Suriname
Distrikt Brokopondo

2e hike: zwarte slingerapen

March 2 in Suriname ⋅ ☁️ 31 °C

Dan de highlight! We hadden ze al in de verte gehoord en daar waren ze ineens recht voor ons en later boven ons hoofd... de zwarte slingerapen!

De grote dames en heren staan bekend om het gooien van takken naar mensen en ook nog goed te kunnen mikken! Ze zijn inderdaad onrustig maar alleen de baby oefent zijn gooikunsten die nog onsuccesvol zijn.
      En het is ook uitgekeken geblazen als ze hun behoefte doen 💩

Ze bewegen zich super snel door de hoogte en over de dunste takken! Super indrukwekkend.

Het blijkt later dat we erg veel gelul hebben gehad want de andere grote groepen na ons spotten geen enkele aap en wij wel 4 soorten!

Na de lunch en een heerlijk dutje in de hangmat is het tijd om weer af te reizen naar de stad. We zijn Rudie en Marino dankbaar voor deze prachtige ervaring💚

Aankomst op Brownsberg

March 1 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Rond 1130uur komen we dan aan op Brownsberg. De accomodatie is beetje vergane glorie 😔 de STINASU (stichting natuurbeheer) die voor elke bezoeker en tourguide een fee rekent doet niets aan onderhoud. Niet van de panden, de weg, de paden of andere benodigde infrastructuur. Er werken nog maar 3 mensen voor een hongerloontje. In de glorie tijden waren er soms wel 100 gasten aanwezig!

Toch doen ze er alles aan om ons te verzorgen, een nieuwe lamp of rondleiden you name it 💚

De VIP treatment van Rudie gaat verder en na de lunch richt hij het huisje in met onze hangmatten, de keuken voor avondeten en ontbijt de volgende dag en koelbox met genoeg ijskoud water.

Het uitzicht op het Brokopondo stuwmeer is indrukwekkend en we worden overal omring door de natuur.
      Gekko's op de muren, kikkers in de wc pot, buideltje in de prullenbak en overal vogels die je ziet of alleen hoort.

Het blijkt wen goede keuze om op de berg te overnachten en niet naar Ston eiland op t stuwmeer te gaan. Door de extreme droogte en het lage water zouden we niet eens kunnen zwemmen of kajakken. Plus dit gaf ons alle tijd om meerdere wandelingen te doen.

Ook wilde Tijmen het avontuur van een nacht in een hangmat beleven dus win win win 🥰

Dansen met de kleuters!

June 21, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Op school hebben we iPadles gegeven aan groep 2 en groep 6. Toen we bij groep 2 binnenkwamen, zagen we dat alle kleuters bij elkaar zaten vandaag. Normaal zijn er twee klassen maar omdat 1 van de juffen er niet was, zaten ze nu allemaal bij elkaar. Heel gezellig.. maar mega druk!
      De iPadles ging wel gewoon door dus hebben we cijfers geoefend met de helft van de kids. Ik vergeet elke keer een beetje dat ze zo jong zijn dus heel weinig zelf kunnen. Alle oortjes moeten voor ze uit de knoop worden gehaald, ingeplugd en in hun oren worden gestopt. Daarbij laten ze het niet weten als ze niks horen dus moeten we dat bij elke iPad checken (zonder geluid kunnen ze de app niet gebruiken). Als ze dan eindelijk allemaal geïnstalleerd zijn, komen we bij het probleem dat sommige kinderen geen Nederlands kunnen verstaan of spreken. Toch lastig communiceren dan. Soms is het moeilijk om een kind dan te helpen, maar met handen- en voetenwerk kom je nog best een eind :).

De klas waar we na de pauze heengingen met de iPads was groep 6a. Dit is een hele leuke klas met hele lieve kinderen. Ze gingen digitale tijd oefenen op de iPad. Dit vonden heel veel kinderen heel lastig. Het is ook wel moeilijk om uit te leggen waarom 15 uur dan 3 uur 's middags is.. Gelukkig had de juf een klok op het bord gemaakt met de uitleg erbij. De kinderen vonden het een leuk onderwerp en aan het eind van de les had zeker de helft het onder de knie. Ik was een tijdje een groepje kinderen aan het helpen maar toen ik wegging om andere kinderen te helpen kwamen ze me elke keer halen om toch nog even mee te kijken.

Na de tweede pauze zouden we eigenlijk lezen met groep 3 maar die gingen onverwachts eerder naar huis dus kon het niet. We besloten de kleuterjuf met haar 60 kleuters even uit de brand te helpen en hebben de helft meegenomen om buiten spelletjes te doen. Ze waren zo enthousiast, het was echt heel leuk! We begonnen met een simpele kring waarin we hoofd-schouders-knie-en-teen dansten. Toen ze het dansje onder de knie hadden, kwam ineens een meisje naar me toe die zei dat ze ook een liedje wist. Ineens zong ze een vet christelijk lied over the power van Jezus :') Nog voordat ze klaar was met zingen, zei ze dat ze nog een lied kende en jahoor, daar ging ze weer. Toen ze uitgezongen was, deed ik nog wat oefeningen met de kids. Meer dan de helft verstond me geloof ik niet maar gelukkig doen alle kinderen je na als je springt als een kikker.

We deden nog wat meer spelletjes zoals kruiwagen lopen (dat zorgde voor enorm veel gelach) en wie het langst kon hinkelen. Het was echt heel erg leuk om ze zo enthousiast mee te zien doen.

Toen de kleuters uitgedanst waren, mochten ze naar huis. We hielpen ze even met oversteken (dat doet de juf normaal) en toen gingen ze allemaal naar huis, en wij ook.

's Middags wilde ik lekker in de zon liggen. Alle spullen gepakt, goed ingesmeerd, er helemaal klaar voor. Ik lig net 5 minuten als het ineens gaat miezeren. De lucht was nog blauw dus ik dacht, het gaat zo wel over. Helaas ging het alleen maar harder regenen en ben ik naar binnen gevlucht.

Als avondeten kozen we deze keer voor iets Hollands en maakten we een ovenshotel. Het was heel lekker. Mevrouw Jerou at met ons mee en die vond het gelukkig ook lekker.
      De buurvrouw van mevrouw Jerou kwam ook nog langs en vroeg of we die arretjescake een keer voor haar wilde maken, zo lekker vond ze het! Heel leuk haha :)

De rest van de avond heb ik lekker gelezen in een tuinstoel voor het huisje. Ik heb hier al meer boeken gelezen dan in het afgelopen half jaar. Dat krijg je als je 5 dagen per week in een dorp zonder activiteiten bent :') Is niet erg hoor, even lekker niks!

* Op de foto's zie je een prachtige selfie met de jongens uit groep 3 die ELKE pauze naast ons komen zitten, onze spelletjesmiddag met de kleuters en de overheerlijke ovenschotel (in de maak)! *

1e hike: Whiteface monkey

March 1 in Suriname ⋅ ⛅ 33 °C

Dapper nemen we een 'before' foto met droge kleren en frisse koppies. Klaar voor het avontuur! Op onze wishlist staan apen, slangen en spinnen. Naja op die van Tijmen haha ik vond alles allang best en ben blij met de prachtige vlinders en vogels (minste dodelijke dieren!).

We beginnen de hike en meteen worden we gewezen op een groepje white face monkies. Er zijn vrouwtjes met babies op hun rug die bruin van kleur zijn en de mannen zijn zwart met wit gezicht. Ze houden ons in de gaten maar vluchten niet. Jeetje wat bijzonder! Toch even anders dan een dierentuin met tralies. Dit beloofd wat en we zijn nu al dolenthousiast.

We zien nog tal van mooie vlinders, hagedissen, bloemen, bomen en planten. Sommige te snel om vast te leggen anderen zo mooi dat we er gewoon IRL van genieten.

iPads & gekookte banaan

June 15, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag op school hadden we 3 iPadlessen. Eerst groep 4 en toen twee lessen bij groep 5 (er zijn 2 groepen 5).

De kids in groep 4 kennen we nu een beetje door de leeslessen. We gingen op de iPad ook lezen oefenen dus ik ging mn kids even helpen. Ze waren heel enthousiast en deden echt heel goed hun best.

Na de pauze gingen we iPadlessen geven aan groep 5a en 5b. Veel kinderen hebben hier moeite met lezen en rekenen dus in deze klassen hebben we altijd genoeg te doen qua hulp bieden en uitleg geven. De uren vliegen dan om en voor je het weet is het al tijd om naar huis te gaan.

's Avonds hebben we gekookte banaan gegeten. Dat is echt m'n nieuwe favoriet!! We hadden ook nog een beetje tempeh over en we aten er rijst met ei bij dus echt een topmaaltijd.

Morgen is het alweer vrijdag: de week vliegt echt om! Na vrijdag zijn we alweer 3 weken in Brownsweg, dus op de helft van de 6 weken werken..

* Op de foto zie je ons heerlijke eten :) *

1e hike: brulapen en Leoval

March 1 in Suriname ⋅ ☁️ 34 °C

Gezien mijn conditie (lees gebrek hiervan😅) doet Rudie het rustig aan en zegt herhaaldelijk het moet geen strafwerk zijn. De omgeving is zo mooi dat het motiveert om door te gaan en we (lees ik) haal de tocht naar de Leoval!
      Door de droogte is het slechts een klein stroompje water. Kraakhelder en rechtstreeks uit de berg. Toch de moeite waard.

Hij had ons al geïnstrueerd om te letten op vallend fruit en geritsel in de takken. En ja hoor dan spot Rudie de brulapen! We hadden ze al in de verte gehoord en bij La Ressource een glimps gevangen maar dit is wel heel gaaf! Boven ons hoofd lopen ze rustig van tak naar tak.

Ik zoom maximaal in en ben toch tevreden met de paar foto's en video's die ik weet te maken. Ze doen namelijk niet aan poseren 😂 in tegenstelling tot de hagedis waarvan Rudie zegt dat we hem dan ook niet moeten teleurstellen en een foto nemen!

De ireneval laten we voor wat het is, dat zou nog 1,5uur extra zijn. We waren nu al 1 ,5 uur onder weg en kapot! Doorweekt van t zweet en de gewrichten heftig aan het protesteren.

Als allerlaatste stop gaan we langs de grootste boom die hij kent... het is niet de woudreus (Kapokboom of in t Surinaam kankantrie) maar deze is ook indrukwekkend!

Bij terugkomst is het meteen koud douchen, pyjama aan en dutje in de hangmat. Na het avond wat Rudie voor ons kookt, gaan we er weer op uit. Nu hopen we op slangen, maar spotten alleen heeeeele grote kikkers en padden bbrr 😵‍💫 ik ben er gauw klaar mee. Hier is het zonder licht echt pikkedonker!

School, zonnen & tempeh

June 14, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 29 °C

De dag begon natuurlijk weer lekker vroeg om naar school te gaan. Vroeg opstaan vind ik hier niet zo erg omdat juist 's ochtends de temperatuur zo aangenaam is.

Ik zal niet al te ver uitwijden over school: we gaven weer iPadlessen, aan groep 2 en 6 deze keer. De kinderen van groep 2 zijn nog zijn klein en onhandig met die iPad. Ze kregen oortjes zodat ze met geluid konden werken maar we moesten ze helemaal helpen om de oortjes uit de knoop te halen en soms zelfs in hun oren te doen. Heel schattig haha! We schreven letters met groep 2 en oefenden zinsdelen met groep 6.

Groep 6 is een hele leuke klas. De juf is aardig en de kinderen zijn heel gemotiveerd. Ze vragen of je ze wil helpen omdat ze het echt graag willen leren. 1 jongen vond het heel erg moeilijk dus ging ik even naast hem zitten om te helpen. Toen ik na een kwartiertje verder ging met een andere leerling kwam ie na 5 minuten naar me toe of ik hem nog even wilde helpen. Heel lief! Later hielp hij ook mee de iPads opruimen en kwam ie naar me toe om een boks te geven.

Na de iPadlessen hebben we gelezen met ons clubje uit groep 4. Het gaat echt steeds beter dus dat is fijn om te zien.

Na school heb ik in de zon gezeten. Het was niet zo'n slimme zet om op die tijd in de zon te zitten: het was echt heeeel heet. Gelukkig ben ik niet verband maar wel een beetje bruin geworden :)
      Halverwege mijn zonnebad kwam ineens een buurjongen aangelopen die enthousiast kwam vertellen over het zwijntje (pakira) dat ze hebben. Hij vertelde dat hij was ontsnapt en dat hij hem moest vangen met een touw :') jammer dat we dat niet hebben gezien!

Toen ik allang uit de zon was, ging Hanneke even in de "achtertuin" zitten. Ineens kwam ze naar me toe gerend dat er aapjes in de boom zaten. Ik rennen natuurlijk, en ja hoor!! Aapjes in de boom achter ons huis. Heeeel leuk! 🐒

's Avonds hebben we weer tempeh gemaakt volgens het recept van Gaby. Het was echt heel goed gelukt deze keer! We aten het samen met rijst en gegrilde aubergine, jum!

* Op de foto's zie je onze iPadles en ons eten! *

2e hike: Toucan en uitzichtpunt

March 1 in Suriname ⋅ ☁️ 31 °C

Wat wordt t koud in de nacht brrr ik was zooo blij met mijn donzen slaapzak! Van de vakantie naar Suriname 21 jaar geleden wist ik nog hou koud ik t in een hangmat had dus nu was ik voorbereid😎 De heren hebben liggen bibberen.
      Helaas moest ik er toch 3x uit om te plassen dus volledige nachtrust was het niet.

De VIP treatment wordt vervolgd en Rudi maakt koffie, thee en een ontbijt met verse eitjes nomnomnom!

Er komt vandaag een tweede groep aan die een dagtocht hebben naar de Ireneval. We mogen aanhaken als we willen... uhm no thank you. We gaan liever naar de top van de berg en rondom een beetje wandelen. Mijn knie is t daar al nauwelijks mee eens 😆.

Ook nu worden we niet teleurgesteld en zien we toucans! Blijkbaar zijn er meerdere soorten, who knew, en weet ik er een fotootje van te maken. Verderop weer brulapen en klein groepje tamarin aapjes met gele handjes (ik zie ze niet zo snel zijn ze).

Dan het hoogtepunt, literally 😇, de top van de berg en wat een uitzicht! Prachtig, zo wijds en groen. Onze guide van vandaag, Marino, wijst ons op allerlei kleine dingen van een vogelspin hol tot web met babies. Vlinders, vogels, termietennesten en de kers op de taart: zwarte slingerapen!

Meer in t volgende verslag...

Back to school (en soep!!)

June 12, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag zijn we weer naar school geweest. De juf die normaal de iPadlessen geeft (juf Cher) is er de komende twee weken niet dus nemen wij de lessen over. Best spannend maar komt vast goed!

We begonnen met de iPadles bij groep 8. We gingen breuken optellen. De app die we daarvoor gebruiken is wel leuk maar een beetje kinderachtig voor kinderen van groep 8. Zeker als je bedenkt dat sommige "kids" al een jaar of 15 zijn. Gelukkig is het een hele gemotiveerde en leuke klas dus ging de les verder goed.

Het uitdelen van de iPads is altijd een moment waarop iedereen kan lachen. Zoals ik al eerder zei zijn de namen hier niet bepaald makkelijk. We worden dan ook altijd een beetje uitgelachen als we Ithele of Dexsanio verkeerd uitspreken 😂

Na de eerste pauze gingen we met de iPads naar groep 7. Of nouja, de iPads worden altijd van hot naar her gesjouwd door een aantal jongens. Makkelijk voor ons en zij vinden het leuk om even de klas uit te mogen.
      In groep 7 gingen we breuken vermenigvuldigen. Groep 7 is een lastigere klas dan groep 8 vind ik. Er zijn veel zittenblijvers die eigenlijk nog steeds niet mee kunnen komen. Ze weten zich niet echt een houding te geven (als ik vraag wat 4x4 is) en gaan zich dan maar vervelend en lacherig gedragen. Wel jammer want juist die kinderen zouden we goed kunnen helpen met die apps.

Na de iPadlessen gingen we nog lezen en gymmen met groep 3. Het lezen ging eigenlijk heel goed, de kinderen hadden een hoger niveau dan we dachten. Het gymmen was heel leuk om te zien. De kinderen waren zó enthousiast, maar om eerlijk te zijn was het wel een beetje armoedig. Ze moesten eerst een paar rondjes rennen en daarna deden ze een mini-estafette met flessendoppen. Gelukkig vonfen de kinderen het wel heel leuk.

's Avonds hebben we gekookt met de duizenden groentes die we bij de markt hadden gekocht. We maakten soep met Chineze tajer, oker, tomaat, tajerblad, ui en een heleboel kruiden. Het is een soep die we van Gaby hebben geleerd en die eet je met rijst. Het was echt heel goed gelukt, echt heel lekker! Kijk maar naar de foto!

* Op de foto's zie je onze overheerlijke soep met Surinaamse groentes! *

Schooldagje

June 8, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Op donderdag zijn er altijd 3 ipadlessen (ipv 2) en dat duurt dan de hele schooldag. De kinderen gaan namelijk elke dag van 8 tot 13 (onderbouw iets korter) naar school.

Hanneke ging vandaag nog niet naar school dus heb ik de leeslessen alleen gegeven aan groep 4 en 5. Het clubje van groep 4 gaat langzaam maar zeker vooruit dus dat is heel leuk om te zien.

De leeslessen gingen heel snel voorbij eigenlijk dus stond er alleen nog een iPadles met groep 5 op de planning. We gingen weer hoofdletters oefenen. De kinderen hadden heel veel moeite met het feit dat alleen de eerste letter van een zin een hoofdletter krijgt en niet het hele eerste woord. (OP het dak zit een vogeltje, typten ze dan). Aan het eind van het uur zag ik wel dat bijna iedereen een voldoende had gehaald bij de oefeningen op de iPad.

Toen ik aan het eind van de schooldag naar huis liep, liepen er allemaal kids met me mee, alsof ik een leger vol 8jarige kinderen leid haha!

Terug thuis hebben Hanneke en ik plannen gemaakt voor komend weekend (we gaan naar Paramaribo) en gekeken wat we verder nog willen doen.

Eigenlijk een hele rustige dag dus!

* Op de foto's zie je de kids die me achtervolgden naar huis :) *

Distrikt Brokopondo, Brokopondo