Bali, Lombok en Gili Air 2016

February - June 2016
A 109-day adventure by Spoelle Read more

Mooi maar…

May 5, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Vandaag na ons lekker ontbijt, op ons terrasje gebracht in ons eenvoudig hotelletje, de befaamde rijstvelden wandeling (cambridge walk) in Ubud gedaan. Heel veel van verwacht en dus waarschijnlijk 'te' veel. We hebben in het begin een heel mooi stuk gedaan maar het was een bijzonder kort stuk. De rest was weer vooral langs een drukke baan.
    Als ik een roundup van mijn eerste dagen Azië moet maken, dan heb ik er maar 1 woord voor: DRUK!

Daarna een goed doucheke en dan naar het hulpproject voor de woefkes. Dit was zo belangrijk voor ons, zeker ook vanwege jullie gulle steun, dat we hier een apart blog bericht over gaan maken. Eèn ding kan ik wel zeggen, het was emotioneel.

Na het bezoek daar moesten we even bekomen alvorens terug naar ons stekje te keren. ’s Avonds weer in een klein restaurantje gaan eten; ja mannekes, Nadia is erbij dus deze keer geen Colombia toestanden. Voor de niet ingewijden: op mijn Colombia reis ben ik enkele dagen totaal uitgeput geweest door de combinatie zeer actief bezig zijn en bijna niks te eten.

Ik had toch nog een klein hongerke en Nadia wou nog gebakken banaan en dus gingen we in een klein straatje bij een klein restaurantje (een warung noemen ze dit hier) nog iets eten. Ik had direct door dat we bij “vuile peer” beland waren en inderdaad, het trok op niks en ik heb mijn eten laten staan maar… Nadia plukte de stukjes kip uit mijn bord, nam ze mee en legde ze neer in het straatje zodat de straatdieren er nog wat aan hadden.

Nu moe maar voldaan na deze dag alles nog even laten nawerken want morgen gaan we vroeg op stap in de hoop nog wat mooie natuur te mogen ontdekken.

Bezoek aan BARC

May 5, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 29 °C

Geschreven door Nadia, een beetje aangevuld door mezelf:
    Vandaag zijn we naar het hulpproject geweest dat zich inzet voor de straathonden.
    Met 900 dollar op zak zijn we vertrokken richting “BARC".
    Onderweg vroegen we ons af of de steun wel op de juiste plaats terecht zou komen want je weet maar nooit… maar… wees gerust, het was er meer dan welkom.
    We kwamen nog maar pas in de shop/adoptiecentrum of ik zag daar in een hoekje aan een trapje een puppy liggen waar mijn aandacht direct naartoe getrokken werd.
    Meteen had ik door dat er iets scheelde met zijn pootje en toen begonnen de tranen al te vloeien...
    Hem een beetje gestreeld en daarna wat verder rondgekeken. Al snel
    kwam Elvin, want zo noemde de pup, achter ons gehuppeld op 3 pootjes.
    Het duurde niet lang of hij lag in mijn armen waar hij zich goed voelde.
    Hij was nog maar een enkele dagen bij hun. Eerst is hij een paar dagen
    in quarantaine gezet, en heeft al de inspuitingen gekregen voor hij bij de andere honden mocht komen.
    Of hij zijn 4de pootje kan houden is nog een grote vraag en anders… amputatie.
    Maar er was nog een woefke met 3 poten en hij had er helemaal geen
    probleem mee en rende vlot achter de andere honden aan.

Dus met Elvin in de armen, soms bij mij dan bij Luc want die was er ook
    aan verkocht, werden we heel vriendelijk ontvangen door Lana. Vertellen dat ze deed; je zag dat ze dit met volle overtuiging deed.
    Daarna nog een beetje foto's getrokken en terug naar de shop waar we weer werden overladen met verhalen.

Na een tijdje gezegd van de donatie en vooral hoeveel en de reactie was echt "verbazing en ontroering". Hup daar gingen de traantjes weer en een dikke knuffel was er ook bij.
    Ze hadden daar nog nooit zo een groot bedrag in één keer gekregen.
    Na nog een groepsfoto met iedereen en nog wat tranen en knuffels werd het tijd om te vertrekken en Elvin uit mijn armen te geven. Ups… weer een pijnlijk moment.

Daarna zijn we samen met Lana vertrokken naar het gebouw waar ze de hondjes verzorgen wanneer ze net van straat binnen gebracht worden.
    We hebben daar oa. een hondje gezien dat herstellende was van een verschrikkelijke belevenis. In Bali wordt nog hond gegeten en dus worden straathonden soms hiervoor gevangen. Dit gaat met een stok met daaraan een strop. Wanneer de hond daarin terecht komt stropt dit dus helemaal rond zijn nek of lijf. Bij deze hond was de strop rond zijn lijf gegaan maar hij is op één of andere manier weten te ontkomen, echter, met die strop nog volledig dicht rond zijn lijfje. De stok is er dan door iemand afgesneden maar hij heeft nog minstens enkele dagen met een dichtgestropt lijfje op straat rondgelopen met een open wonde tot gevolg natuurlijk. Uiteindelijk is hij bij BARC binnen gebracht en is hij herstellende maar de uitdrukking op dat hondje zijn gezicht spreekt boekdelen.
    Dit is maar één van de vele verhalen die we vandaag hoorden want elke hond daar draagt een afschuwelijke geschiedenis met zich mee.

Qua schenking is het uiteindelijk een beetje anders verlopen dan we dachten vooral door het hoge bedrag dat geschonken is. In tegenstelling tot wat we vooraf vertelden (en ook dachten te doen! ) hebben we de 900 dollar toch cash aan de organisatie gegeven vooral ook omdat we beiden er 100% van overtuigd zijn dat deze mensen die zeer goed zullen besteden, allebei hadden we er echt een heel goed gevoel bij. En trouwens anders hadden we voor dat bedrag bijna nen pick-up truck moeten gaan huren om voor zoveel geld hondenvoeding te vervoeren 😀
    Ik vergeet nooit Lana haar woorden: “This means SO much to us! “ en ik vergeet ook nooit haar tranen van oprechte ontroering.

Iedereen die ons gesteund heeft 1000x bedankt. Dit betekende
    echt heel veel voor ons en vooral voor een pracht van een organisatie met fantastische medewerkers die zich inzetten voor dieren waar een groot deel van de plaatselijke bevolking, hoe vriendelijk ze ook zijn, zich niets van aantrekt en ze gewoon laat creperen… merci allemaal !

Een drukke dag

May 6, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag vroeg uit de veren want om 7 uur al op pad voor een tweede rijstvelden wandeling. Het was nog lekker fris, alhoewel, toch al zo’n 25 graden.
    Deze wandeling was meer tussen de rijstvelden en dus leuker dan die van gisteren.

Terug in ons hotelletje weer lekker ontbeten op ons terrasje en daarna een uurtje platte rust.

Daarna het Neka museum bezocht; enkele mooie dingen gezien maar niets spectaculair. Op gebied van musea en kunst zijn we in Europa echt wel verwend.

Daarna doucheke en relax en dan naar Pelutu, een dorpje zo’n 6 kilometer hier vandaan. Het speciale aan dit dorp is dat er letterlijk duizenden kleine reigers hier elke avond tussen 18 en 18:30 in de bomen neerstrijken, allemaal op zoek naar een goede slaapplaats in de bomen.
    Ik had het misschien iets indrukwekkender verwacht, à la de Birds movie van Hitchcock, maar het was toch best een speciaal zicht al die witte vogels die, als ware het bloemen, de groene bomen kleurden.
    Daarna terug op weg naar Ubud en onder elke boom toch even wat rapper doorgestapt zodat we geen reigerpoep op ons kregen.
    Na enkele honderden meters werd weer het gekende “taxi boss?” naar ons geroepen en deze keer hebben we er met veel plezier gebruik van gemaakt.

Terug in Ubud weer héél lekker gegeten in een warung (14 Euro voor 4! schotels, een grote fles water en 2 Bintangs) en nu relax op ons terrasje want morgen weer op tijd opstaan om te gaan wandelen in UNESCO beschermd gebied nml. de rijstvelden van Jatiluwih.

Jatiluwih moet je gezien hebben

May 7, 2016 in Indonesia ⋅ 🌙 26 °C

Vandaag stipt om 8:30 vertrokken met onze chauffeur Dewah (of zoiets) richting UNESCO beschermd gebied, de rijstvelden van Jatiluwih.

Ik verwachtte wel dat dit één van de hoogtepunten van de reis zou worden en dat werd het ook. Overal waar je zag was het groen, groen en nog eens groen. We hebben de “lange” wandeling van zo’n 8 kilometer gedaan in tegenstelling tot veel toeristen die gewoon enkele honderden meters stappen, wat foto’s nemen en terug weg zijn.
    Op sommige momenten was het wel héél warm maar daar zo rondlopen in die fantastische natuur doet je dit allemaal vergeten.

Op het einde direct de schaduw van een warung terrasje ingedoken en even bekomen met een frisse… cola 😀

Daarna terug op weg met Dawah, recht naar een toeristenval. Op de heenweg had hij gevraagd of we een organische koffie en thee plantage wilden bezoeken en we hebben maar ja gezegd ook al wist ik wel dat we daar “gejost” zouden zijn.

Het was een hele korte rondleiding maar we hebben wel enkele civet katten gezien en ook ééntje vastgehouden.
    We hebben wel ook lekkere thee geproefd (zeker 8 verschillende soorten) en ook koffie van de kaka van de civet kat…
    Deze katachtige eet nml. koffiebonen en de kaka wordt dan gedroogd en daarna gepeld. Dan geroosterd, gemalen en dan wordt er koffie van gemaakt. Dit zou dan de allerbeste koffie ter wereld zijn maar voor ons smaakte het gewoon als goede, dure koffie.
    Wel hebben we thee gekocht maar ook veel te duur betaald en dus maar één soort meegenomen; pikante thee, heel speciaal en wel een mooi souvenir voor thuis.

’s Avonds weer gaan eten in de kleine warung Puspa’s en weer lekker gediend geweest, super lekker Indonesisch food!

Morgen de bus op naar onze derde bestemming, Candidasa.

Naar Candidasa

May 8, 2016 in Indonesia ⋅ 🌙 14 °C

Vandaag weer een transport dag. We gingen met de bus van Ubud naar Candidasa; op zich is niet zo’n interessant dorp maar hier vlakbij nemen we binnen enkele dagen de boot naar het tweede eiland dat we gaan bezoeken nml. Lombok.
    In de buurt hier kunnen we wel leuke dingen doen, zo staat er voor morgen een vrij grote wandeling op het programma waarvan ik nog niet goed weet waar we overal gaan belanden.

Gisteravond afscheid genomen van onze gastvrouw Putu. Ik had in de vooravond, toen zij nog gaan dansen was (traditionele dansvoorstelling in Ubud Palace) onze overnachtingen betaald aan haar man. Omdat de ganse familie daar zo vriendelijk was, zo hebben we ‘s avonds nog 2 of 3 maal een schoteltje met wat knabbels gekregen, hebben we een goede fooi gegeven.
    Toen Putu thuiskwam van de dansvoorstelling kwam ze ons, nog volledig geschminkt, persoonlijk bedanken en Nadia kreeg een sarong cadeau. Deze morgen toen we om 6 uur vertrokken is ook haar man ons nog eens persoonlijk komen bedanken..

Vandaag dus de bus op met een overstap waar we nog een half uurtje moesten wachten maar het “geregel” wat goed ken van in Midden-Amerika kan hier dus ook. Men vroeg ons of we misschien persoonlijk aan ons hotel afgezet wilden worden voor zo’n 2 Euro, een aanbod de we vlug aangenomen hebben.

Nu zitten we in een hotelletje vlak aan zee. Onze kamer is een 2 verdiepingen hut van steen, hout en bamboe met een beneden- en een boventerras met zicht op zee. Klink luxueus maar dat is het niet; het is zeker wel ok voor ons maar de prijs van 30 Euro per nacht is, naar Bali norm, echt te duur. Maar ook hier weer allemaal super vriendelijke mensen.

Deze avond dan in een wat beter restaurant gegeten, heel lekker maar een pak duurder dan de kleine warung restaurantjes.

Avontuurlijke tocht

May 9, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag weer vroeg opgestaan want reeds om 7 uur aan de ontbijttafel. We willen immers vroeg vertrekken, want we hebben een grote tocht voor de boeg waarbij we op voorhand niet goed weten wat we ervan mogen verwachten.

Eerst een taxi naar het beginpunt en hop, wij weg. Het was al direct goed klimmen langs smalle “terrassen”. Dat klimmen mag je letterlijk nemen want soms moesten we werkelijk handen en voeten gebruiken om van het ene terras naar het andere te gaan. Nadia keek best niet teveel naar beneden anders kreeg ze “floeren” benen.
    Een pad konden we hier en daar wel ontwaren en met mijn gps kon ik natuurlijk ook goed volgen of we wel de juiste richting uitgingen.

Na een tijdje geklauterd te hebben kwamen we op een plateau met een fantastisch zicht op een vallei vol palmbomen. Aan de andere kant zagen we de zee en een vallei met enkele dorpen.
    Ik zag met behulp van mijn gps héél in de verte Tenganan liggen, het dorp waar we naartoe gingen en ik wist dat dit een zware tocht zou worden…

We bleven verder klimmen en hadden dikwijls een mooi zicht op de valleien rondom ons.
    We namen een pauze net voor we weer een steil stuk omhoog moesten en ik zei tegen Nadia “als we daar over zijn hebben we het zwaarste van de tocht gehad” en dat heb ik geweten, ppfff!

Al direct vanaf we terug omhoog begonnen te gaan kreeg ik een klopke van den hamer en mijn hart sloeg tegen 200 per uur, niet gezond voor een 50 jarige! Ik moest het heel rustig aan doen en ook af en toe gaan zitten. Nadia, die zich wel goed voelde, maakte haar al lichtelijk ongerust maar ik had dit al wel eens eerder meegemaakt tijdens een vulkaanbeklimming in Nicaragua.

We geraakte boven, kwamen nog voorbij enkele hutjes en dan werd het pad breder en kon ik al stappende terug recupereren. We kwamen nog voorbij een klein dorpje met een winkeltje, kochten er een grote fles water en dronken die meteen uit.

Nog enkele kilometers verder en na een steile afdaling waar we soms wegschoven, bereikten we Tenganan. Het dorp is een toeristische trekpleister en staat gekend als "traditioneel dorp". Maar zoals ik wel verwachtte was dit gewoon een traditionele toeristenval met vooral veel souvenir standjes/winkeltjes en nog weinig traditie. Daarom ook dat ik ervoor gekozen had om er te voet via die lange tocht naartoe te gaan zodat het vooral om de tocht ging en minder om het dorpsbezoek.

We hadden toen “nog maar” een 12 kilometer gedaan maar door al dat geklauter voelde het wel als veel meer aan. We dronken iets in het dorp en besloten om het laatste deel ook al wandelend af te leggen zodat we het echte leven op Bali, weg van de toeristische delen, wat konden ontdekken. Ik kan zeggen dat het zeker geen proper land is maar wel heel veel vriendelijke mensen.

Na 17,5 kilometer kwamen we terug aan in ons hotel, blij dat we er waren maar ook blij dat we een mooie tocht gemaakt hadden; en een hele dikke proficiat voor Nadia

Rustig dagje

May 10, 2016 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag een rustdag na de zware tocht gisteren… of toch niet? We zijn de dag op het gemak begonnen maar rond een uur of 11 was het voor mij al genoeg geweest. Ik kan op mijn verre reizen heel moeilijk eens “niksen”.
    Normaal stond vandaag enkel een bezoek aan Virgin Beach op het programma maar ik wou toch nog iets meer zien. Daarom aan Nadia gevraagd of ze het “Water Palace” wou zien en ze was direct akkoord.
    Nog even uitgerekend wat een auto met chauffeur ons voor een halve dag zou mogen kosten, even onderhandeld met een chauffeur hier aan het hotel en wijle weg.

Het Water Palace lag zo’n 20 kilometer van het hotel en de chauffeur nam vooral binnenbaantjes waardoor we onderweg weer the real Bali konden zien.

Het waterpaleis bleek echt wel de moeite waard, heel mooi aangelegd, mooi onderhouden en overal hele grote koi’s.
    Na weer wat mooie foto’s genomen te hebben ging het verder naar Virgin Beach, een strand aan een zee inham met veel restaurantjes.

We wandelden eerst helemaal tot helemaal op het einde en zagen dat Virgin Beach helemaal niet zo maagdelijk mooi was. Overal veel aangespoelde “mensentroep” zoals schoenen, aanstekers, plastic zakken en dergelijke. We besloten dan maar op een ligstoel van een restaurantje op het opgekuiste deel van het strand te gaan liggen.
    Een heel sympathiek manneke bediende ons en de ligstoelen waren gratis als we ook iets te eten bestelden, geen probleem voor ons natuurlijk 😀

We lagen nog geen minuut neer of daar kwam al de eerste maal de vraag ”massage ?”. Niks voor mij om zo op een strand gemasseerd te worden maar na enkele keren ging Nadia toch overstag en liet een voet/been massage doen.
    Tegen 17 uur waren we terug aan de wagen en ging het richting hotel; het was dan toch nog best een actief dagje geworden.

’s Avonds in het dorp weer aan een stalletje op een “night market” gaan eten en het was weer lekker behalve mijn kip want het waren meer kippenbouten… ik lust wel kip in kleine stukjes maar van de moment dat er beentjes bijkomen lust ik het niet meer. Nadia liet niks verloren gaan en heeft mijn kip dan ook maar opgegeten.
    We moesten zo’n 10 Euro betalen en toen we daar nog ongeveer 1 Euro fooi bovenop deden waren ze precies weer van slag; men is dit hier blijkbaar toch niet gewoon om veel fooi te krijgen alhoewel de meesten het absoluut verdienen want ook hier waren de mensen weer enorm in de weer om ons lekker eten te serveren.

Morgen verkassen we weer en nu naar een ander eiland nml. Lombok. De fast boat is geboekt maar hoe we vanuit de haven in Lombok naar een klein dorpje in het midden van het eiland gaan geraken is nog een vraagteken.