Martin og jeg er fløjet til Lucca i Toscana med en mission for øjet. Vi vil begive os ud på et eventyr der tager os igennem små italienske landsbyer og flot natur for til sidst at have øjnene rettet mod Vatikanet i Rom. 400+ kilometer på gåben. Read more
  • -days
  • -kilometers
  • Ankomst til Lucca

May 1, 2019 in Italy ⋅ ⛅ 19 °C

Efter en lang nat med kun 2 timers søvn ankommer vi til Pisa Lufthavn klokken 8 om morgenen. Baggage Claim tager kun cirka 8 sekunder, hvorefter vi begiver os mod togstationen, og hopper på et tog til Lucca. Lucca er en skøn lille middelalderby i hjertet af Toscana.

Vi finder en hyggelig plads med en masse turist-restauranter og beslutter og for at finde noget mere autentisk. Vi takker nej tak hos en skuffet tjener og tager ud til de hyggelige baggårde for at finde noget mere lokalt. Her ser vi en virkelig hyggelig lille butik, der åbenbart har en restaurant i bunden. Vi takker ja tak til at spise her, og til vores 'gru' bliver vi ledt ud på den store plads hvor den selv samme tjener fra før tager imod os. Pinligt. Vi blev lokket lige i turistfælden - og maden smagte også deraf (altså... De serverede Spaghetti Bolognese sååå... Til jer af jer der har høst historien - i ved hvorfor det er et problem).

Vi tog en lille 3-timers lur på vores B&B, og til aften rådførte vi os hos receptionisten. Hun henviste os til et fantastisk lokalt Osteria. Virkelig lækker mad. Vi spiste Peposo dell'Impruneta. Oksekødsgryde med salvie, tomater,og rødvin serveret med en form for Safron/Ris budding, af en art. Super lækkert.

I morgen går turen til Altopascio - kun små 18 kilometer.

• Lucca - Altopascio

May 2, 2019 in Italy ⋅ ⛅ 16 °C

Vi vågnede klokken 08:30, fik noget god morgenmad og tog indtil midtbyen for at købe lidt ind til frokost på turen. Foccacia med en Hvid Trøffel Paste og Mozzarella ost. Herefter tog vi afsted igennem det smukke landskab. Hyggelige små middelalderlandsbyer og flotte marker krydsede vi, indtil vi mødte vores første 'Pilgrims-Ven'. En venlig Italiener der også vandrede Via Francigena. Hvem ved, måske møder vi ham igen.

Altopascio Er ikke noget at råbe hurra for. Der er nogle hyggelige farverige italienske huse, men ellers er det en ret død by. Vi fandt en hyggelig Familieeget restaurant kaldt La Loggia. Martin fik Spaghetti med noget Hummer, og jeg fik familiens egen opskrift: Spaghetti Pirata: Spaghetti med Oliven, tomater, chili, kapers og persille. Det var super lækkert.

Et par glas rødvin senere, og nu ligger vi lidt trætte i vores seng. Det var kun omkring 20 kilometer i dag, men vi kan alligevel godt mærke i kroppen, at vi lige skal igang.

I morgen skal vi til San Miniato - en 30 kilometers tur gennem smukt landskab.

• Altopascio - San Miniato

May 3, 2019 in Italy ⋅ 🌧 14 °C

I dag var en lettere hård dag. Der er hårdere dage i vente, men turen var stadigvæk lang, og er så stejl til sidst. Martins mobil siger at vi gik omkring 29 kilometer.
    Turen var rigtig flot, men den gør sig ikke så godt på billeder, da der var ret så overskyet, og så regnede det endda en del til sidst. Vi mødte et sødt Italiensk par. Vi skiftede lidt til at overhale hinanden, efterhånden som det ene hold holdt pauser, og så det andet. Men vi kom dog først i mål!

I San Miniato kan de godt lide Trøffel. Vi går ud fra at de producerer/graver det op i nærheden, da der stort set var trøffel at finde overalt. Til aftensmad fik vi begge en lille portion tortellini med Trøffel og Burrata samt en god flaske lokal vin, hvorefter vi bestilte en Pizza til værelset, som vi nød over en god flaske vin.

I morgen går turen til Gambassi Terme - en kortere, men hårdere tur.

• San Miniato - Gambassi Terme

May 4, 2019 in Italy ⋅ ⛅ 11 °C

Den hidtil hårdeste, men også klart den flotteste tur. Landskabet i dag gjorde sig ikke så godt på billeder, eftersom der var rimelig overskyet. Det var dog utrolig flot, og det var dejligt ikke at gå direkte i solen.

Vi fandt en pæl der viste distancen fra os til Rom. Noget siger os at den ikke har helt ret, for vi har plusset vores etaper af, og vi mangler stadig omkring 350 kilometer.

Martin har fået de første vabler, og hen imod aftenen var han antydningen af et sølle syn. Vi fandt en restaurant ikke langt fra hvor vi sover, hvor vi fik to retter. Vildsvine Ragout og Tun Steaks til Martin, Pici Cacio e Pepe og Tunsteaks til Thomas.

Vi gik tidligt i seng så vi kunne høste de 10 timers søvn inden etapen i morgen, der heldigvis kun er 13 kilometer. Desværre er det 13 kilometer i regnvejr

• Gambassi Terme - San Garmingiano

May 5, 2019 in Italy ⋅ 🌧 6 °C

"Det er sådan lidt hyggeligt, men også ret forfærdeligt". Sådan lød det fra Martin få sekunder efter vi forlod vores Hotel i Gambassi Terme for at begive os ud på dagens gåtur, i silende regnvejr. Og med de opmuntrende ord bag os og 'Den Bedste Tid' og andre 'Balle-Sange' gennem højtaleren drog vi afsted. Og nøj hvor det regnede.

Normalt holder vi en lille pause hver 4. eller 5. kilometer, for at lufter fødderne og skoene - på denne måde slipper man for at få så mange vabler. Men i dagens regn kom første pause først over en kop kaffe på en afsides Michelin restaurant efter de første 2 timers vandring. Vi fik varmen for en kort stund, før vi skyndte os videre til San Garmingiano. Og sikke en by. Fantastiske gamle middelaldertårne, skønne gader og delikatesse forretninger overalt. Vi købte nogle fantastiske røgede pølser, proppede dem i tasken og er ved at være klar til den lange 30+ kilometers vandring i morgen. Vi tager afsted ved 8-tidem, når butikkerne åbner, og vi kan købe de sidste ting til frokosten på vejen i morgen. Inden da skal vi nok lige finde os et par timers søvn dog. Og så håbe på, at vejret er en tand bedre i morgen.

• San Garmingiano - Colle di Val d'Elsa

May 6, 2019 in Italy ⋅ 🌙 7 °C

Vi startede dagen ud med verdens bedste is. Intet mindre. Et Gelateria der 4 år i streg havde vundet prisen for verdens bedste is. Og ja - den var fandme god!
    Da vi googlede hoteller og hostels i Monteriggioni, fandt vi hurtigt ud af, at det var dyrt og booket det hele. Vi valgt derfor at gå en 'Alternativ' Via Francigena rute, og fik omkring 15 kilometer til byen Colle di Val d'Elsa. En skøn middelalderby med sindssygt flotte bygninger. Planen er så at gå herfra og direkte til Siena (omkring 30-40 kilometer, vi er lidt usikre, da forskellige apps siger forskellige ting).

I Colle di Val d'Elsa spiser vi på en fornem restaurant, hvor vi begge får en Agnolotti stuffed med oksekødstunge I en Pecorino-Oste sauce, efterfulgt af en mere fransk ret - 'Due'.

På hotelværelset hygger vi med det nyeste afsnit Game of Thrones inden vi går tidligt i seng, så vi kan være friske til den lange vandring.

• Colle di val d'Elsa - Sienna

May 8, 2019 in Italy ⋅ ☁️ 14 °C

Verdens længste tur. Sådan føltes det i hvert fald, når man går +40 kilometer. Vejret var heldigvis med os - og nøj hvor en udsigt! Vi har de sidste par dage mødt de samme 4 hyggelige pensionister der går fra Lucca til Siena. Det har været meget sjovt, lige at kunne udveksle oplevelser med dem. Desværre tager de hjem til Irland allerede i morgen. Men mon ikke vi møder nogle nye mennesker.

De første 30 kilometer gik som forventet - gnidningsfrit. De sidste 10+ kilometer blev der ikke snakket meget os imellem. Hver mand var i dit eget smertehelvede, og prøvede konstant at overbevise sig selv om, at denne tur var en god idé.
    Men ligeså snart skoene kom af, og kroppen var lagt nænsomt i sengen efter en sjus eller to... Ord kan ikke beskrive hvor fantastisk en følelse det er.

Siena er en fin by. En utrolig smuk og kæmpe stor Katedral er at finde midt inde i byen. Vi var et smut derinde, og lige så fantastisk som den er udvendig, er den også indvendig. Vi fandt aldrig det store orgel, men så at denne kirke havde 3 små orgler, og spekulerede over, hvorfor dette mon var?

I morgen skal vi afsted på en 30 kilometers tur til byen Buonconvento - de første par timer i regnvejr. ☔☔☔

• Siena - Buonconvento - San Quirico

May 10, 2019 in Italy ⋅ ⛅ 19 °C

Efter vores hviledag tog 35-kilometer til Buonconvento. En smadderflot tur, der egentlig ikke var særlig hård (benene er begyndt at komme efter det). Vi mødte medudvikleren af Java, og gik i et par kilometer med ham og hans kone, der var på en 3 måneders tur gennem Italien og Schweiz. Jo tættere vi kommer på Rom, jo flere mennesker møder vi (dog er vi stadig de yngste).

Lidt ondt i fødderne havde vi da, men ikke noget vores Studio Apartment, som vi var blevet opgraderet til på vores B&B, ikke kunne klare.

Til aften fik vi Spaghetti Carbonara. Indtil videre har vi forsøgt os med lokale retter vi ikke kendte på forhånd, for at smage noget nyt - men i går skulle vi prøve en klassiker. Og nøj hvor var den god. De brugte selvfølgelig Guanciale, og ikke det billige bacon vi kender i Danmark. Ingen fløde, men pastavandet i stedet for, og i stedet for hele æg var der en 2-3 æggeblommer pr. person. Til at toppe det med var der selvfølgelig godt med Pecorino Romano ost og peber. Alt sammen i en udsøgt og perfekt kombination. Stedet ligne mest et plejehjem i Østrig (menukortet var endda også oversat delvist til tysk), men nøj hvor maden smagte Ærkeitaliensk. Skønt!

Efter en god lang nats søvn i skøn middelalderby (igen, sådan er de alle), gik vi 25 kilometer til San Quirico. Lige nu nyder vi en lille velfortjent appelsinsodavand foran vores B&B, imens vi venter på at værten kommer hjem og åbner op for os - angiveligt om et kvarters tid. Lige nu har vi mest af alt lyst til at se, om de laver lige så god Spaghetti Carbonara her.

• San Quirico - Bolsena (Part 1)

May 12, 2019 in Italy ⋅ 🌧 11 °C

Part 1: San Quirico d'Orcia - Radicofani - Acquapendente

Vores nok hårdeste tur til dato havde vi fra San Quirico til Radicofani. Vi ramte de 40 kilometer endnu engang, men denne gang var der langt mere højde på. Ifølge Martins mobil har vi vandret flere hundrede etager op - hvilket faktisk er pænt meget.

Fuldstændig kvæstet blev vi indlogeret i et lille hus vi havde lejet, gik (eller humpede) en kort tur til den lokale restaurant, og fik noget lækker mad. Der begynder at være flere Pilgrimsrejsende jo tættere vi kommer på Rom, og det afspejles også i spisestederne, der nu serverer 'Pilgrimsmenuer'. Forret, Førsteret, Anden ret, dessert og vin til - 15 euro. Lad os håbe, at flere steder følger samme eksempel.

Turen fra Radicofani til Acquapendente var lagt kortere. Vores mobiler målte omkring 27 kilometer så vidt jeg husker, men gud hvor var det hårdt. De første 10-15 kilometer gik udelukkende nedad. Det lyder måske dejligt, men når man vandrer lange distancer vil man hellere gå opad end nedad. Ens ben, muskler og led er ikke vandt til at gå så meget nedad, så det gør ligepludselig ondt på en hel anden måde. Vi kommer i mål, og havde mere ondt i benene og fødderne end nogensinde, selvom det angiveligt var en kortere og lettere tur. Men mon ikke det har noget med den konstante belastning af benene hen over mange dage, at gøre.

Vi har været heldige med vejret. Vejrudsigterne siger at det regner hele tiden hver dag. Men de når altid at ændre dem inden det bliver morgen og vi skal i gang igen. Bevares, det er ret overskyet, så billederne er ikke nær så pæne som de kunne have været, men det er stadig flot at gå rundt i.

Acquapendente er også en hyggelig by. Det er de ski alle sammen. Indtil videre har vi ikke stødt på en 'grim'/ikke-hyggelig by.

(Fortsættes i Part 2)

• San Quirico - Bolsena (Part 2)

May 14, 2019 in Italy ⋅ 🌬 9 °C

Part 2: Acquapendente - Bolsena

I dag var en god dag. Vores ben er begyndt altid at være ødelagte om morgenen, men lige så snart vi kommer i gang og får lagt de første 3-4 kilometer bag os, forsvinder smerten. Det er som om, at man bare lige skal i gang. Vi sætter et godt tempo, og før vi ved af det forlader vi Toscana og bevæger os ind i Lazio. Med de Toskanske bakker bag os, glæder vi os til at se hvilken natur der byder os velkommen i Lazio.

Vores Italienske rækker ikke særlig langt. Vi kan lige de vigtigste ord, og kan derfor også til dels forstå cirka 20% af hvad der bliver sagt til os - og som regel kan man derfor regne en 50% yderligere ud vha. konteksten. De sidste cirka 30% er altid en joker. Når man opfanger ordene: "Jeres Pas", "Nedenunder", "Kopi" & "Efter", betyder der så:
    "Jeg tager lige jeres pas med nedenunder, tager en kopi af dem, og kommer op med den bagefter", eller betyder det:
    "Jeg tager lige jeres pas med nedenunder, tager en kopi af dem, så kan i hente dem efter jeres ophold". Men for det meste går det. Af og til bestiller vi ved en fejl en kæmpe T-Bone steak, ved blot (troede vi) at spørge om hvor stor den var, efter vi allerede har spist en stor hovedret. Men hva' fanden - vi skal jo også have lidt energi til de ben.

Ikke langt fra slutmålet Bolsena stødte vi ind på en hyggelig Canadier med navnet Tim. Vi snakker med ham i en halvtimes tid om alt mellem himmel og jord, og begiver os mod vores hotel.

Vi har aftalt at mødes Sebastian fra vores gamle Marselisborg Gymklasse i Rom d. 21 Maj (Sebastian flyttede også til Viby Gymnasium efter 1.G). Hverken Sebastian eller Martin har været i Rom før, så det skal nok blive spændende.
    Vi har desuden købt flybilletter hjem. Vi flyver fra Rom d. 25 Maj, og lander I Billund ved 20-tiden cirka. Så bare rolig - vi skal nok være hjemme inden Europa Parlamentsvalget ;)

Nu vil vi få os lidt morgenmad og få skoene på. I dag står kun på 18 kilometer til Montefiascone.