• Day 70

Singapore

January 2, 2019 in Singapore ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag hadden we een druk programma. Er valt veel te beleven in deze stad. We zeggen wel altijd stad, maar eigenlijk is het hier een stad-staat. Het is hier dus véél groter dan een gewone stad bij ons.

In de voormiddag bezochten we de botanische tuinen. Deze zijn enorm in vergelijking met de meeste die wel al bezocht hadden. Ze zijn ook gratis, buiten de orchideeën tuin. Dit was het eerste deel dat we bezochten. De tuin was natuurlijk prachtig en we hebben wel 101 foto's genomen van de bloemen.

Hierna volgde een wandeling door het tropische regenwoud. Hier spotten we verschillende eekhoorns die enorm snel van boom tot boom sprongen, heel amusant! We zagen ook nog een ander diertje dat wat op een eekhoorn leek maar het niet was.

Na een korte en verbazend lekkere lunch vervolgde we onze wandeling door het park. Plotseling spotte Tat een varaan tussen de planten. Dit was een onverwachte verrassing voor ons. Hierna deden we nog een wandeling tussen de boomtoppen en verkende we de "wetlands".

Na de botanische tuin bezochten we de wijk Marina Bay. Deze hadden we onze eerste avond al wat verkend, maar nu was het tijd om het Arts Science museum te bezoeken. Er was een tijdelijke tentoonstelling van minimalisme die we bezochten. Dat was heel interessant. Er was ook een gratis mini tentoonstelling waarbij we via een tablet de ruimte konden omtoveren tot tropisch regenwoud. Er was ook een kortfilm hiervan. Bedoeling was om geld in te zamelen om het regenwoud op Sumatra te beschermen. Dat wordt momenteel aan een recordtempo gekapt/afgebrand voor palmolie plantages.

Onze laatste stop was gardens by the bay. Dit is een vrij populaire plek, waarbij er twee "serres" zijn met een "cloud forest" en "flower garden". De gebouwen zijn eigenlijk architecturaal gezien heel speciaal en indrukwekkend. We zijn wel niet binnen geweest omdat we al naar de botanische tuinen waren geweest en omdat de ingang vrij prijzig was. Verder staan hier ook "supertrees" Dit zijn eigenlijk torens die op bomen lijken. Langs de buitenkant zijn deze ook begroeid met planten. Hier luisteren we 's avonds naar operamuziek met bijhorende lichtshow.

Als afsluiter volgde een uur en een half durende wandeling terug naar het hotel. Morgen nemen we de vlieger naar Borneo dus helaas moeten we al afscheid nemen van deze wonderlijke stad.