Rio de Janeiro, Centro

November 1, 2021 in Brazil ⋅ 🌧 21 °C

Rio de Janeiro betekend januari rivier, hebben de Portugezen bedacht toen ze op 1 januari 1502 hier op een rivier voor het eerst hier kwamen kijken. Echt super creatief konden die Portugezen denken vroeger.. gelukkig is die lugubere tijd voorbij en mag iedereen gelukkig gewoon mens zijn!
    Toch is er helaas nog steeds een grote verdeeldheid van de mens, Rio kent namelijk veel favelas. Een favela betekend zoiets als de sociale uitsluiting, maar een favela is een krottenwijk. De betekenis geeft het antwoord eigenlijk al, als je daar dus woont of wordt geboren sta je dus hoe dan ook 20 punten achter. In veel favelas zijn de grote drugsbazen aan de macht en kan het soms gevaarlijk zijn. Erg verdrietig hoe oneerlijk het is en tekent het beeld die ik van Rio had bij. Als ik aan Rio dacht, dacht ik namelijk aan een heldere zee met lange brede stranden. Drinken uit een kokosnoot, een caipirinha, gezellige samba muziek en natuurlijk de Copacabana. Die grootste carnavals feesten met overal mooie mensen met gekleurde veren en steentjes en pailletten. Die kant is er gelukkig ook, maar helaas is die kant er nog niet voor iedereen..

Vandaag hebben we rondgelopen In het centrum van Rio vind je overal street art. De meest mooie graffiti’s en muurschilderingen kun je hier vinden, op elke muur zie je wel wat. Veel gebouwen zijn redelijk vervallen en je voelt dat hier armoede is. Carioca’s zijn de inwoners van Rio. Ze staan bekend door alles lekker rustig aan te doen en de boel de boel laten. Chaos met en vleugje tranquillo zie je dan ook overal terug. De markten gaan kris kras door elkaar heen, overal gebeurd wel wat.

De Escadaria Selarón is super mooi. Het zijn trappen volledig betegeld met allemaal verschillende tegeltjes. Van Chinese tegeltjes tot aan Hollandse, elk land heeft wel een tegeltje. Heel leuk om te zien, het is weer is wat anders dan een roltrap of een saaie trap van grijs beton.

We zijn daarna door de stromende regen doorgelopen naar een best wel speciale kerk. Geen kerktorens en een groot kruis. De kerk lijkt een soort buitenaardse pyramide die door de maya’s is gemaakt. Van binnen ziet het er mooi uit, een onwijze glas in lood partij. Toen de regen weer wat minder werd zijn we maar terug gegaan naar ons hostel, de regen mag nu wel terug waaien naar Nederland. Morgen gaan we door naar een nieuwe accommodatie bij de Copacabana JAAA EINDELIJK!!!