Rens in 'Murica

April - May 2022
A 21-day adventure by Rens Read more

Sedona dag 8

April 29, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

En dan is het helaas de laatste dag in Sedona. Omdat het grot zoeken zo goed ging ben ik vanochtend op pad gegaan om de Subway Cave te vinden. Deze is te bereiken via Boynton Trailhead. Hier is ook de rotsformatie 'Kachina Woman' te vinden. Deze staat centraal in het scheppingsverhaal van de wereld bij de Native Americans uit deze omgeving. En hier is ook een vortex. Daar heb ik om acht uur ontbeten, om vervolgens de trail naar de grot te maken. Deze keer bewust gevonden ook, ik boek vooruitgang!

Veel Instagram meiden in de cave. Alles voor het perfecte plaatje. Om het hoekje waren heilige grafmonumenten. Waar je schijnbaar ook in mocht. Ik zie in NL nog niet zo snel mensen op een grafsteen klauteren maar het zal de vortex-energie zijn die gekke dingen doet met mensen!

Daarna een gezonde smoothie bij Local Juicers.

Weet niet of het de aardstralen waren of de zon maar na de lunch even gestrekt ivm hoofdpijn.

In de middag naar de eerste parkeerplaats waar ik gestopt was op dag 1 gereden. Vanaf daar om Bell Rock gelopen, om te kijken hoe ik met Marissa hier omheen ben geklauterd.

Op de terug weg gestopt bij Tlaquepaque (Rensje nou is het klaar he!) om wat laatste souvenirs te scoren.

Ik had het streven om naar restaurant de Teal Arches te gaan. Maar alleen de drive in was open dus is het een Amerikaanse Schnitzel geworden bij de Golden Goose (bij het hotel). Zometeen het koffertje maar inpakken.

Op naar Williams. En Bearizona!

Williams (Grand Canyon) dag 1

April 30, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Om 08:00 Sedona verlaten om via de prachtige bergpas de 89A naar Williams te rijden. Williams is de komende dagen mijn uitvalsbasis voor tripjes naar de Grand Canyon.

De rit naar Williams is 5 kwartier. Ik had online Bearizona gevonden, Beekse Bergen maar dan Amerika. Je kunt een gedeelte met de auto doen en vervolgens is er nog een dieren tuintje waar je rond kunt lopen.

Was echt heel erg leuk! Wel allemaal VVV dieren.
    En veel dieren die aan het ijsberen waren (die er dan net weer niet waren, ijsberen). Stress dus.

Maar goed laten we het leuk houden! Op naar Williams. Hier heb ik dus nog een stuk Route 66 meegepakt. Was maar een km of 2 maar hee, wel gedaan he. Er is hier verder niet zo veel te beleven of ik ben de laatste week gewoon verwend. Beetje sleppen door de straatjes. In een sieradenwinkel draaiden ze de karaoke versie van Jannes - Vliegen op de Wind. Maar even meegezongen. Vond de verkoper mooi. Ik ook.

Koffie to go gekocht. Bleek een liter te zijn. Hopelijk is ie morgen nog warm!

Toen terug naar het hotel voor een plonsje in het binnenbad. Aangenaam verrast door de warme jacuzzi dat was bonusje!

En zo eens kijken of er nog ergens een salade te scoren is. En dan morgen met het busje naar GC!

Williams (Grand Canyon) dag 2

May 1, 2022 in the United States ⋅ 🌬 17 °C

Vandaag met het busje naar de Grand Canyon. Om 0815 opgehaald door Keith Vanderploeg, met roots in Friesland.

De rit naar GC duurde ongeveer een uur. Onderweg nog een ouder stel opgehaald en met de drie zussen die al in de bus zaten een bescheiden club van zes.

Ik weet niet zo goed waar je het park mee kan vergelijken, eigenlijk is er niet iets in Nederland van dezelfde schaal. Je gaat door een grote toegangspoort waar je betaald en dan kun je, met de auto of met de shuttlebus, naar diverse uitkijkpunten, shops en bezienswaardigheden rijden. Om je een idee van de schaal te geven: er is dus daadwerkelijk een dorp met een schooltje in het park.

Keith nam ons vandaag mee langs diverse stops. Om eerlijk te zijn weet ik de volgorde niet meer precies maar het ging zoiets als: Angel Trail, Hopi House, Desert View Tower.

De schaal van de Grand Canyon is onvoorstelbaar! Je denkt dat je het snapt, maar als je dan door de verrekijker kijkt zie je dat alles veel grootser en wijdser is. Enorm overweldigend!

Keith vertelde uitgebreid (en vooral erg hard) over de eerste pioniers, die vooral uit waren op mogelijk koper, zilver en goud, maar die al snel doorkregen dat toerisme makkelijker en lucratiever was. Dit begon al voor 1900.

Verder veel over significante toeristische gebouwen zoals Hopi House en El Tovar Hotel.

En daarnaast over de verschillende lagen in de Canyon, de beesten en de planten. Divers en uitgebreid!

Maar ook over hoe de inheemse volkeren weggejaagd zijn door de regering. Auw. In het park zijn veel sieraden en kunst te koop gemaakt door hedendaagse inheemse artiesten.

Al met al een dag boven verwachting met veel info en adembenemende vergezichten. Morgen daal ik af de Canyon in!

Williams (Grand Canyon) dag 3

May 2, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 13 °C

Voor de wekker wakker stond ik om 05:45 naast mijn bed. Bij de receptie een papieren zakje gevuld met ontbijt een zogenaamde Grab en Go. Op de vouchers staat bij elk hotel dat ik een Continental ontbijt heb maar die is me nog nergens aangeboden. Misschien maar beter ook.

Na een rit van een goed uur stond ik om 07:00 'boven aan de piste' van de South Kaibab trail. Keith Vanderploeg had dit gister aangeraden, want divers landschap en relatief kort.

Er zijn op de trials in de Grand Canyon een soort tussendoelen. Op deze route zijn dat onder andere Ooh-Aah Point (voor Amerikanen is de wereld een grote grap), Cedar Ridge en Skeleton Point.

Hiken in GC wordt omschreven als een omgekeerde berg beklimming: eerst er af dan er op. Dat en het feit dat ik later op de dag de Bright Angel trail nog wou doen deed me besluiten tot Cedar Ridge te hiken, daar te ontbijten en dan weer omhoog te gaan.

Leuk om af te dalen in dit inmense natuurfenomeen. Je denkt dat je het snapt, je loopt een uur naar beneden en dan is je gevoel van perspectief weer veranderd. Zo inmens diep en groot. Foto's hebben eigenlijk geen zin. Komt dat zien!

Aan de start van de afdaling werd ik ingehaald door een stel muilezels. Die scheten het hele pad vol, wat een extra dimensie aan het wandelen gaf. Geen idee wat ze die beesten te vreten geven maar de tranen sprongen me af en toe in de ogen.

Bij Cedar Ridge aangekomen een praatje met een Ranger. Ze houden in de gaten of alle wandelaars een reëel zelfbeeld hebben en een daarmee overeenstemmend doel. Ze kunnen je niet dwingen om iets wel of niet te doen, maar proberen te voorkomen dat er mensen gered moeten worden.

De weg naar boven was best intens! Zweet blank op de kop. Maar misschien had dat ook met het tempo te maken. En dit tempo had dan weer met de muilezel stront te maken. Stevig doorgelopen, maar was lekker!

Boven even uit hijgen en de fles gevuld met onvervalst Grand Canyon bronwater. Toen naar de auto gelopen, die stond een kwartiertje verderop.

Vervolgens naar de Bright Angel lodge gereden met de auto, dat is zo'n 10 minuten verderop. Volle parkeerplaatsen maar gelukkig reed er net iemand weg. Daar een kop koffie en beetje over de rand kijken.

En ik zag Keith weer! Dat was toevallig en leuk.

Toen begonnen aan de Bright Angel. Deze trail is het populairst. Ik geloof dat dit zelfs de eerste commerciële trail was. Deze route is wat minder stijl en qua uitzicht iets monotoner, je volgt 1 bergwand als het ware. Ik ben tot het eerste kasteeltje gekomen, 1.5 Mile Resthouse. Moest ook weer naar boven en hee, tis vakantie he! Bij het Resthouse (toilet gebouwtje) weer omgewisseld naar de sandalen en toen weer naar boven gestiefeld.

Boven aangekomen toch wel trots en stoer om in de GC te hebben gewandeld!

Ik had het idee om wat eten te halen bij de Lodge, maar er waren net wat tour bussen leeg gelopen. Dus toen ben ik weer naar Hopi House gewandeld, dat is wel in de buurt, omdat ik daar een mooi boek had gezien over Hopi beeldjes. Die was niet zo duur dus de koffer wordt weer zwaarder...

Omdat ik morgen een stuk moet rijden, de bus ladingen nog steeds niet weg waren en ik twijfelde of de restaurants eerder zouden sluiten ivm Memorial Day, besloot ik naar de supermarkt te gaan waar we gister ook een broodje hadden gegeten.

Vervolgens naar Yavapai Point gegaan om daar aan de rand te lunchen.

Als afsluiter naar het Visitor Center en Mather Point. Het Center was dicht. Als het gebouwd is naar de hoeveelheid toeristen die hier komen, wil ik hier niet in het hoogseizoen zijn...

Goed, een mens kan maar zo en zo lang een groot gat in kijken dus om 1600 vond ik het wel mooi geweest.

Naar het hotel gereden, onderweg getankt, een plonsje in het zwembad en de eerder gekochte salade opgegeten. Zo de koffer dicht proberen te krijgen en an morgen toeren naar Joshua Tree, 29 Palms!

29 Palms (Joshua Tree) dag 1

May 3, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag in totaal 380 mijl gereden.. 600 km...

Om 07:00 weggereden vanuit Williams. Bestemming: 29 Palms. Het autorijden in Amerika is voor het grootste gedeelte enorm overzichtelijk. Veel, veel, veel rechtdoor. Op tweebaans snelwegen. Was ook niet heel druk op de weg. En ook niet veel te zien onderweg. Beetje rockmuziek luisteren. En Worship.fm!

Om 1130 het hotel bereikt. 't Is een beetje een shabby ding, op de sleutel kaart staat: Always use deadbolt! Dat is de knip op de deur. Heel geruststellend...

Het zwembad op de foto is het zwembad van het aangrenzende hotel... Pff...

Maar het bed lijkt goed en de kamer is verder prima!

Gelijk even naar Downtown 29 Palms gereden. Daar was niet veel te beleven. Maar ik had wat winkeltjes opgeslagen een dorpje verderop dus ben ik daar heen gereden.

Daar eerst een gezonde lunch en een heerlijke espresso, goede koffie is schaars in Amerika! Daarna: een thriftstore, een stenenwinkel (joh) en ik kwam ook nog een soort concept/gallerij tegen. Die laatste was echt zoooo ontzettend leuk! Allemaal leuke designer dingen en kunstvoorwerpen. Ik wou een shirt kopen maar mijn maat was er niet. Misschien moet ik nog maar terug voor een trui...

Rond 1430 even snel naar het Yoshua Tree Visitor center gegaan. Ik moet hier een beetje wennen aan waar alles is, het zit iets minder logisch in elkaar, maar je gaat het pas zien als je het door hebt zullen we maar zeggen.

Een Trailhead gevonden bij het kampeerterrein en daar een stuk gelopen. Het zand maakt lopen op de slippers niet zo comfortabel. Ja, je verwacht het niet he, zand in de woestijn.. Iemand in Jerome raadde aan onder zo'n boom te gaan mediteren, dus dat heb ik ook nog gedaan.

Ik verbaas me er over dat ik op een of andere manier heel weinig mensen tegen kom op de trails.

Om half vijf was ik klaar met stenen uit slippers kloppen. Ik zocht op Google Maps een restaurant, maar stuitte op een soort enorm betonnen sculptuur in de woestijn. Dat eerst maar checken! Kon op Google Maps niet zien dat ik 5 mijl over een zandweg moest om er te komen... Enorm surrealistisch zo'n beeld midden in de woestijn. Heel stil, heel vredig.

Toen ik naar het restaurant reed zag ik dat het naast wat boetiekjes zat. Bij een van de boetiekjes stond een bordje in de trant van: kom dit steegje in hier is nog meer leuks... Tja, toch maar even kijken. Kom ik gewoon bij het wereldberoemde haak-museum uit! Is toch super!

Een nieuwe button en koelkast magneet rijker in het restaurant een burger geklapt.

Even water en proviand gehaald voor morgen, want het wordt weer een enerverende dag, met... paardje rijden!

29 Palms (Joshua Tree) dag 2

May 4, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Omdat ik pas om 10:30 verwacht werd op de ranch had ik een rustige ochtend. Waar ik gister goede espresso had gedronken heb ik vanochtend een croissant gehaald en een bakkie hartaanval.

Onder de boom een beetje mensen gekeken en toen een pin automaat gezocht, want contant betalen op de ranch. Die pin automaat vinden viel nog niet mee, maar uiteindelijk kwam ik net op tijd bij de paarden aan. Ik werd verwelkomd door Sydney (de wrangler, niet het paard) en mijn paard Mr. Hollywood aka Toby.

Dit voormalig reddingspaard heeft in menig film gespeeld en ik heb me laten vertellen dat Collin Pharrell ook op dit dier heeft gezeten. Dus.

De toch ging niet door het echte park Joshua Tree, maar de omgeving was hetzelfde: droog en warm!

Het was echt heel leuk op het paardje! Ik was alleen met de wrangler en we hebben onderweg leuk gekletst. Zelfs paar stukken galop gedaan, waarbij Mr. Hollywood nog lekker struikelde over een steen en ik bijna onder dat dier terecht kwam...

Mijn paard had de gewoonte om onderweg te eten en om zijn buik te krabben. Dat deed ie door dwars door struiken te lopen. Ik was blij dat ik de onderkant aan de afritsbroek had laten zitten.

Op de terugweg nog even langs de demente buurman gelopen. Dat was dus echt een woestijn-gekkie, met allemaal autowrakken op zijn terrein, overal zooi. Na een kort praatje werden we met een lied uit gezwaaid.

De rit duurde zo'n twee uur. Daarna ben ik in dat dorpje in wat winkeltjes gaan neuzen. De stijl hier is echt ontzettend leuk en hip! Veel huis accessoires maar misschien maar beter dat ik niet alles mee kan nemen, wordt hebberig hier!

Nee een tosti besloten om nu wat verder het park in te rijden. Ik heb besloten dat dit meer een auto park is. Dus van de ene mooie berg naar de ander gereden. Een landschap dat ik nog nooit heb gezien. Met grote gladde rotsen, de Joshua Trees overal. En uitgestrekt!

Rond vier uur naar het hotel gereden, even het paard van me afgedoucht en daarna eten bij 'Dinner in the Dessert'. Leuke tent en helemaal hip met priksnoeren, ambient techno, zand en noem maar op.

Na een stuk taart en espresso nog even het park in gereden voor wat star-gazing. Geweldig zo donker en zo veel sterren!

Nu op tijd de mand in want morgen op tijd bij de klauter-club zijn.

29 Palms (Joshua Tree) dag 3

May 5, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

In het holst van de nacht stond ik om 0600 bij Stone Climbing. Daar ontmoette ik mijn klim instructeur Jaden. Bij de winkel schoenen en een harnas gekregen

Jaden had een mooi T3 busje. Ik reed achter hem aan het park in, op weg naar de eerste klim.

Daar aangekomen een korte uitleg over het park als klauter walhalla en het klimmen. De beklimmingen gingen als volgt: Jaden klom eerst omhoog, daar een soort eindpunt zekeren, dan kwam ie maar beneden, werd ik gezekerd en mocht ik de route die Jaden had afgelegd na doen.

We hebben zo'n 6 beklimmingen en een spelonken tocht door 'the Birthing Canal' gedaan (ik zie een thema deze vakantie...)

De rotsen in Joshua Tree zijn een soort gestold lava. Dit geeft een hele bijzonder textuur, beetje fijn grind fietspad achtig. Het was heel fijn om met volle aandacht bij het voelen in je handen en vingers te zijn. Een zintuig dat niet echt de boventoon voert in het dagelijks leven.

We hebben een paar verschillende soorten beklimmingen gedaan, zoals 'slab'. Daarbij is er eigenlijk nauwelijks grip en moet je veel met je voeten doen. Op de foto's zijn dat de gladde stenen. Dit was voor mij een eitje want dit had ik op de Birthing Cave in Sedona al gedaan.

Sommige klimmen waren echt zwaar! Je moet goed nadenken over je route. Waar zet ik mijn hand en kan mijn voet dan ook nog ergens?

Wat heel gaaf was was 'de Cycloop'. Die was 90 feet (nog steeds geen idee) en bovenaan ging je dan door het oog. Deze was ook omgekeerd, Jaden ging voorop en bleef voorop, ik moest de zekeringshaken losmaken en meenemen. Deze klim was goed te doen en heel gaaf om zo hoog te eindigen.

Toen nog de spelonken tocht. Dit was iets wat hij niet vaak deed met toeristen omdat ze er mentaal em fysiek niet toe in staat waren, maar met mij durfde hij het wel aan. Was ik door gevleid.

Om 1230 afscheid genomen en toen op naar... Integratron!

Dit is een bijzonder verhaal. Een man krijgt tijdens een bezoek aan een grote rots in de woestijn in 1952 een signaal door van een ruimteschip om een gebouw te maken. De dimensies en afmetingen en de locatie kreeg ie ook door. Zie hier: Integratron.

Je kunt hier een zogenaamd Sound Bath ondergaan. Reserveren was heel moeilijk maar ik kreeg twee dagen geleden een mail dat er nog plek was!

Een Sound Bath werkt met een soort glazen klankschalen. Je ligt met 20 personen in het gebouw en iemand bespeelt die schalen.

Dit was een enorm overweldigende ervaring. De akoestiek in dit gebouw is heel raar. De trilling van de schalen gaat keihard door je oren en je lijf. Tel daar de vermeende aanwezigheid van aard stralen en ondergrondse rivieren bij op en het New Age plaatje is weer compleet!

Heel speciaal was dit. Moest echt even bijkomen na een uur daar gelegen te hebben.

Op de weg terug naar het hotel midden in de woestijn een kledingwinkel met mooie western jurken gevonden maar goed die draag ik niet. Bleek de winkel te zijn van de vrouw van iemand die ik op Youtube volg! Whoa...

Vanavond naar een BBQ restaurant in de buurt van het hotel en dan de koffer weer dicht proppen!

Op naar Phoenix, hopelijk haal ik de rodeo van morgenavond!

Scottsdale dag 1

May 6, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

Vanochtend Joshua Tree verlaten en me opgemaakt voor de lange tocht terug naar Phkenjx/Scottsdale. Ik had besloten om door het park te rijden om zo nog een laatste punt van mijn lijstje te strepen: Cholla Cactus Garden.

Een gedeelte in het park met een behoorlijke mono-cultuur. Wederom vroeg op de dag geen andere bezoekers. Heeft ook te maken met de vakanties in Amerika en het feit dat het na een uur of 11 eigenlijk niet leuk meer is in de woestijn. Zo warm.

Vervolgens de resterende 4 uur in 1 streep (letterlijk en figuurlijk) doorgereden. Ik had een mail van mijn touroperator gehad dar door verbouwing van het ene hotel er voor mij een andere locatie was geregeld. Dat vond ik eerst wel jammer, maar hier aangekomen was het heel fijn. Mooie schone, moderne kamer en een super mooi buitenbad!

Mijn gids in Sedona van de quad tour gaf me de tip om Arcosanti te bezoeken, een woonproject uit de jaren 70. Ik heb hier jaren geleden een docu over gezien dus was aangenaam verrast dat dit hier in de buurt is. Daar ga ik morgen kijken en een rondleiding bijwonen.

Toevallig zit hun werkplaats of satelliet dependance niet ver van mijn hotel vandaan, 10 minuten rijden. Daar ben ik een kijkje gaan nemen. Super mooi! Op deze locatie maken ze allemaal wind-bellen, heel erg retro. En de werkplaatsen zijn echt uit een film. De foto's spreken voor zich.

Na in het winkeltje voor de bel/bijl te zijn gegaan terug naar het hotel om te genieten van het zwembad.

En zometeen rijd ik naar Buffalo Chip Saloon and Steakhouse, want hier is vanavond een rodeo! Ben zeker benieuwd!

Scottsdale dag 1 - avond

May 6, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Ik heb een hoop bijzondere dingen meegemaakt deze vakantie maar dit was wel even een cultuur schock. Op een half uur rijden van Phoenix ligt Carefree. Geen idee waarom het zo heet maar het kwam een beetje over als Lloret of Salou maar dan Southwest. Ik had hier dus een rodeo avond ontdekt.

Bij de deur stonden drie beveiligers. Mijn rijbewijs vonden ze maar gek maar ik kreeg toch toegang. Ik kwam in een uit de kluiten gewassen café, kantine, feestzaal, met groot terras en ik denk dat er uiteindelijk wel 350 man aan bezoekers was.

Even acclimatiseren met een burgertje in een hoekje. Toen om 1800 een extra polsbandje gekocht om de rodeo vanaf de tribune te kunnen bekijken.

Om 1900 een plekje op de tribune bemachtigd omdat de barvrouw zei dat het akelig druk kon worden. Om 20:00 begon het spektakel. Maar eerst met de hele tribune bidden voor de veiligheid van alle deelnemers.

En daarna een mevrouw die het volklslied zong terwijl een andere vrouw op een paard steeds harder rondjes door de arena rende.

De deelnemers konden zich voor 40 dollar inschrijven (ik heb oprecht getwijfeld) en het niveau van de deelnemers fluctueerde. Toen 1 van de deelnemers op zijn rug viel en niet meer zelf op kon staan begreep ik dat het best handig is om alleen op vakantie soms naar je verstand te luisteren.

Na wat volwassen goede en minder goede deelnemers ook nog wat kinderen op schapen, die stuk voor stuk jankend op de grond eindigden.

Mijn gekkigheidsmeter zat wel weer vol in de pauze, ik had het vermoeden dat het tweede gedeelte een herhaling van zetten zou worden dus ben ik met een lach op mijn gezicht de Jetta in gestapt.

Scottsdale dag 2

May 7, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag een rustigere dag. Gisteren was ik bij Cosanti, vanochtend ben ik naar Arcosanti geweest, de grotere versie. Het wordt als volgt uitgelegd: Arcosanti is een Urban Laboratorium, waarin ze onderzoek doen naar alternatieve woonvormen.

Arcologie is dan weer een samenvoeging van architectuur en ecologie. En het idee is om steden compacter te maken en de auto achterwege te laten. Een nobel streven heb ik de afgelopen weken ontdekt...

Ik had een rondleiding, dat was wel okay, niet veel te beleven. Weinig reuring. In Carefree kregen ze meer mensen in een kleine ruimte bij elkaar!

De architectuur was wel heel erg mooi, jaren 70. En er was een workshop bellen maken aan de gang, even meegespiekt.

Weer een uur jagen naar het hotel. De middag doorgebracht aan het zwembad en nu de halve finale basketballen kijken.

Morgen wil ik nog even in Oldtown Scottsdale kijken, hoe schijnt een winkelcentrum in cowboy stijl te zijn...