Satellit
  • Dag 11

Transferdag

9. september 2016, Sverige ⋅ ⛅ 18 °C

Boot, trein, vliegtuig, trein en veel wandelen met bagage: azo kun je mijn dag samenvatten. Ik ben uit mijn bed gerold op den boot toen ze omriepen dat ze de haven van helsinki binnenvaarden, rond 7u. Ik wilde best nog wat blijven liggen. Gezien ik niet zo veel goesting had om uit te pluizen welke tram ik moest nemen, ben ik te voet met mijn bagage naar het station gewandeld. In ongeveer 3 kwartier was ik er, en gezien ik nog meer dan 4 uren moest zien op te vullen voordat ik naar de luchthaven moest, heb ik mijn bagage in een locker kastje achtergelaten en de stad ingewandeld op zoek naar ontbijt.

Ik heb uiteindelijk niet veel meer gedaan in helsinki dan wat rondgewandeld en op een terrasje gezeten met een koffie. Treintickets kennen ze hier niet, veel te ouderwets, het is een pasje met een rf chip, zoals de metro van londen. Ook de luchthaven is modern, ik moest zelf mijn bagage inchecken aan een automaat. Het was een vlucht van amper een uur en hij had een half uur vertraging. Het viel mij op dat het vliegtuig een stuk meer hobbelt dan een cruise schip.

Ik had een vermoeden dat taxi's duur zijn in stockholm, en volgens de capitool gids is dat ook zo, dus ben ik te voet van het station naar het hotel gewandeld, zo'n half uurtje. Het hotel ligt in het moderne gedeelte van stockholm, in een wijk vol restaurants, en er is een voetgangersstraat die loopt tot het oude centrum. Het eerste dat ik deed was in een restaurant zweedse balletjes eten, maar gezien de prijzen hier zal ik niet iedere dag naar restaurant gaan. Stockholm heeft wat helsinki mist: een oud stadsgedeelte, met kleine kronkelstraatjes. Ik heb er al even vlug doorgelopen, maar de rest zal voor morgen zijn, het is een lange dag geweest, vooral doordat ik weer van tijdzone gewisseld heb.