Stage Noorwegen

January - February 2017
A 25-day adventure by Mariska Read more

Ryenberget og Sverige

February 5, 2017 in Sweden ⋅ ☁️ 0 °C

Op deze laatste zondag wilde ik nog graag de kerk bezoeken waar wij als gezin naar toe gingen vroeger. Het sneeuwde lekker idyllisch waardoor ik een mooie foto kon maken van een gebouw waar ik veel uurtjes in doorgebracht heb. Niet alleen omdat we er elke zondag waren maar ook omdat mijn basisschool in hetzelfde gebouw zit. Ik heb dan ook stiekem even rondgelopen en gauw een foto proberen te maken van mijn oude lokaal (niet helemaal gelukt;)
    Doordat ik een beetje rondliep, kwam ik al wat mensen tegen die ik kende maar die mij niet herkenden. Na een poosje kwam Øyvind, die wel wist dat ik er zou zijn en in al zijn enthousiasme vertelde hij de mensen wie ik was. Ik kreeg erg leuke reacties!

Na de kerk kwam Anke mij ophalen. Samen met een collega Gunhild en Linn reden we naar Zweden. De Noren die in omgeving Oslo wonen, winkelen graag in Zweden vanwege lagere prijzen en meer aanbod. Dit wilde ik ook wel even zien en toen hebben we er maar een stedentripje van gemaakt. Al voor de grens kwamen er borden die aangaven dat de winkelcentra dicht in de buurt waren ;)
    We zijn eerst naar een havenstadje gereden. Met van die mooie rode houten huisjes tegen de rotsen, was het een mooi gezicht.
    Na een poosje rondgelopen te hebben, zijn we gaan lunchen en zijn we doorgereden naar een winkelcentrum waar we tot een uur of 5 gebleven zijn.

Lørdag

February 4, 2017 in Norway ⋅ 🌫 -2 °C

Vandaag eindelijk weer geskied! Samen met Sofie naar Varingskollen geweest. We wilden als warming up eerst even een kleine piste doen maar moesten voor mijn ski's hulp hebben vlakbij de wat grotere lift. Die dus maar genomen want die was dichterbij. Alleen, eenmaal boven konden we de rode piste niet vinden, dus de zwarte maar genomen..
    Heerlijke dag!

Avdelingsuke

January 30, 2017 in Norway ⋅ ⛅ 0 °C

Vorige week was het afdelingsweek. Dit betekent dat er geen vergaderingen of andere verplichtingen zijn en er volledig op de kinderen gefocust kan worden. Wel nog met Anke naar een vergadering geweest over haar verantwoordelijkheid in de barnehage: de kinderen leren over natuur.
    Voor de rest lekker met de kinderen gespeeld en gesleet. Ik heb er ook een klein vriendje bij. Een klein ventje van anderhalf vindt het geweldig als ik de muziek aan doe en met hem dans.

Donderdag, 2 februari, ben ik naar een ijshockey wedstrijd geweest met Inger en Richard. Toffe sport, zou willen dat daar meer aandacht voor was in Nederland.

Fellessamling

January 27, 2017 in Norway ⋅ ☁️ 0 °C

De titel doe ik altijd expres in het Noors. Soms omdat het niet te vertalen is en soms omdat ik het graag zo wil onthouden. Deze keer is de titel niet zo goed te vertalen. Er staat eigenlijk letterlijk 'gezamenlijke verzameling'. En dat is het ook eigenlijk wel ;) Klubben barnehage (waar ik werk) en Solheim barnehage werken veel samen en vinden het dan ook gezellig om elkaar zo nu en dan even te bezoeken en te vermaken. Dus, alle kinderen ingepakt en al lopend onze weg gevonden naar Solheim. Daar kregen we een heus toneelstukje! Een typisch Noors sprookje waarin de 4 en 5 jarigen de tekst helemaal uit hun hoofd kenden! Dat was zeker ons applaus waard. Daarna lekker gezongen en gedanst. Heerlijk hoe enthousiast de kinderen zijn bij zo'n mooie mogelijkheid. Gewoon niet al te moeilijk doen en gaan, zo gaat dat in Noorwegen (soms;)

's avonds nog even geskyped met mijn gezin in Nederland. Dat was wel even heel gezellig! Ook een soort 'fellessamling' ;)

Møte og ut å spise

January 26, 2017 in Norway ⋅ ⛅ 1 °C

Ik voel mij nu echt onderdeel van het team hier. Ik krijg verantwoordelijkheden, wordt gesteund in hoe ik een kind benader en mag bij ledenvergaderingen zijn. Zo ook op de donderdag en vrijdag (26&27 januari). De eerste vergadering was een vergadering van de afdeling. De medewerkers van 'Klubben' hebben dan een uurtje om de afgelopen twee weken te evalueren en de komende tijd te plannen. Ook ik werd gevraagd naar mijn ervaringen en mocht dus echt deelnemen aan de vergadering. Op mijn initiatief werd er zelfs gediscussieerd over een bepaald kind waar we ons zorgen over maken! Later die dag was er een vergadering met onze afdeling als Klubben kinderdagverblijf en de afdelingen (5!) van een ander kinderdagverblijf, Solheim. Kort maar krachtig. We gingen namelijk vrij snel naar een lichtjes/cultuur avond met z'n allen (daar is de slechte foto van;). De meesten gingen daarna naar huis behalve wij als afdeling Klubben. Wij gingen namelijk uiteten! Heel gezellig. Dat ik zelfs daar mee naar toe mag!Read more

Næværsmøte en UiO

January 24, 2017 in Norway ⋅ 🌫 -3 °C

Deze keer skip ik de maandag. Maak vooral lekker veel uren de meeste dagen en heb veel lol met collega's en kinderen.
    Dinsdag, 24 januari, voor het eerst vroeg begonnen. 6 uur wekker, 7 uur aanwezig. Sommige kinderen komen maar een paar minuten nadat de barnehage open is.. Het is wel een lekker rustig begin van de dag. Om half 9 ging ik met Anke mee naar een næværsmøte. Dit is een soort cursusochtend over hoe je een goed arbeidsmilieu bereikt. Er hing een gezellige sfeer, zelfs toen de 'opperbaas' de ook ochtend inleidde. Deze informele sfeer is heel normaal hier, terwijl deze vrouw toch wel de leiding heeft over ongeveer 20 kinderdagverblijven.. Kun je je voorstellen dat wij allemaal blijven kwekken terwijl de directeur z'n speech houdt?

Woensdag ben ik met Sofie mee geweest naar haar college op de universiteit van Oslo aka UiO. Ik ben niet erg bekend met antropologie (sowieso niet in het Noors;) maar kon het redelijk volgen. Wel een veel kleinere collegezaal dan in mijn eerste jaar op de universiteit! Verder vrijwel hetzelfde concept. Na het college had Sofie nog een werkcollege en ben ik ergens gaan zitten met mijn laptop. Kan ik toch mooi zeggen dat ik gestudeerd heb op de universiteit in Oslo! ;)

Vleermuizen!

January 21, 2017 in Norway ⋅ ☀️ 0 °C

Vrijdagavond ben ik met Anke en Sofie naar een soort vleermuiscursus geweest. Anke is erg actief bezig met vleermuizen en heeft er dan ook twee voor herstel thuis. Nu vroeg ze of Sofie en ik mee wilden zondag, de grotten in, op zoek naar vleermuizen om deze te tellen. Dat leek ons wel wat en dus was het belangrijk dat we eerst ook wat informatie zouden krijgen. Ik kan nu een paar vleermuissoorten onderscheiden terwijl ik eerst niet wist dat er überhaupt verschillende soorten bestonden.

Zondag gingen we op weg naar de grotten. Eerst een eind gelopen, zo'n driekwartier omhoog door besneeuwd bos. Eenmaal bij de grot ging de hoofdlamp op, bij sommigen ook de helm, en zaklamp in de hand. Goed aangekleed, drie lagen wol met jas, de koude, natte grot in. Eerst goed kijken waar we liepen, hoe diep het water was en of het veilig genoeg was. Daarna was het tijd om in alle hoeken en gaten te schijnen om vleermuizen te vinden. Ik vond al vrij snel twee, de eerste twee van de dag. Heel erg tof! Mooie dieren zijn het eigenlijk. Maar niet te lang schijnen, dan kunnen ze wakker worden wat weer kan resulteren in de dood voor de beestjes. Na een poosje gelopen te hebben, hadden we erg honger en aten we onze gesmeerde lunch op. Goed kijken of we niet per ongeluk tegen een vleermuis op de muur leunden. Na de lunch zetten we onze zoektocht weer voort en konden we uiteindelijk zeggen dat we in totaal 15 vleermuizen hadden gevonden.
    Al met al een heel avontuur, ik heb genoten!

Onsdag og Torsdag

January 19, 2017 in Norway ⋅ ☀️ 1 °C

Weer twee volle dagen in de barnehage. Woensdag was de eerste dag waarop ik met Anke mocht werken. Zij werkt maar twee dagen in de week. Eerst is dat toch stiekem een beetje onwennig. Juist voor haar wil ik het goed doen. Het wende gelukkig snel. Ook was er iets anders speciaals die dag want er waren twee kinderen jarig. Taart én ijs voor alle kinderen, wat een pracht dag! ;) Heel leuk om te zien hoe met de verjaardagen wordt omgegaan. Twee prachtig versierde kroontjes, veel liedjes en twee stralende jarige jetten.

Donderdag mocht ik tegen mijn verwachting in zomaar maar bij een stafvergadering zijn. Ik had de kinderen aangekleed, naar buiten gestuurd en stond op het punt om ook mijn 'uteklær' aan te trekken toen de afdelingsleider mij met een glimlach vroeg of ik toch binnen wilde blijven :) Ik mag echt heel veel, voel mij verantwoordelijk en durf initiatief te nemen. Dankzij Anke en de rest van het team. Så heldig jeg er!

PS. Prachtige luchten wanneer ik naar de barnehage loop!

Mandag og tirsdag

January 18, 2017 in Norway ⋅ ⛅ -1 °C

Maandag en dinsdag ben in volop begonnen met mijn stage in de barnehage en wat vind ik dat ontzettend leuk! Ik focus nu vooral op het spelen met de kinderen zodat ik ze leer kennen en de rest zoals het leren kennen van de leiders en het kinderdagverblijf zelf, komen vanzelf.
    Ik speel dus veel verschillende spelletjes (die ze mij soms met rollende ogen uitleggen;), stoei, dans en puzzel met de kinderen. Ook praat daarom veel Noors, wat ik erg leuk vind maar ook heel vermoeiend! Ik kan niet meer normaal in 1 taal tegelijk denken.. Pff. Gelukkig loop ik vaak naar de barnehage en ook weer terug. Lekker in de sneeuw en schemering (ja beide zowel heen als terugweg;) om even mij voor te bereiden of bij te komen van de dag.
    Ik geniet enorm en voel mij echt thuis hier :)

Oslo Vineyard

January 15, 2017 in Norway ⋅ ☀️ -3 °C

Ik geniet hier van mijn zondag waarbij ik alles van wie ik ben in 1 plek kan hebben: Noorwegen, God en de Nederlandse taal.
    Dan is 10.000 redenen in één keer niet meer zo uitgemolken om te zingen in de dienst wanneer deze in het Noors is ;)Read more