Suriname 2017

May - July 2017
A 68-day adventure by Puck Read more

Eerste dag op school!

May 30, 2017 in Suriname ⋅ 🌫 26 °C

Om 7 uur ben ik uit mn hangmat, zo mn kleren in gerold. Enorm moe van de niet zo comfortabele nacht in de hangmat, heb ik een broodje naar binnen gepropt en ben naar de school gelopen (1 minuut lopen). Hanneke en ik waren niet echt blij met ons huis omdat het zo vies was. We hebben wel wat schoongemaakt maar na 2 uur schoonmaken hadden we daar ook wel genoeg van.

Op school hebben we kennisgemaakt met de leerkrachten. Ineens, om iets voor 8, begon de vlaggenparade. Dan wordt de Surinaamse vlag gehesen en wordt het volkslied gezongen. Het was echt een hele gezellige, mooie opening van de dag. Meneer Leidsman (de directeur) stelde ons voor aan de school tijdens die dagopening.

We hebben met juf Cher meegelopen bij de iPadlessen. Dit vond ik heel erg leuk. We hielpen bij groep 4 bij het splitsen van getallen. Ik moet wel heel erg wennen aan de manier van lesgeven hier; er wordt veel geschreeuwd en bijna alles is collectief ipv met beurten.

We hebben ook gelijk een ander huis geregeld want hier werden we niet zo blij van. We slapen nu 7 minuutjes lopen van de school (een hele mooie weg!) en hebben ieder een eigen kamertje. Er is alleen geen keuken maar we kunnen in een huis hier vlakbij wel koken.

's Avonds hebben we daar dus ook gekookt. We hebben bonensoep met rijst gemaakt (op z'n Surinaams!) De vrouw van wie de keuken is, is heel erg lief. We mochten alle pannen/borden/etc. gebruiken en ze liet ons lekker onze gang gaan. Heel fijn!

Morgen gaan we weer naar de school en gaan dan de hele dag meedraaien. Ik heb er heel veel zin in!

iPadlessen en (heel veel) bara's

May 31, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag hebben we de hele dag meegedraaid op school. De lessen starten om 8 uur en eindigen om 12 uur (kleuters), half 1 (onderbouw) of 1 uur (bovenbouw). Juf Cher geeft de iPadlessen vanuit Kansrijk Suriname en vandaag gingen we met die lessen meedoen.

We begonnen de dag vroeg met een verfrissende (kuch) koude douche. Suriname doet niet aan warm douchen - of zoals ze hier zeggen: baden - lijkt het wel haha. Broodjes pindakaas naar binnengewerkt en hup naar school! We moeten ongeveer 7 minuutjes lopen: langs een paar huizen, een klein stukje door de modder, dan een heel leuk bruggetje over en dan dwars door de medische zending en het districtskantoor (oid) heen. Het is een leuk stukje om te lopen.
    Als wij aankomen zijn eigenlijk alle kinderen er al, behalve de kinderen die met de schoolbus komen. De schoolbus haalt kinderen op die in dorpen langs de grote weg liggen. Sommige kids komen van 40 km verderop. Vaak is deze bus net iets later en komt dan aan vlak voor of tijdens de vlaggenparade.

Als de eerste bel gaat begint de vlaggenparade en gaan alle kinderen bij hun klas staan. De school heeft niet echt een "binnen": het zijn allemaal lokalen aan elkaar, in een c-vorm , met een soort buitengang erlangs. In de opening van de c is dan een veld waar pauze wordt gehouden.

De eerste les die we gingen geven was bij groep 4, die getallen gingen splitsen. Dit bleek nog best moeilijk voor heel wat kids, dus konden we daar bij helpen.

Om half 10 tot kwart voor 10 is het pauze. Ineens roept een juf ons dat er groente verkocht worden. Verbaasd kijk ik het veld rond en inderdaad: een meneer loopt met een kruiwagen om groentes te verkopen. Wij proberen ook nog wat te kopen maar bijna alles was al op :'). We bemachtigen nog wel een paar groene dingen (geen idee hoe het heet).

Na de pauze helpen we bij groep 2 met de getallen. Dit is best lastig omdat een aantal kinderen helemaal geen Nederlands verstaat/spreekt. De juffen spreken gelukkig wel Saramacaans, dus kan iemand die kinderen wel helpen.

In de 2e pauze was er ineens een mevrouw die bara's verkocht. Gelijk kochten we er een paar en ze waren zó lekker dat we erna nog veel meer hebben gekocht als lunch. Er zat een soort sambal bij van aardappels ofzo (?). Heel lekker in ieder geval!

Na de iPadlessen hebben we meegekeken in groep 8, de examenklas. Het was wel leuk om te zien maar ik moet wel heel erg wennen aan de manier van lesgeven hier. Er komt heel veel (echt heeeel veel) geschreeuw bij kijken :')

Na de lessen zijn we lekker naar huis gegaan om te relaxen. Het huisje wat we nu hebben is echt heel leuk (en schoon!!). We hadden nog soep over van gisteren dus hoefden niet echt te koken. Verder hebben we niet echt zoveel gedaan eigenlijk.

* Op de foto's zie je ons huisje, mij in onze 'achtertuin' en de school! *

Leesles, iPads en bakabana

June 1, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 25 °C

De dag begon weer vroeg. Vandaag was er geen vlaggenparade omdat het veld helemaal drab was door de regen. Het is immers nog steeds de Grote Regentijd.
    Op donderdag zijn er 3 ipadlessen ipv 2 dus liepen we de hele dag met Cher mee. Bij de eerste les (groep 4 - lezen) kwamen we er al snel achter dat er kinderen waren die er niks van begrepen. We opperden om die kinderen apart te nemen en met ze te oefenen. De juf vond dat een prima plan dus 2 minuten later zaten we met drie kids voor ons om te lezen. De namen van de kinderen zijn echt moeilijk en de ouders hebben blijkbaar een voorliefde voor namen die eindigen op -o: Selinio, Sicilio, Varojenso, Reonaldo en ga zo maar door.

In de pauze waren helaas geen bara's maar wel bakabana's met pindasaus, ook heel lekker!

Na de pauze ging groep 5 met de iPads aan de slag en ook hier namen we een groepje apart om te lezen. De juffen waren er wel blij mee. Ik hoop dat we dit door kunnen zetten de komende weken!

De derde iPadles was meervoud oefenen met de andere groep 5. Toen hebben we gewoon de iPadles meegedraaid. Heel veel kinderen begrepen er niks van dus we hadden genoeg te doen ;).

's Middags zijn we een stukje door het dorp gaan lopen om naar de supermarkten daar te gaan. Daar waren we nog niet geweest. Het zijn best grote supermarkten dus dat was wel fijn. Even wat inkopen gedaan voor de rest van de week want we hadden bijna niks meer om te eten.

Die avond maakten we heeeele lekkere tempeh (met het recept van Gaby) bij Cher thuis. Was echt top!

* Op de foto's zie je ons koken & de tempeh *

Dagje school en heel veel zon

June 2, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Gisteren hadden we een plannetje gemaakt voor onze leeslesjes en vandaag hebben we dat uitgevoerd met groep 4. Hanneke nam 3 kids met een iets hoger niveau en ik had 4 kids die een wat lager niveau zouden hebben (volgens de juf). Vol enthousiasme begon ik aan een boekje van niveau 2 maar al snel merkte ik dat deze kinderen helemaal niet konden lezen. Flexibel als ik ben (kuch) toverde ik een boekje van niveau 1 tevoorschijn. Dit was ook al best moeilijk voor de kinderen maar ze deden wel heel erg hun best. Dat was wel heel leuk om te zien.

Daarna hadden we nog een iPadles met groep 6 (rekenen), waar we bij hebben geholpen.

Eigenlijk hadden we na de 2e pauze niet meer zoveel te doen dus gingen we even langs bij groep 3, want daar waren we nog niet geweest. Hier waren heel veel kinderen die geen Nederlands spraken dus dat was wel moeilijk. Aan het eind van de les hadden ze nog wat tijd over en toen gingen ze zingen in het Saramacaans. Dat was heeel leuk om mee te maken. De juf zong sowieso heel mooi en probeerde echt die kinderen te leren op de goede toon te zingen. Helaas kon ik er niks van verstaan maar het was wel heel leuk.

Na schooltijd heb ik lekker in de (enorm hete) zon gezeten in onze "achtertuin". De minivakantie is begonnen, pas woensdag beginnen de lessen weer. Daar gaan we goed gebruik van maken want morgen gaan we naar Ston Island. Zin in!

We hebben alle restjes van afgelopen dagen in een pan gegooid en met rijst gebakken. We moeten 1 nachtje ons huisje uit (daarom gaan we ook naar Ston Island) en proberen daarom zoveel mogelijk op te maken. De vrouw bij wie we koken is elke keer heel blij als we langskomen. Ze is al op leeftijd en misschien een beetje eenzaam. Soms zit ze op de veranda buiten in zichzelf te zingen als wij in de keuken staan te koken. Heel lief!

* Op het fotootje zie je de kinderen die naar huis lopen vanaf school, wij moeten ook altijd die kant op (is richting het dorp)*

Ston Island (met apen!!)

June 3, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 35 °C

We hebben een lang weekend omdat het pinksteren is. We hoeven pas woensdag weer op school te zijn, dus wilde we iets zien in de omgeving hier. Een klein stukje van Brownsweg ligt Ston Island, waar je een hut kan huren aan het Brokopondostuwmeer.
    Nadat ik mn hele huisje had opgeruimd (het is een wonder hoeveel troep je kan maken in 5 dagen..), zijn we richting Ston Island gegaan.

Het was niet ver rijden maar de weg was extreem hobbelig. Na een tijdje zagen we het meer al: heeeel mooi! We stopten bij een soort vakantieparkje en werden daar naar onze hut geleid. We hadden elk een eigen kamertje en samen een balkon met uitzicht op het water. Er was een zachte wind zodat het helemaal niet heet leek.

Het water was zo warm, alsof je in een warm bad stapte. We vroegen aan de jongens van het park of je erin kon zwemmen. Het antwoord: kan wel, maar er zijn wel piranha's.. ik dacht eigenlijk dat het een grapje was maar later die avond lieten ze een piranha zien die ze hadden gevangen. Het had hele scherpe tandjes.
    (Maar je kon er wel zwemmen hoor)

We hebben lekker gerelaxed en 's middags wilden we graag een boottocht doen. Er is hier een eiland met brulapen waar we naar toe wilden gaan. Zo gezegd zo gedaan: 1 van die jongens haalde een bootje en daar gingen we! De boot ging echt snel tussen de boomstammen door. Omdat het een stuwmeer is (en ze niks hebben weggehaald) steken overal boomstammen uit. Er werd ook verteld dat er nog huizen onder water zijn van de vele dorpen die overspoeld zijn toen het meer werd gemaakt.

Voor we gingen varen zagen we ineens 3 papegaaien die van 1 van de jongens bleek te zijn. Hij had ze uit een boom gehaald en opgevoed. Niet dat de moeder uit beeld was maar hij wilde ze gewoon hebben.. ook de vleugeltjes waren geknipt zodat ze niet weg konden vliegen. Ze waren heel mooi maar het was wel zielig.

Het ritje naar het eiland was niet zo ver. Eenmaal op het eiland zagen we direct de apen al. Er leeft 1 apenfamilie van 5 aapjes. Ze waren daar al voordat het meer gemaakt werd, en door het meer zijn ze nu gedwongen daar te blijven. Op het eiland zouden ook luiaarden zijn maar die konden we niet zien. Wel hebben we een schildpad gezien.

Er waren 2 andere toeristen die met een kayak naar het eiland waren gegaan en die ook de aapjes kwamen bekijken. Ze wonen op Bonaire en zijn nu aan het reizen.

Ineens ging het heel hard onweren en gingen we snel weer terug naar het vaste land. De boot ging op topsnelheid en al snel waren we weer bij ons hutje. Het regende en de wind was zo hard dat onze hele balkon zelfs nat werd.

Na een uurtje was de storm gaan liggen en was het weer zo zonnig alsof er nooit onweer was geweest. De zon ging daarna al snel zakken en na een hele mooie rode lucht, was het ineens pikdonker. We gingen eten op het park: rijst met bonen (alweer). Maar het was wel heel lekker. Heb alleen een beetje genoeg van al die rijst.

We kochten nog wat soft en djogo voor de avond. We zaten op het balkon toen we ineens werden opgehaald door de jongens van het park omdat ze een kampvuur gingen maken. De hele avond hebben we dus muziek geluisterd en rond het kampvuur gezeten. Er was nog een ander groepje met stagiaires die er ook bij kwamen. Het was een hele gezellige avond op het mooie Ston Island (wat trouwens helemaal geen eiland is).

* Op de foto's zie je een vet onduidelijke aap, de boot 2x, de papegaaien, de boomstammen in het meer en ons huisje! *

Terug naar 'huis'

June 4, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 24 °C

We zijn weer terug in ons huisje in Brownsweg. Vanochtend zijn we lekker rustig wakker geworden bij Ston Island en hebben daar toen nog tot de middag lekker genoten van het weer en het mooie uitzicht. Rond een uur of 2 gingen we weer terug naar Brownsweg.

Ston Island was echt heel relaxed en mooi om te zien. Het was ook wel leuk om even met al die andere mensen te zijn, in Brownsweg zien we toch steeds dezelfde mensen.

Op weg naar Brownsweg reden we langs de enige afhaaltent in de buurt. Een Chinees noemen ze dat die eigenlijk alleen nasi of bami verkoopt. Ze hadden helaas niks vegetarisch maar Hanneke zei dat het toch niet lekker was en gaf zo haar bak aan de vrouw van wie we het huis huren. Helaas voor ons moeten we dus altijd zelf voor eten zorgen, geen simpele afhaalmaaltijd :(

Eenmaal terug in Brownsweg moesten we weer al onze spullen terugverhuizen. In de nacht van zaterdag op zondag waren er namelijk andere mensen die een nachtje bleven slapen dus hadden we al onze spullen verplaatst naar het huis van de vrouw van wie het het huren. Heel lief dat dat mocht maar het was best veel om allemaal heen en weer te sjouwen. We hoeven de komende 5 weken het huis niet meer uit (geen andere mensen) dus kunnen we onze spullen laten staan, fijn!

Toen alles netjes uitgepakt was, was het al het eind van de middag. Al snel kregen we honger maar geen zin om te koken.. Hanneke had nog knakworstjes die alleen opgewarmd moesten worden dus ik ging voor een broodje ei/aubergine/tomaat/ui. Geen rijst dus (yes!).

Morgen hebben we een dagje niks gepland en aangezien de buurt hier niet heel druk is, doen we waarschijnlijk ook vrij weinig. We gaan 't zien!

* De foto's zijn allemaal van Ston Island (van gister en vandaag) *

Een dagje vakantie vieren

June 5, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

Ik schreef gisteren al dat we geen plannen hadden voor vandaag. We hebben dus ook eigenlijk niks interessants gedaan. Laat opgestaan, rustig ontbeten en heel veel gelezen.

's Middags wilde ik eigenlijk op verkenningstocht door Brownsweg maar tussen 12-15 was het enorm heet vandaag en na 15u ging het regenen.. dus die tocht stel ik even uit.

Een tijdje geleden was er een groenteman op school langs gekomen die ons een soort komkommer met bultjes had verkocht. Het heet sopropo. Eerlijk gezegd had ik er niet veel zin in omdat iedereen zei dat het heel bitter was. Maarja, onder het mom van alles proberen, gingen we toch maar aan de slag met de sopropo. Mevrouw Jerou (waarvan we het huisje huren) gaf wat tips en toen het klaar was, was het best lekker.. met een heeeele bittere nasmaak. Zelf zei ze dat het helemaal niet zo bitter was maar Hanneke en ik keken elkaar aan alsof we net het bitterste van de wereld hadden gegeten.
    Ik vond het niet echt lekker maar het was wel leuk om een keer geprobeerd te hebben. Volgende keer kunnen we hopelijk andere groentes vinden.. Dat is lastig want door de regentijd zijn er maar weinig groentes en fruit in Brownsweg. Daarvoor moet je echt in Paramaribo zijn.

's Avonds verveelde ik me echt een beetje. Er is in dit dorpje gewoon niks te doen 's avonds. Dat is wel positief voor m'n e-reader: ik heb al 6 boeken gelezen :')

Voor morgen hebben we wel iets heeeel leuks gepland: we gaan naar de Brownsberg!!

* Op de foto's zie je de gesneden sopropo, ons maaltje en ons uitzicht vanuit het huis! *

Brownsberg: hiken naar watervallen!!

June 6, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 25 °C

Voor ik deze blog begin wil ik eerst even zeggen (schrijven) dat ik het heeeel leuk vind om de reacties te lezen. Thanks daarvoor! :)

Met moeie benen zit ik buiten voor mn huis op een plastic tuinstoel. Het is bijna 9 uur 's avonds hier en de temperatuur is nu echt heerlijk. Een paar huizen verderop hoor ik harde muziek en mensen die meezingen (en waarschijnlijk dansen). Het begint te regenen en ik heb een heerlijk vakantiegevoel.

Ik ben zo moe dat ik waarschijnlijk binnen 5 minuten slaap als ik in bed ga liggen. Dat ga ik zo dus ook doen haha, maar eerst nog even bloggen! We hebben vandaag namelijk iets heel leuks gedaan!

Om 10 uur (half 11 dan, het blijft Suriname) kwam een taxibusje ons ophalen. Samen met 2 andere Nederlanders (die op Curaçao wonen) gingen we in het busje de Brownsberg op. Dit is een berg vlakbij het Brokopondomeer en vlakbij Brownsweg. De weg zou een kilometer of 13 zijn, bergopwaarts.
    We begonnen vol enthousiasme aan de rit, maar na een minuut of 10 stopten we voor een enorme plas. De chauffeur twijfelde of de auto er überhaupt wel doorheen kon maar het alternatief was een 'bruggetje' van 3 boomstammen dus dat vond niemand een goed idee. Naast de chauffeur zat ook nog een collega/vriend/wat dan ook. Deze jongen (Mitchel) ging even kijken hoe diep het water was en gooide zn slippers aan de kant om er in te lopen. In het midden, waar de plas het diepst was, kwam het water tot halverwege zijn bovenbeen.
    Daniël (1 van de curaçao'ers) voorspelde dat de uitlaat vol zou lopen als we er doorheen reden. De chauffeur en mitchel besloten echter dat het wel kon en woesj, daar gingen we. Ze bleken gelijk te hebben: 30 seconden later stonden we aan de overkant.

De weg die volgde was extreem hobbelig. Er zaten heel veel gaten in de weg en omdat het regentijd is waren er dus heel veel plassen. Gelukkig kon de chauffeur heel goed sturen. We kwamen maar een paar keer vast te zitten. Één van die keren waren we op een helling en slipte de auto helemaal. Daarna zaten we vast en moest Mitchel duwen zodat we weer achteruit konden rijden. Dat lukte gelukkig en toen we ver genoeg naar achteren waren, nam de chauffeur een 'aanloopje' en reed vet hard de helling op. We slipten wel maar hij stuurde gauw bij en het lukte! We konden weer verder!

Na die enerverende weg kwamen we vrij snel op de top. Daar was een prachtig uitzicht! Er zijn in totaal 4 hikes naar verschillende watervallen. We kozen voor de 'pittige hike' naar de Leoval en de Ireneval. De chauffeur (ik weet zn naam niet) en Mitchel gingen ook mee dus met z'n zessen gingen we op pad. Omdat we al helemaal op de berg waren gereden, is de heenweg van de hike naar beneden (relaxed lopen) maar terug is bergopwaarts en dus een stuk pittiger.

De tocht was door het prachtige regenwoud dus dat was sowieso al heel leuk om te zien. We zouden eerst naar beneden gaan naar de Leoval, dan weer een stuk omhoog en dan echt ver naar beneden naar de Ireneval. De stukken naar beneden waren prima te doen maar omhoog was wel echt zwaar. We hadden natuurlijk geen haast dus namen we een rustig tempo aan. De twee Surinaamse jongens die met ons mee waren (Mitchel en die ander) waren enorm snel en werden volgens mij helemaal niet moe.

De Leoval was een relatief kleine waterval. De zon scheen er wel heel mooi op, dus dat gaf een heel mooi beeld. We wisten dat de Ireneval mooier moest zijn, daarom waren we eerst naar de Leoval gegaan.

Toen we bij de Ireneval waren bleek dat ook zo te zijn. De waterval was hoger en breder. Je kon een stukje door het water lopen en als je op een rots klom, kon je onder de straal staan. Die twee jongens waren superenthousiast (eentje was er nog nooit geweest) en sprongen gelijk onder die straal. Wij hadden geen zwemkleren mee maar zijn toch even op die rots geklommen.

De terugweg was dus best wel zwaar maar gelukkig waren er ook platte stukken. We waren allemaal wel blij om terug op de top te zijn haha. Onderweg zagen we trouwens nog een slang (later bleek de gevaarlijkste slang van Suriname??) en heeeeele mooie blauwe vlinders!

De weg terug met het busje ging beter dan op de heenweg, we slipten weer bij dezelfde stukjes maar overleefden ook dit keer de diepe plas.

Terug in Brownsweg heb ik lekker gedoucht en schone kleren aangetrokken. We kochten een soort toastbroodjes (witte puntjes waarvan een soort toast is gemaakt, hier heet het beschuit) en aten lekker simpel groente met ei op brood.

Nu zit ik dus nog even buiten om zo te gaan slapen. Morgen begint de school weer (zin in!) dus de wekker gaat weer vroeg. Ik wil natuurlijk niet de vlaggenparade missen om iets voor 8 uur ;)

* Op de foto's zie je ons clubje bovenop de berg, de Leoval, Hanneke en ik met de boys bij de Ireneval en nog een foto die gemaakt is bij de Ireneval en een mooi uitzichtje *

Weer naar school!

June 7, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

De minivakantie is over: vandaag werden we weer op school verwacht. Hanneke ging vandaag niet wegens slecht slapen/beetje ziekig maar ik had er heel veel zin in dus ging wel. Om kwart voor 8 verliet ik mn huisje om weer de weg naar school te lopen. De ochtendzon is echt een hele fijne temperatuur en de weg naar school is zo mooi!

De dag begon natuurlijk weer met de vlaggenparade. Daarna begonnen de lessen: eerst een iPadles met groep 2. We gingen de letters h, r en g schrijven met de kinderen. De app die ze hiervoor gebruiken is heel leuk voor de kids dus het was een gezellige les.
    De kinderen beginnen een beetje te wennen aan het idee dat Hanneke en ik komen helpen in de klas. Ze vragen nu ook om hulp bij hun werk dus dat is wel heel leuk.

Na de pauze gingen Cher en ik met de iPads naar groep 6 om daar hoofdletters te oefenen. Niet hoe je ze schrijft maar wanneer je een hoofdletter gebruikt. Dit bleek nog best moeilijk voor sommige kinderen maar na een uur had bijna iedereen het onder de knie.

In de 2e pauze ging ik gauw kijken wat er vandaag verkocht werd. Onze favoriete bara's waren er weer. Ik kocht er gelijk 10 zodat ik ze ook aan Hanneke kon geven na schooltijd.

Op woensdag zijn er maar twee iPadlessen dus Cher was klaar voor vandaag. Ik vroeg aan de juf van groep 4 of ik weer kon lezen met m'n vaste clubje en dat vond ze prima. Het was heel leuk om te zien dat er heel veel kinderen hun vinger opstaken toen ze ging opnoemen wie er met mij meegingen. Al neem ik natuurlijk gewoon elke keer dezelfde mee :').

Ik probeerde de a,e,o met de kids te oefenen. Ze vinden het heel moeilijk maar zijn wel heel geconcentreerd bezig het hele uur. Eindelijk wist ik ook alle namen goed uit te spreken en op te schrijven (dat krijg je als iedereen Soldieto of Iedeljo heet). Het was echt een hele leuke les!

Hierna was het tijd om richting huis te gaan. Ik liep met een hele stroom kids mee die allemaal richting het dorp gingen. Dat zorgde voor een hoop gegiebel en onderling druk overleg in het Saramaccaans tot ze uiteindelijk moed hadden verzameld op het welbekende "waar ga je?" uit te spreken.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan, beetje gelezen en gerelaxed tot het tijd was om weer te koken. Mevrouw Jerou (waar we slapen) liet zien dat ze olie had gemaakt van kokos en nog een andere ding (weet de naam niet meer). Gisteren had ze al laten zien dat de kokos en dat andere heel fijn was gemaakt zodat ze er olie van kon maken. Haar hele huis rook superlekker naar kokos!

We maakten soep met kokosmelk (nog meer kokos), bamboescheuten, groenten en rijst. Het was heel lekker! Mevrouw Jerou had ook een beetje meegegeten en die zei (gelukkig) ook dat ze het lekker vond.

Morgen weer naar school, leuk!!

* Op de foto's zie je de kids op weg naar huis vanaf school, onze soep en de kokos (en dat andere) voordat er olie van werd gemaakt! *

Schooldagje

June 8, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Op donderdag zijn er altijd 3 ipadlessen (ipv 2) en dat duurt dan de hele schooldag. De kinderen gaan namelijk elke dag van 8 tot 13 (onderbouw iets korter) naar school.

Hanneke ging vandaag nog niet naar school dus heb ik de leeslessen alleen gegeven aan groep 4 en 5. Het clubje van groep 4 gaat langzaam maar zeker vooruit dus dat is heel leuk om te zien.

De leeslessen gingen heel snel voorbij eigenlijk dus stond er alleen nog een iPadles met groep 5 op de planning. We gingen weer hoofdletters oefenen. De kinderen hadden heel veel moeite met het feit dat alleen de eerste letter van een zin een hoofdletter krijgt en niet het hele eerste woord. (OP het dak zit een vogeltje, typten ze dan). Aan het eind van het uur zag ik wel dat bijna iedereen een voldoende had gehaald bij de oefeningen op de iPad.

Toen ik aan het eind van de schooldag naar huis liep, liepen er allemaal kids met me mee, alsof ik een leger vol 8jarige kinderen leid haha!

Terug thuis hebben Hanneke en ik plannen gemaakt voor komend weekend (we gaan naar Paramaribo) en gekeken wat we verder nog willen doen.

Eigenlijk een hele rustige dag dus!

* Op de foto's zie je de kids die me achtervolgden naar huis :) *