MEXICO

May 2022 - April 2024
Mijn naam is Luca, een 26 jarige levensgenieter uit Maastricht.
Mijn Mexico reis is begonnen met een vriend in Tulum, Playa del Carmen en Cancun. Nu is het tijd om op eigen houtje verder te gaan backpacken. VAMOS!
Currently traveling

First solo backpackday

May 15, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

13u: Met de ADO bus vertrek ik richting Chiquila waar ik om 16u de Ferry heb naar het beruchte eiland Isla Holbox. Binnen 5min ben ik aangekomen bij mijn allereerste hostel waar me meteen verteld wordt dat ik met 6 andere mensen op een kamer slaap, dat je je goed moet insmeren tegen de mini muggen die je niet ziet en dat ik niet moet schrikken van de wasberen die 's avonds in de boom zitten waar wij onze "relaxruimte" hebben.

Na m'n spullen gedropt en een slaapplek gevonden te hebben (linksachter boven in het stapelbed), ontmoet ik de 32jarige Christina uit Duitsland die me veel vertelt over het eiland en over haar eigen backpack ervaring.
    Ik beslis om een rondje te lopen en richting het strand te gaan. Wat me meteen opvalt is dat er geen verharde wegen zijn. Ook zijn er geen auto's, alleen golfkarretjes die gebruikt worden als taxi, scooters en fietsen. Mensen lopen op blote voeten en ik zie een mix van hippies, jonge mensen, ook wat oude toeristen en typische Mexicanen.
    Na nog geen 10min lopen kom ik al op het witte zandstrand waar ik meteen schelpen zie, iets dat ik in die 2 weken in Mexico nog niet eerder heb gezien.
    Ik ga zitten op een plekje op het strand, laat alles op me inwerken en kom tot het besef dat ik nu echt helemaal alleen ben, in Mexico. Wat ga ik doen? Hoe gaan m'n dagen eruit zien? Waar ga ik naartoe? Is dit waar ik altijd over gedroomd heb?
    Na een uurtje pak ik m'n spullen en vind ik een restaurant genaamd "Edelyn" waar ik 140 pesos (ca 6eu) betaal voor een gigantische pizza met salami en champignons. Mijn eerste avondmaal in mijn eentje.

Eenmaal terug bij het hostel bedenk ik me dat ik na al deze indrukken eerst ga douchen en erna maar al naar bed ga (het is 21u). Kamergenoten druppelen binnen en er wordt gevraagd wie nog even een drankje wil doen. Ik wil niet ongezellig doen en beslis mee te gaan. We zijn met Christina, Moreno uit Zwitserland en Letti en Allan uit Argentinië. Iedereen is even aardig en gezellig.
    We lopen de straat op en zien mensen naar boven kijken... De maan is langzaam aan het verduisteren, het is eclipse!🌒 Niemand van ons groepje wist ervan.
    Allan stelt voor om naar Coco beach te gaan en daar even te gaan zwemmen met deze mooie maan. Christina en ik pakken de golfkartaxi. De taxichauffeur scheurt als een gek over de onverharde weg en wij komen niet bij van het lachen. De rest is er met de fiets naartoe.
    00:00u We komen aan op Coco beach en moeten een stukje lopen over het strand, tussen bomen en komen uit op een stuk open strand wat bijna uitziet als een eiland waar best wat mensen zijn. We zien een lucht die vol staat met de meest lichtgevende sterren die ik ooit gezien heb, ik zie er meteen eentje vallen. De maan is nu helemaal donker en een beetje rood. Het is adembenemend.
    We zijn op een plek die bekend staat om de Bioluminescentie die te zien is tussen juli en januari. Echter door de maansverduistering zou het nu ook misschien te zien zijn. We zetten een stap in het water en het lijkt alsof onze voeten in de glitters zitten. Onze handen gaan door het water en we zijn gefascineerd door wat we zien. Uiteindelijk gaan we met z'n allen erin zwemmen. We kijken omhoog naar de mooiste lucht die we ooit gezien hebben en tegelijkertijd naar de sterrenhemel in het water. We voelen allemaal hetzelfde; verbintenis en een randomavond die niet beter had kunnen uitpakken. We genieten zo'n 1,5u van dit moment met een biertje erbij. Erna pakken we de taxi terug, delen we Marquesitas (harde crêpe met banaan en pindakaas/Nutella erin) bij een streetfoodkraampje en gaan vervolgens naar het hostel.

Ik lig in bed en het enige wat ik denk is: "Ja, dit is het waar ik altijd van gedroomd heb."

First impression

May 16, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

9:45 Voor het eerst uitgeslapen. Het valt me op dat er van de 6 mensen nog 3 in bed liggen. Tranquilo.
    Ik ontbijt met tacos bij een tentje om de hoek, Bambu Holbox. Ik ga nog even op verkenning en weet dat vandaag de 2 mensen uit Argentinië die ik heb leren kennen, het eiland gaan verlaten. We gaan (samen met de Zwitser) nog even lunchen in een Argentijns restaurant voordat ze vertrekken. We delen een pizza Margherita (alweer pizza😅) en we nemen ieder een empanada, so good 👌
    Ze vertellen ons over Argentinië en halen me over om er eens een keer naartoe te gaan, some day...
    Moreno en ik nemen afscheid van ze en we gaan eindelijk het strand op; het is zo warm 🥵
    Onderweg praten we over wat onze plannen zijn na het eiland; toevallig willen we naar hetzelfde plekje "Valladolid". Beiden vinden we het nog te vroeg om van het eiland af te gaan. (Hij heeft het verblijf tot morgen en ik tot woensdag.) Ik zeg dat ik het verblijf in het hostel belachelijk duur vind en vertel dat als je met z'n 2e een kamer boekt, je nog goedkoper uit bent. Dit brengt ons op ideeën en we stellen voor dat we gaan kijken om een kamer te boeken. Ook al zit hij in een relatie, we zijn volwassen genoeg 🤷‍♀️
    Hij gaat het verblijf in het hostel voor 1 nacht verlengen en morgen kijken we wel verder.
    Na zo'n 25min lopen, komen we aan op Mosquito beach. Als het eb is dan is er een nieuw strand in de zee zelf. Er is dus het strand, water, en dan loopt het weer op waardoor je nieuw stuk strand hebt en weer water.
    We leggen onze spullen bij een Duits koppel die hierop let terwijl wij een "frisse" duik nemen. Het water is echter hartstikke warm 😅 maar toch heerlijk om te chillen. Eenmaal uit de zee chillen we nog even verder op het strand. Moreno vertelt me dat hij sinds zijn 1 maand reis nog niet zo heeft gechillt, hij is continu bezig geweest. We hebben een gesprek over hoe goed het is om ergens echt de tijd voor te nemen, zodat je meer kunt genieten.
    Het is fijn om even te kletsen en elkaars visie te horen.
    We hebben genoeg gechillt en besluiten om naar de gym te gaan. Eerst nog even 5min blijven liggen. En nog eens 5min. En nóg eens 5min.
    Oké, nu gaan we echt want het is inmiddels al 17u geweest.
    We kleden ons om in het hostel, gaan naar de gym. We moeten de trap op lopen en daar treffen we een sportschool aan die smal is maar verder doorloopt. We moeten meteen met onze schoenen in een klein badje, wat ik snap want het is een grote stofwolk op het eiland. De vrouw is erg aardig. We betalen haar 50 pesos pp (ca 2eu). Het is niet de mooiste/nieuwste gym, maar het heeft iets.. Er zijn alleen maar locals aan het trainen, het is best druk. Moreno neemt de leiding en traint ons. Beginnend met stretchen, erna wat oefeningen en we eindigen met 12min. crossfit. Dat bekent o.a. burpees, in een gym met alleen maar ventilators ipv airco met 30 graden. Ik ga dood, maar hij pusht me door te gaan op mijn eigen tijd en belooft me dat ik me erna alleen maar goed zal voelen. Hij heeft gelijk. Met een voldaan gevoel lopen we terug naar het hostel. We frissen ons op en blijven even chillen met wat meiden in het hostel. Heel kort, want we hebben honger dus we lopen een kant op en kijken waar we kunnen eten.
    Een heel cute smal restaurantje met een vriendelijk lachende vrouw trekt onze aandacht. Ze staat er met de menukaart en haalt ons over om de Calzones te proberen, want die zijn 2 voor 120 pesos (ca 6eu). We hebben honger!
    De Calzones zijn klein, maar smaken goed. We delen ze, want gelukkig vindt hij dit ook belangrijk (:
    De vrouw is te vriendelijk, ze is ook van Argentinië. We betalen en bedanken haar en lopen naar een supermarktje waar we bier halen en kleine snacks. Hiermee gaan we op de pier zitten waar zich meerdere groepjes vormen. We hebben een heel relaxte avond.

Iets na 00:00 lopen we langzaam terug, komen langs een streetfood kraampje en besluiten nog wat te eten, want ja we hebben nog steeds honger 🙊 We nemen de mega quesedilla en een burrito en delen deze uiteraard weer. We gaan ergens zitten waar een speeltuin is en verbazen ons over hoeveel kinderen aan het spelen zijn. Dit zou je in NL nooit zien! Maar op het eiland schijnt het normaal te zijn, vertelde de eigenaresse van het hostel ons. Door het weer en de mentaliteit op het eiland leven de locals vooral 's avonds/''s nachts, ook kinderen/baby's 🤷‍♀️

Het eten heeft ons moe gemaakt en we gaan naar bed, het is inmiddels alweer 01:30u.

Wasbeer

May 17, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

Weer uitgeslapen, heerlijk.
    Iedereen maakt zelf een ontbijtje in de gezamenlijke keuken. Moreno maakt havermoutpap met banaan en pindakaas, precies hetgene waar ik thuis ook altijd mee ontbijt dus ik eet met hem mee.
    Er zijn 2 meiden uit België waar ik NL mee kan praten, is ook weer eens fijn. Een van hen is al maanden aan het reizen, de ander is haar nu op komen zoeken. Er is nog een andere ruige meid uit Duitsland, zij is ook heel tof. Iedereen is heel open en vriendelijk, hebben een eigen verhaal en ik vind het allemaal heel interessant.
    Na een tijdje gekletst te hebben loop ik met Moreno naar onze vaste WiFi spot zodat ik kan bellen met Kaj en met Sara en hij zijn dingen kan doen. Ik ga op eigen houtje even verder en zoek een kerk op om een kaarsje aan te steken voor Bomma, maar helaas is dit hier niet mogelijk dus ik pluk het enige bloemetje die bij de kerk staat en besluit deze later in de zee te leggen.
    Later meet ik Moreno weer. We hebben het hostel geboekt tot morgen, maar willen nog langer op het eiland blijven omdat het zo goed bevalt. Als we een kamer met z'n 2e boeken zou dit goedkoper en praktischer zijn dan het hostel waar ze nu in zitten. We betalen nu namelijk 20eu p.p. p/n en ik kan niet eens fatsoenlijk mijn benen scheren omdat we maar 1 gezamenlijke douche hebben waarvan de douchekop een schelp is en een pisstraal uit loopt.
    Via booking.com komen we uiteindelijk bij een accomodatie uit waar we naartoe lopen. We onderhandelen en krijgen een kleine kamer met airco, eigen keukentje en badkamer voor dezelfde prijs. Het heeft dus voordelig uitgepakt!
    Na de reservering te hebben gemaakt lopen terug naar het hostel, komen in de gezamenlijke ruimte en daar staat de eigenaresse met een BABY WASBEER 😩 Ik heb allang niet meer zoiets schattigs gezien. Ze vertelt ons dat ze de wasbeer had gevonden en er al 1,5 maand voor zorgde omdat niemand de wasbeer wilde hebben. Ze heeft haar zelfs de fles gegeven en we mochten haar vasthouden. Nu wil ik er ook een. 🦝

Er was verder niemand aanwezig in het hostel, dus we besloten om met z'n 2e opnieuw naar het strand te gaan, maar dan wel de andere kant op dan gisteren. We komen uit op het stuk strand waar ik op m'n eerste dag alleen zat en op 2m van die plek vandaan zat nu een ander meisje helemaal alleen. We spreken haar aan of we bij haar mogen zitten. "Pleaseeee", zegt ze, "you're sooo kind, thank you so much for joining me!" Ze is (ook weer) Argentijns en een echte hippie.. Ze vertelt dat ze al 4 jaar aan het reizen is en dat het de beste beslissing is die ze ooit heeft genomen. Ze is mega spiritueel en daar verdient ze nu haar geld mee, net als met accesoires die ze maakt. Ze vindt het maar al te geweldig dat ik nu deze reis maak zonder een einddoel en we wisselen nummers uit.
    Samen met haar kijken we naar de zonsondergang, die opnieuw adembenemend is, lopen we terug over het strand waar een live bandje aan het spelen is en genieten van de omgeving. Zij gaat haar weg en wij gaan onze weg.
    Moreno had nog pasta wat we willen voorbereiden, maar helaas is de keuken in ons hostel al dicht, dus we gaan bij een Mexicaans restaurant eten wat de eigenaresse van het hostel ons had aanbevolen.

Na een uitgebreide Mexicaanse maaltijd besluiten we om naar bed te gaan, want we willen optijd opstaan om naar de sportschool te gaan. Christina is ook al op de kamer. Ik val als een blok in slaap en hoor verder ook niemand meer binnenkomen.

Kitesurfers

May 18, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 32 °C

7:30u De wekker gaat om te gaan sporten. M en ik willen een havermoutpapje als ontbijt, maar de keuken is nog dicht, sjais. Ik neem een fruitreep, is ook prima voor het sporten. We zijn zo'n uur gaan sporten, douchen, havermoutpapje en daar is de eigenaresse van het hostel weer met de baby wasbeer. We checken uit en nemen afscheid. Wat was ze open en behulpzaam, ik heb een fijn eerste hostelverblijf ervaren.
    Met onze backpack lopen we een paar straten verder naar onze nieuwe accomodatie. We droppen er onze spullen en gaan erna weer naar de spot voor de WiFi. M verwacht vandaag te kunnen kitesurfen, want de wind is erg goed. Hij appt met de kitesurfschool die aangeeft dat ze helaas niet op de zaak zijn en hij dus niet kan gaan kitesurfen. Teleurgesteld als hij is laat hij 't er niet bij zitten en gaan we meteen naar de kitesurfschool. Hier ontmoeten we Anna die bezig is met wat spullen opruimen. Anna heeft net het weekend ervoor goud gehaald voor het kitesurfen van de vrouwen!
    M legt alles uit over hoe graag hij zou gaan kitesurfen, hij op de wind aan het wachten is, contact heeft gehad met de eigenaar die hem zou contacteren maar dus niet gedaan heeft. Anna begrijpt hem helemaal en doet er alles aan om hem te helpen. Uiteindelijk krijgt ze 2 kiteleraren te pakken die ook nog willen gaan kitesurfen. We ontmoeten Mierko (it) en Leah (de) en pakken samen de kitespullen bij de surfschool.
    Een oudere man staat daar met z'n golfkarretje, hij is bewoner op het eiland en Mierko kent hem. Hij dropt ons af op Mosquito Beach waar de kitesurfers zijn.
    Iedereen gaat kitesurfen behalve ik, ik blijf netjes kijken en filmen. Ik vind het geweldig! Ik zie iedereen genieten terwijl ze vaart maken over het water en spelen met de wind. Ik beslis dat ik dit ooit ook wil leren.
    Leah probeert me te overtuigen dat ik het nu moet doen en dat het haar leven heeft verandert. Alle kitesurfers denken zo.

Na 2u is het genoeg geweest, pakken ze de spullen in en droppen de spullen bij een kitesurfer in het golfkarretje. Met heel wat tetris te hebben gespeeld past het allemaal net.😂 Mierko, Moreno en ik kunnen weer met anderen mee in het golfkarretje en zo gaan we.
    We nemen samen een ijsje en drinken een biertje op het strand waar we gisteren ook zaten.
    Pasta maken zit er niet meer in want het is al laat, dus snel douchen, klaarmaken en dan gaan we naar Leah waar Mierko ook voor 1 nachtje slaapt aangezien hij geen verblijfplaats heeft.. Hij had al uitgecheckt in zijn hostel en nog geen nieuw verblijf geregeld😅

Eenmaal daar aangekomen moeten we nog wachten en wachten.. Inmiddels is het 23u als we met een pizza bij "La Pinsa" zitten. Leah legt uit dat Pinsa een deegsoort is die heel speciaal is op het eiland en waar je geen buikpijn van zou moeten krijgen. Ze kent de eigenaar en zo krijgen we ook nog een gratis shotje en een pinsa met Nutella, omnom.

Eigenlijk wilden we opstap gaan, maar na een paar drankjes bij "The Hot Corner" trekken we het niet meer en nemen afscheid van Leah en Mierko. We zien ze morgen wel weer, nu is het tijd voor bed na een lange dag.