluncht was misschien wel open? Met een fruitsapje... Ik zat me er al helemaal op te verheugen.

Dom natuurlijk. "Manage your expectations," hoor ik mijn moeder zeggen.

De enige eettent in de wijde omgeving die volgens Google open was, met de klinkende naam El Mirador, bleek een soort truckersrestaurant. Maar dan niet voor vrachtwagenchauffeurs, maar voor varkenshouders of fabriekswerkers uit de omgeving of weet ik veel wat voor lui: het zat er in elk geval helemaal vol met luidruchtige mannen waarvan ik me afvroeg waarom ze hier zaten te dineren niet aan het werk waren. Het was alsof ik een andere wereld èn een andere tijdszone binnenwandelde. Op mijn horloge was het namelijk 9:30 uur, en al die mannen zaten aan grote borden met karbonades met aardappels, hele flessen wijn en glazen bier. Gatver, ik moest er niet aan denken op dit tijdstip (eigenlijk sowieso niet). Net als in Mequinenza was ik de enige aanwezige vrouw in het etablissement, samen met de barvrouw (en even later zag ik een glimps van nog een vrouw in de keuken). En iedereen staarde me aan. Zeker toen ik de kaart had bekeken, geconstateerd had dat ik toch echt niet gelukkig zou worden van een aardappeltortilla bij mijn koffie, en voorzichtig aan het barmeisje had gevraagd of ze misschien niet iets van yoghurt met fruit hadden. Een doe-het-zelf pakket was wat ik kreeg (zie foto), en dus een heleboel verbijsterde blikken dus waarom iemand in hemelsnaam dit zou bestellen.

Toen ik even later weer buiten stond bleek het te zijn gaan regenen. Onder een boom heb ik mijn jas over mijn tas aangetrokken, want ik was zo dom (SUPERDOMMMMM WENNNNN!!!) om de raincover van mijn rugtas thuis te laten. Ik was echt te optimistisch over het weer geweest. Maar terwijl ik daar mezelf stond te vervloeken ging het intussen alleen maar harder regenen. Ik kon natuurlijk niet eindeloos onder die boom blijven staan, op een gegeven moment moest ik er toch aan geloven. Ik zou nat worden en dat was dat. Dus ik ging.

De weg was druk, nat en saai. En nergens zat een bakkertje waar ik misschien even zou kunnen zitten en opwarmen met nog een koffie. In de iets grotere stad Fraga fietste ik langs een Lidl. Daar heb ik nieuwe betekenis gegeven aan het woord 'troosteloos' door er niet alleen mijn lunch te kopen maar het daar ook op te eten. In ieder geval stond ik droog én ze hadden er volkorenbrood. Dat mis ik altijd zo als ik niet in Nederland ben...

De laatste 10 kilometer moest ik weer veel moeite doen om de snelweg te vermijden. Ik volgde de navigatie, fietste over kronkelende, hobbelige, modderige paden dwars door allerlei fruitboomgaarden, overreed daarbij bijna een konijntje dat ineens overstak en bij een grote kuil vloog de drybag uit het stuurtasharnas. Lekker, dat kon er ook nog wel bij.

Ik arriveerde rond 14:30 uur zeiknat en ijskoud bij het hotel, bekeek mijzelf en de fiets eens goed en besloot toen dat ik mijn fiets echt niet naar binnen kon rollen zoals het er nu uit zag. Tot nu toe mocht ik bij iedere hotel mijn fiets meenemen naar de kamer, maar dit kon gewoon écht niet. Ik was zelf al heel goor geworden van de plassen en het opspattend vuil van de weg, maar een extra modderig stuk in de laatste paar kilometers resulteerde er ook nog eens in dat mijn fiets volledig onder de klei kwam te zitten. Ik geneerde me er gewoon voor.

Daar kwam nog bij dat ik was gewaarschuwd door iemand op Bluesky die in deze regio woont, en hij schreef dat die klei zo hardnekkig kan zijn dat je tandwielen en remmen er helemaal door kunnen vastlopen. En dan heb je echt een hogedrukreiniger nodig om het weer in beweging te krijgen. Dus het laten opdrogen was ook geen optie. Er zat niets anders op, ik moest op zoek naar een hogedrukreiniger.

Die vond ik net buiten het stadje, en voor het eerst had ik echt lol vandaag! In de carwash met mijn fiets, hilarisch! Matthijs had me overigens op dit briljante idee gebracht. Hij had hetzelfde gedaan in Noorwegen vorig jaar. En het was een meer dan uitstekend plan, want die klei was inderdaad superplakkerig.

Na het inchecken in het hotel (de brandschone fiets mocht gelukkig met deze ranzige persoon mee naar boven) kon ik dus aan de slag met het wassen en drogen van mijn kleding. Toch een minder grappig klusje dan het afspuiten van je fiets in de wasstraat.

Maar goed, gelukkig had ik lekkere nootjes van de Lidl. En die broek: lekker warm joh, na het föhnen!

• Dia 13–14

Lleida

8 de novembro de 2023, Espanha ⋅ ☀️ 16 °C

La mattina siamo partiti verso Lleida, dove siamo arrivati nel pomeriggio, e, dopo aver fatto il check in nel "Parador de Lleida", abbiamo fatto una passeggiata sulla "Carrer Major". Siamo arrivati fino a "La Seu Vella", cioè la vecchia cattedrale della città, ma non siamo entrati dato l'orario, quindi ci siamo goduti l'imponente facciata e la meraviglia vista. Tornati giù, abbiamo ripercorso la "Carrer Major", ma nel lato opposto e, verso le 18, siamo tornati in albergo, dove abbiamo preso il nostro cocktail di benvenuto -un buon bicchiere di vino rosso locale- e la cena nel ristorante dell' albergo.Leia mais

• Dia 31

Semaine 5

26 de novembro de 2019, Espanha ⋅ ⛅ 11 °C

26/11/2019 : Semaine 5
      810 km
      Lérida (Espagne-Catalogne)

Pays numéro 2 : Espagne!

Nous avons vraiment passé du bon temps en Andorre. J'ai beaucoup apprécié les montagnes, ces hauteurs et leurs beautés. Véga était bien dans cette météo et ces grandes étendues de neige. Cette étape touchant à sa fin, nous nous sommes mis à descendre, autant sur la carte vers le sud que sur la montagne vers le bas ! Les Pyrénées se sont assez brusquement transformées, de dents blanches pointues et verticales à de larges falaises ocres formées autour du fleuve Ségré. La route jusqu'ici à été une longue carte postale défilante qui s'est peu à peu érodée au fil des kilomètres. Autour de Lérida (Lleida) le relief est beaucoup plus plat. En avançant dans les terres espagnoles, les maisons et le décor ont tournés au sec et désertique. Comme si en descendant les Pyrénées, on changeait de continent. On voit quand même les traces des grosses pluies qui sont passées récemment. Dans tous les villages où nous sommes passés, on nous a parlé en catalan et des drapeaux sont accrochés à toutes les fenêtres. Il y a une grande soif d'indépendance ici ! Depuis l'Andorre, où l'on parle aussi catalan, j' ai le sentiment qu'avec du français et de l'espagnol on peut se débrouiller pour parler, du moins pour comprendre.
      J'ai ressorti un short ! Et je marche pieds nus le soir ! Les réveils sont aussi beaucoup moins froid et donc plus facile de sortir du duvet...

• Dia 10

Turó de la seu Vella

17 de fevereiro de 2023, Espanha ⋅ ☀️ 15 °C

Dieser Monumentalkomplex (Kathedrale, Schloss und Burg) sind die Überreste des gotischen Viertels aus dem Mittelalter von Lleida.
      Die Kathedrale wurde wahrscheinlich im 12.Jahrh. und 15. Jahrh. auf den Ruinen einer Moschee gebaut.
      Sie wurde nach dem Erfolgskrieg der Spanier (1701-1715) in ein militärisches Hauptquartier umgewandelt. Zum Zeitpunkt des spanischen Bürgerkrieges (1936-1939) war es Konzentrationslager.

• Dia 10

Schloss des Königs La Suda

17 de fevereiro de 2023, Espanha ⋅ ☀️ 16 °C

Im 12.-14. Jahrhundert war es ein Wanderwohnsitz für verschiedene Monarchen der Krone von Aragon.
      Es existiert heut nicht mehr viel davon, da während der militärischen Nutzung bei eine Munitionsexplosion etliche Teile zerstört wurden.Leia mais

• Dia 53

Sonne in Lleida

20 de novembro de 2022, Espanha ⋅ ⛅ 17 °C

Bei Sonnenschein sind wir mit dem Fahrrad in und um Lleida herum durch das Vogelschutzgebiet und die Apfelplantagen geradelt. Und Appel war zu seinem Glück auch noch Baden und wir zu unserem zur Mittagszeit eine Kleinigkeit essen. Lleida ist definitiv das Ende der Wüste.Leia mais

• Dia 315

Los Españoles

11 de novembro de 2018, Espanha ⋅ ⛅ 18 °C

So my visit to Spain comes to an end... Was extremely glad to see all my friends there - you're always in my heart 🤗

Cesare - keep exploring the world!
      Vova - study well pero español!
      Roser - inspire others as always!
      Gerard - can you not be a bitch?
      Alfredo - become a PhD ya!
      Leia mais

Você também pode conhecer este local seguindo os nomes:

Lleida, Leida, لاردة, Лерида, Λιέιδα, Ilerdo, Lérida, Léria, لریدا, ליידה, Լլեյդա, Lerida, リェイダ, 예이다, Ilerda, Lérida Séng, Lhèida, للیدا, Льейда, लेइदा, Љеида, Льєйда, لاریدا, 列伊达

Junte-se a nós:

FindPenguins para iOSFindPenguins para Android