Satellite
Show on map
  • Day 18

    Dag 18 Corcovado

    June 20, 2022 in Costa Rica ⋅ 🌧 26 °C

    Vandaag is een van de zeldzame dagen dat er geen programma is. We kunnen uitrusten van de drukke dagen die we hebben gehad en genieten van de prachtige plek waar we zitten. Na het ontbijt ga ik met een paar een paar vuilniszakken vullen op het strand. Want ook hier ligt het vol met aangespoeld afval. Het is duidelijk niet achtergelaten door de mensen of toeristen die er zitten, maar aangespoeld vanuit de zee. Op de stranden hier ligt ook heel veel hout, takken en hele boomstammen, doordat het bos gelijk aan het strand is. In 3 kwartier hebben we allemaal een grote vuilniszak vol met flesjes, dopjes, verpakkingen, plastic zakjes, slippers en weet ik wat nog meer. Er zal weer nieuw vuil aanspoelen en ook lang niet alles is weg, maar alles wat we hebben weggehaald groot en klein, is meenomen en helpt toch iets. Mijn westers schuldgevoel is niet helemaal gesust maar toch heb ik wel het gevoel dat ik zo het strand iets schoner achterlaat dan dat het was toen ik aankwam. Tijdens de wandelingen die we met verschillende gidsen hebben gemaakt, hebben ze ons erop gewezen dat dankzij het feit dat wij betalen voor onze bezoeken Costa Rica zoveel aan natuurbehoud en -herstel kan doen. Dat is mooi, maar zorgt ook voor een dubbel gevoel omdat we natuurlijk allemaal wel met het meest vervuilende vervoersmiddel hierheen zijn gekomen.
    Na het afvalruimen gaan we ook genieten van het mooie strand. We moeten een stukje lopen om naar een stuk te komen waar het water wat rustiger is en waar we kunnen zwemmen. Het water is heerlijk en het is een waar paradijs met uitzicht op de palmen terwijl ik lig te dobberen.
    We gaan tegen het middag uur weer terug naar de lodges om daar te lunchen. Alle maaltijden zitten hier er voor een vast bedrag bij, er zijn nauwelijks reastaurants in de buurt dus het is makkelijk maar ook erg lekker, gezond en afwisselend. Na de lunch spotten we een grote slang van ongeveer 2 meter op het terrein van de lodges die een vleermuis aan het verorberen is. Het is een zeer indrukwekkend gezicht en we blijven kijken hoe die na de maaltijd wegkruipt en verassend snel een palmboom in gaat om uit te buiken. Het is inmiddels wat gaan regenen em we schuilen maar bij de bar. Gelukkig hebben we s ochtends van het strand genoten. We nemen lekker een paar biertjes het is tenslotte vakantie. In de namiddag gaan we nog een korte strandwandeling maken en genieten we van het prachtige uitzicht. Ik word er steeds bewuster van dat het einde van de reis in zicht komt en dat maakt me wat weemoedig.
    Tijdens en na het eten is er echter wel weer gelukkig meligheid om dat even te vergeten.
    Read more