Indonesië 2024

• 8,6kKilometer
  • Tag 11

Naar gili trawangan

6. Mai in Indonesien ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag wordt het wat op 't gemak, dacht ik vanochtend. Ik vertrek met de boot richting drie kleine eilandjes voor de kust van lombok. Waar ik gelogeerd ben is het grootste van de drie en staat bekend als het party eiland, gekozen niet omdat ik een party mens ben maar vanwege de ruime keuze aan restaurants.
    Eerst een uurtje in een taxi en dan anderhalf uur op een grote speedboot, zonder zeeziek te worden. Twee keer zag ik dolfijnen opspringen uit de zee, maar verder was het saai.
    De aankomst is nogal chaotisch, iedereen wil tegelijk op en af, en er is een grote rij voor zij die nog geen ingangsticket hebben. Daarna was het een vijftal minuten wandelen naar het hotel. Er zijn geen auto's toegelaten op dit eiland, maar overal kan je een fiets huren, ook is er transport met paard en kar.
    Na inchecken in het resort deed ik een poging om te luieren zoals de rest dat hier doet, maar dat lukt mij niet, het zwembad is net lang genoeg om baantjes te trekken en ik kon het niet laten. Daarna besloot ik het eiland met de fiets te verkennen, voor zover je dat vrak waarmee ik moest rijden een fiets genoemd kan worden. In 38 min rijd ik het hele eiland rond (met een degelijke fiets zou ik het ik een kwartier kunnen).
    Na boeken van transport naar mijn volgend hotel en een snorkeltoer morgen ben ik vroeg gaan eten deze avond. Ik had geluk hierdoor, het bbq restaurant dat ik uitkoos zat een kwartier nadat ik binnen liep stampvol. Het was terecht, de sirleon steak heeft mij goed gesmaakt.
    Het feesten ga ik aan andere mensen overlaten, ik ben moe.
    Wat mij alweer opvalt is dat ze de airco hier in alle hotels zeer had zetten, ik moet met donsdeken slapen want het is 18 graden in mijn ongeisoleerde bungalow die zelfs nog enkel glas heeft.

• Tag 13

Naar lombok

8. Mai in Indonesien ⋅ 🌙 28 °C

Vanochtend heb ik met spijt het kleine eilandje en zeer goed hotel vaarwel gezegd en vertrokken naar de zuidkust van lombok. Mijn eerder plan was een hutje tussen de rijstvelden, maar na al die rijstvelden in bali gezien te hebben vreesde ik mij daar te vervelen en heb ik last minute mijn hotel gewijzigd naar het beste resort dat ik kon vinden.
    De rit ernaartoe was wel lang, 10 min op speedboot en dan 2 uur taxi, niet omdat het een groot eiland is, maar je kan hier beter niet snel rijden.
    Het resort overtreft mijn verwachtingen en ook de locatie, op 10 min van de meeste restaurants, is perfect. Ik had al op vele youtube videos gehoord dat lombok zoal bali is 20 jaar geleden en ik denk dat ze gelijk hebben. Geen files hier en veel authentieker, het centrum is niet al souvenirwinkels en restaurants. Ook loopt het strand vol met de lokale kinderen, ipv de touristen. Jammergenoeg zie ik ook veel krottenwijken, het is een eiland in volle ontwikkeling.
    Ik had niets te doen, dus besloot ik het culinaire van het eiland te verkennen door eerst in het hotel te lunchen, dan rond 17 en 19 uur avondmaal te eten.
    Ik zit hier in de natuur, het resort heeft twee schildpadden en een hoop kipachtige beesten op het terrein rondlopen en ik heb zelfs een gecko in mijn kamer. Hoe meer hoe beter want die eten muggen en andere insecten.

• Tag 14

Lombok rondrit

9. Mai in Indonesien ⋅ ⛅ 26 °C

Ik had vandaag een taxi ingehuurd voor de dag die mij naar een aantal bezienswaardigheden bracht in de streek.
    De eerste was een tempel die niet echt de moeite was, maar het was mij vooral te doen om de tweede locatie, het dorp tetebatu waar ik origineel ging logeren. Een zeer mooie streek tussen de rijstvelden en authentieker dan bali. Ik kreeg daar een gids die mij rondleidde door het dorp, door de rijstvelden en naar twee watervallen. Waar in bali schommels voor selfies en restaurants naast de velden staan werd er hier hard op gewerkt. De watervallen waren klein maar mooi en ik heb ook de schuwe apen gespot in de bomen.
    Het laatste was een traditioneel dorpje waar nog iedereen met zijn neven en nichten trouwt omdat dit maar 6 tot 10 geiten kost, terwijl ze voor een vrouw buiten het dorp al gauw een koe moeten betalen. Het is eigenlijk losgeld want ze hebben nog de traditie om de vrouw te ontvoeren die ze willen trouwen. Daar ben ik niet lang gebleven want ze waren nogal opdringerig om souvenirs te verkopen terwijl ik al op mijn valies moet zitten om hem toe te krijgen.
    Op einde van de dag terug in mijn slechte gewoonte gevallen van twee keer eten, maar dit maal was het echt te veel. Hier krijg je grotere porties. Van de prijs kan ik niet klagen, een volledige vis met meer groenten dan ik op krijg voor minder dan 10 euro.
    Morgen wordt het rustdag, de kans bestaat dat ik weer teveel eet.

• Tag 15

Luieren

10. Mai in Indonesien ⋅ ☀️ 29 °C

Ik was deze ochtend aan het twijfelen wat ik zou doen en na een ochtend wandeling besloot ik erover na te denken aan het zwembad van het hotel. En toen mijn boek uit was, was het bijna donker en tijd voor avondeten. Buiten dat ik bijna op een kleine slang getrapt heb is er niet veel gebeurd.
    Morgen vroeg op voor mijn vlucht naar jakarta, het einde van mijn reis nadert jammergenoeg.

• Tag 16

Luchthaven dag

11. Mai in Indonesien ⋅ ⛅ 33 °C

Vandaag terug vertrokken naar jakarta, om morgen vroeg naar qatar te vliegen. Ik had een hotel naast de luchthaven geboekt uit gemak gezien mijn vlucht al om 9u 's ochtends is. Het is een uur rijden naar centrum jakarta, dus moest ik daar zitten zou ik veel te vroeg moeten opstaan.
    Initieel was mijn plan om deze namiddag nog wat in jakarta rond te lopen, maar ik ben op hotel gebleven. Te moe en het is 35 graden buiten.

• Tag 17

Aankomst qatar

12. Mai in Qatar ⋅ ⛅ 36 °C

Het luchthaven hotel was zeer goed, enkel het geruis van de broodnodige airco was te horen in mijn kamer. En na uitchecken gewoon 100 meter wandelen naar de bagage checkin is ook relax.
    Na 8 uur vliegen aangekomen in qatar, waar de 40 graden direct voelbaar waren. Ik had gemerkt op google streetview dat er een metro ingang was voor de deur van het hotel waardoor ik eens de taxi kon vermijden en de spotgoedkope metro nemen.
    Qatar blijkt zeer mooi te zijn, en duur. Ik schrijf dit tijdens het drinken van een glas fruitsap van 6 euro.
    Een groot pluspunt van deze stad is dat de straten wandelbaar zijn, en het traditionele centrum autovrij. Daar zijn de souks en de restaurants en heb ik de hele namiddag en avond doorgebracht. De souks zijn met airco, en zelfs op de terrasjes buiten zetten ze airco's. Overdag zie je vrijwel niemand, maar eens de zon onder gaat komt iedereen buiten. Ik ga het wel niet laat maken, tis een lange dag geweest door de extra 5 uren tijdzone verschil.

• Tag 18

Bakken in Qatar

13. Mai in Qatar ⋅ ☀️ 36 °C

Het is weer bakken in de zon vandaag, ik doe mijn best om van het ene schaduw plekje te lopen naar het andere want meer dan een paar minuten in de zon is niet vol te houden. Het is nochtans maar 39 graden, pas morgen wordt het boven de 40 maar dan ben ik naar huis.
    Een frisse pint zit er hier ook niet in, ik moet het doen met ijskoffie of andere koele drankjes.
    Uitzonderlijk doe ik eens een museum, het nationale museum van qatar, voornamelijk om iets te doen te hebben binnen. Het gebouw is prachtig, maar met weinig inhoud, na een uurtje was ik terug buiten.
    Na eten en wat lezen op hotel besloot ik eens wat verder te gaan met de metro, ik had op de kaart een interessant shopping complex gezien met strand. Dit bleek iets te luxueus voor mij, allemaal dure winkels, en de wandelstraat had over de hele lengte roosters in de grond waar koude lucht uitkwam. Een soort van vloerairco dus, maar dit voor een vrij lege straat met terrasjes.
    Laat maak ik het niet, morgen om 5u op voor de vlieger.