Suriname
Wolk

Brownsberg: hiken naar watervallen!!

June 6, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 25 °C

Voor ik deze blog begin wil ik eerst even zeggen (schrijven) dat ik het heeeel leuk vind om de reacties te lezen. Thanks daarvoor! :)

Met moeie benen zit ik buiten voor mn huis op een plastic tuinstoel. Het is bijna 9 uur 's avonds hier en de temperatuur is nu echt heerlijk. Een paar huizen verderop hoor ik harde muziek en mensen die meezingen (en waarschijnlijk dansen). Het begint te regenen en ik heb een heerlijk vakantiegevoel.

Ik ben zo moe dat ik waarschijnlijk binnen 5 minuten slaap als ik in bed ga liggen. Dat ga ik zo dus ook doen haha, maar eerst nog even bloggen! We hebben vandaag namelijk iets heel leuks gedaan!

Om 10 uur (half 11 dan, het blijft Suriname) kwam een taxibusje ons ophalen. Samen met 2 andere Nederlanders (die op Curaçao wonen) gingen we in het busje de Brownsberg op. Dit is een berg vlakbij het Brokopondomeer en vlakbij Brownsweg. De weg zou een kilometer of 13 zijn, bergopwaarts.
      We begonnen vol enthousiasme aan de rit, maar na een minuut of 10 stopten we voor een enorme plas. De chauffeur twijfelde of de auto er überhaupt wel doorheen kon maar het alternatief was een 'bruggetje' van 3 boomstammen dus dat vond niemand een goed idee. Naast de chauffeur zat ook nog een collega/vriend/wat dan ook. Deze jongen (Mitchel) ging even kijken hoe diep het water was en gooide zn slippers aan de kant om er in te lopen. In het midden, waar de plas het diepst was, kwam het water tot halverwege zijn bovenbeen.
      Daniël (1 van de curaçao'ers) voorspelde dat de uitlaat vol zou lopen als we er doorheen reden. De chauffeur en mitchel besloten echter dat het wel kon en woesj, daar gingen we. Ze bleken gelijk te hebben: 30 seconden later stonden we aan de overkant.

De weg die volgde was extreem hobbelig. Er zaten heel veel gaten in de weg en omdat het regentijd is waren er dus heel veel plassen. Gelukkig kon de chauffeur heel goed sturen. We kwamen maar een paar keer vast te zitten. Één van die keren waren we op een helling en slipte de auto helemaal. Daarna zaten we vast en moest Mitchel duwen zodat we weer achteruit konden rijden. Dat lukte gelukkig en toen we ver genoeg naar achteren waren, nam de chauffeur een 'aanloopje' en reed vet hard de helling op. We slipten wel maar hij stuurde gauw bij en het lukte! We konden weer verder!

Na die enerverende weg kwamen we vrij snel op de top. Daar was een prachtig uitzicht! Er zijn in totaal 4 hikes naar verschillende watervallen. We kozen voor de 'pittige hike' naar de Leoval en de Ireneval. De chauffeur (ik weet zn naam niet) en Mitchel gingen ook mee dus met z'n zessen gingen we op pad. Omdat we al helemaal op de berg waren gereden, is de heenweg van de hike naar beneden (relaxed lopen) maar terug is bergopwaarts en dus een stuk pittiger.

De tocht was door het prachtige regenwoud dus dat was sowieso al heel leuk om te zien. We zouden eerst naar beneden gaan naar de Leoval, dan weer een stuk omhoog en dan echt ver naar beneden naar de Ireneval. De stukken naar beneden waren prima te doen maar omhoog was wel echt zwaar. We hadden natuurlijk geen haast dus namen we een rustig tempo aan. De twee Surinaamse jongens die met ons mee waren (Mitchel en die ander) waren enorm snel en werden volgens mij helemaal niet moe.

De Leoval was een relatief kleine waterval. De zon scheen er wel heel mooi op, dus dat gaf een heel mooi beeld. We wisten dat de Ireneval mooier moest zijn, daarom waren we eerst naar de Leoval gegaan.

Toen we bij de Ireneval waren bleek dat ook zo te zijn. De waterval was hoger en breder. Je kon een stukje door het water lopen en als je op een rots klom, kon je onder de straal staan. Die twee jongens waren superenthousiast (eentje was er nog nooit geweest) en sprongen gelijk onder die straal. Wij hadden geen zwemkleren mee maar zijn toch even op die rots geklommen.

De terugweg was dus best wel zwaar maar gelukkig waren er ook platte stukken. We waren allemaal wel blij om terug op de top te zijn haha. Onderweg zagen we trouwens nog een slang (later bleek de gevaarlijkste slang van Suriname??) en heeeeele mooie blauwe vlinders!

De weg terug met het busje ging beter dan op de heenweg, we slipten weer bij dezelfde stukjes maar overleefden ook dit keer de diepe plas.

Terug in Brownsweg heb ik lekker gedoucht en schone kleren aangetrokken. We kochten een soort toastbroodjes (witte puntjes waarvan een soort toast is gemaakt, hier heet het beschuit) en aten lekker simpel groente met ei op brood.

Nu zit ik dus nog even buiten om zo te gaan slapen. Morgen begint de school weer (zin in!) dus de wekker gaat weer vroeg. Ik wil natuurlijk niet de vlaggenparade missen om iets voor 8 uur ;)

* Op de foto's zie je ons clubje bovenop de berg, de Leoval, Hanneke en ik met de boys bij de Ireneval en nog een foto die gemaakt is bij de Ireneval en een mooi uitzichtje *

Aankomst op Brownsberg

March 1 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Rond 1130uur komen we dan aan op Brownsberg. De accomodatie is beetje vergane glorie 😔 de STINASU (stichting natuurbeheer) die voor elke bezoeker en tourguide een fee rekent doet niets aan onderhoud. Niet van de panden, de weg, de paden of andere benodigde infrastructuur. Er werken nog maar 3 mensen voor een hongerloontje. In de glorie tijden waren er soms wel 100 gasten aanwezig!

Toch doen ze er alles aan om ons te verzorgen, een nieuwe lamp of rondleiden you name it 💚

De VIP treatment van Rudie gaat verder en na de lunch richt hij het huisje in met onze hangmatten, de keuken voor avondeten en ontbijt de volgende dag en koelbox met genoeg ijskoud water.

Het uitzicht op het Brokopondo stuwmeer is indrukwekkend en we worden overal omring door de natuur.
      Gekko's op de muren, kikkers in de wc pot, buideltje in de prullenbak en overal vogels die je ziet of alleen hoort.

Het blijkt wen goede keuze om op de berg te overnachten en niet naar Ston eiland op t stuwmeer te gaan. Door de extreme droogte en het lage water zouden we niet eens kunnen zwemmen of kajakken. Plus dit gaf ons alle tijd om meerdere wandelingen te doen.

Ook wilde Tijmen het avontuur van een nacht in een hangmat beleven dus win win win 🥰

1e hike: Whiteface monkey

March 1 in Suriname ⋅ ⛅ 33 °C

Dapper nemen we een 'before' foto met droge kleren en frisse koppies. Klaar voor het avontuur! Op onze wishlist staan apen, slangen en spinnen. Naja op die van Tijmen haha ik vond alles allang best en ben blij met de prachtige vlinders en vogels (minste dodelijke dieren!).

We beginnen de hike en meteen worden we gewezen op een groepje white face monkies. Er zijn vrouwtjes met babies op hun rug die bruin van kleur zijn en de mannen zijn zwart met wit gezicht. Ze houden ons in de gaten maar vluchten niet. Jeetje wat bijzonder! Toch even anders dan een dierentuin met tralies. Dit beloofd wat en we zijn nu al dolenthousiast.

We zien nog tal van mooie vlinders, hagedissen, bloemen, bomen en planten. Sommige te snel om vast te leggen anderen zo mooi dat we er gewoon IRL van genieten.

1e hike: brulapen en Leoval

March 1 in Suriname ⋅ ☁️ 34 °C

Gezien mijn conditie (lees gebrek hiervan😅) doet Rudie het rustig aan en zegt herhaaldelijk het moet geen strafwerk zijn. De omgeving is zo mooi dat het motiveert om door te gaan en we (lees ik) haal de tocht naar de Leoval!
      Door de droogte is het slechts een klein stroompje water. Kraakhelder en rechtstreeks uit de berg. Toch de moeite waard.

Hij had ons al geïnstrueerd om te letten op vallend fruit en geritsel in de takken. En ja hoor dan spot Rudie de brulapen! We hadden ze al in de verte gehoord en bij La Ressource een glimps gevangen maar dit is wel heel gaaf! Boven ons hoofd lopen ze rustig van tak naar tak.

Ik zoom maximaal in en ben toch tevreden met de paar foto's en video's die ik weet te maken. Ze doen namelijk niet aan poseren 😂 in tegenstelling tot de hagedis waarvan Rudie zegt dat we hem dan ook niet moeten teleurstellen en een foto nemen!

De ireneval laten we voor wat het is, dat zou nog 1,5uur extra zijn. We waren nu al 1 ,5 uur onder weg en kapot! Doorweekt van t zweet en de gewrichten heftig aan het protesteren.

Als allerlaatste stop gaan we langs de grootste boom die hij kent... het is niet de woudreus (Kapokboom of in t Surinaam kankantrie) maar deze is ook indrukwekkend!

Bij terugkomst is het meteen koud douchen, pyjama aan en dutje in de hangmat. Na het avond wat Rudie voor ons kookt, gaan we er weer op uit. Nu hopen we op slangen, maar spotten alleen heeeeele grote kikkers en padden bbrr 😵‍💫 ik ben er gauw klaar mee. Hier is het zonder licht echt pikkedonker!

2e hike: Toucan en uitzichtpunt

March 1 in Suriname ⋅ ☁️ 31 °C

Wat wordt t koud in de nacht brrr ik was zooo blij met mijn donzen slaapzak! Van de vakantie naar Suriname 21 jaar geleden wist ik nog hou koud ik t in een hangmat had dus nu was ik voorbereid😎 De heren hebben liggen bibberen.
      Helaas moest ik er toch 3x uit om te plassen dus volledige nachtrust was het niet.

De VIP treatment wordt vervolgd en Rudi maakt koffie, thee en een ontbijt met verse eitjes nomnomnom!

Er komt vandaag een tweede groep aan die een dagtocht hebben naar de Ireneval. We mogen aanhaken als we willen... uhm no thank you. We gaan liever naar de top van de berg en rondom een beetje wandelen. Mijn knie is t daar al nauwelijks mee eens 😆.

Ook nu worden we niet teleurgesteld en zien we toucans! Blijkbaar zijn er meerdere soorten, who knew, en weet ik er een fotootje van te maken. Verderop weer brulapen en klein groepje tamarin aapjes met gele handjes (ik zie ze niet zo snel zijn ze).

Dan het hoogtepunt, literally 😇, de top van de berg en wat een uitzicht! Prachtig, zo wijds en groen. Onze guide van vandaag, Marino, wijst ons op allerlei kleine dingen van een vogelspin hol tot web met babies. Vlinders, vogels, termietennesten en de kers op de taart: zwarte slingerapen!

Meer in t volgende verslag...

2e hike: zwarte slingerapen

March 2 in Suriname ⋅ ☁️ 31 °C

Dan de highlight! We hadden ze al in de verte gehoord en daar waren ze ineens recht voor ons en later boven ons hoofd... de zwarte slingerapen!

De grote dames en heren staan bekend om het gooien van takken naar mensen en ook nog goed te kunnen mikken! Ze zijn inderdaad onrustig maar alleen de baby oefent zijn gooikunsten die nog onsuccesvol zijn.
      En het is ook uitgekeken geblazen als ze hun behoefte doen 💩

Ze bewegen zich super snel door de hoogte en over de dunste takken! Super indrukwekkend.

Het blijkt later dat we erg veel gelul hebben gehad want de andere grote groepen na ons spotten geen enkele aap en wij wel 4 soorten!

Na de lunch en een heerlijk dutje in de hangmat is het tijd om weer af te reizen naar de stad. We zijn Rudie en Marino dankbaar voor deze prachtige ervaring💚

Wolk