Welkom op onze reisblog! Beleef samen met ons Vietnam in 3 weken, van noord naar zuid. Van het bruisende Hanoi naar serene Ha Long Bay, historisch Hue, pittoresk Hoi An en levendig Ho Chi Minh-City. Okumaya devam et
  • 28ayak izleri
  • 223kilometre
  • Gün 5

Terug richting Sapa

7 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

We hebben heerlijk avond gegeten, samen met de eigenaars van de homestay.. Geen moeite heeft de gastvrouw gespaard. Als we nadien de keuken zien waarin ze deze bereid heeft kunnen we alleen maar bewondering hebben voor wat ze ons op tafel getoverd heeft.. Spijtig dat we geen conversatie kunnen hebben maar via onze gids komen we wel wat te weten. We verblijven bij de oud burgemeester van het dorpje Ta Van. Hij heeft 3 kinderen : een zoon in het leger, een in de IT wereld en de dochter van 17 die nog ging studeren. De betere familie dus. Toch wonen ze nog in het oude huis maar hebben een nieuwere versie gebouwd voor de gasten.
    We hebben 3 aparte kamers, met klamboe voorzien en ook met een matras. De bewoners zelf slapen op bamboe en gebruiken er geen.
    Om 20u30 zijn we in bed gekropen , en dat kruipen kan je letterlijk nemen 🥱. De nacht was wat wisselend : onweer, regen, periodes van slaap, maar ook veel draaien en keren. Behalve Matthias, die heeft weer geslapen als een roos....heeft het onweer zelf niet gehoord.
    's morgens heeft de dame des huizes pannekoeken ( de blekere versie dan diegene die wij kennen ) voorzien, honing en bananen. Het smaakt !
    9 u vertrek van 2 e dag wandeling, minder ver en ook beter begaanbaar. Hier komen we ook enkele Nederlanders, Vlamingen en andere toeristen tegen. Deze route is populairder vermits minder zwaar. Toch kan de gids het niet laten om even de avontuurlijke route te nemen, dwars door het bamboebos met een stevige klim op het einde. De hyperventilatie steekt even de kop op maar is snel onder controle. Op het einde van de klim wacht onze chauffeur ons op en rijden we terug naar Sapa centrum , waar we intrek nemen in ons hotel. Een douche en laatste lunch samen met onze gids. Even een rustmoment en dan trekken we Sapa in, op zoek naar een resto voor vanavond. Tripadvisor raadt ons Yummy aan . Leuk terras ! Daarna festiviteiten op het plein, geen idee waarvoor, maar opnieuw kinderarbeid. Geen fooien geven is de boodschap, hoe zielig het ook is.

• Gün 6

Welverdiende rust!

8 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 25 °C

Half dagje vrij in Sa Pa. Na een eenvoudig ontbijt lopen we de stad even rond. Jos en ikzelf trakteren onszelf op een hoofd, schouder, knie en teen- massage 😏 terwijl de kinderen nog wat keuvelen in de stad. Terug in het hotel worden we spontaan getrakteerd op nog een kopje ijsthee met limoengras. Een prachtige vlinder in XL-formaat doet zich te goed aan de kleurrijke bloemen en Lotte heeft alvast de hond des huizes geadopteerd.

Met een luxueus busje met individuele comfortabele lederen zetels, wifi, airco en lunchpaket worden we teruggebracht naar Hanoi. Een rit van een goede 5 uur met onderweg prachtige landschappen, stevig onweer en ook, jawel, peage!

Op zaterdagavond is een deel van Hanoi stad gesloten voor alle verkeer, autoloze zaterdagavond dus. Wat een contrast met ons vorige bezoek! Dansgroepen geven het beste van zichzelf, er staan kraampjes met souvenirs, houtsnijwerk en kledij. Er is zelfs iets wat op een schietkraam lijkt, maar dan met veren.
    Een fijne sfeer om de avond af te sluiten. Wat een contrast met ons vorige bezoek.
    Nog een douche en dan onder de lakens. Morgenochtend worden we namelijk best vroeg opgepikt voor een uitstap naar Ha Long Bay.

• Gün 7

Het prachtige Ha Long Bay

9 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag op het programma, misschien de meest toeristische uitstap van Noord Vietnam, maar als Unesco Werelderfgoed, moeten we dit gezien hebben. Onderweg hiernaar toe zien we een duidelijk evolutie in rijkdom en industriële ontwikkeling. Men bouwt nieuwe wegen en bruggee, er is een containerhaven etc, etc. Overal staan de betere huizen en hoe dichter bij Halong bay, hoe moderner en hoger de gebouwen zijn. Er worden ook volledige nieuwe wijken gebouwd. Het is een regio die economisch zeer sterk groeit. Onze gids vertelt ons over het grote verschil in cultuur tussen Noord en Zuid Vietnam. Het Noorden is wat vooruitstrevender : meestal gaan kinderen daar studeren en gaan beide ouders werken. Ze sparen om een beter leven uit te bouwen .... Het Zuiden daarentegen, daar gaat meestal enkel de man werken en blijven vrouwen thuis om voor de kinderen te zorgen. Alcohol is blijkbaar best een groot probleem.
    Genoeg achtergrondinformatie.

We komen aan en schepen in op onze boot : The Treasure Junk. Een zo goed als prive cruise, want we zitten met welgeteld 6 mensen aan boord van deze boot.
    Na een welkomstcocktail genieten we van een 'lichte 5-gangenlunch'. Siësta of nog even genieten op het zonnedek en dan kajakken. Een belevenis: niet alleen het kajakken maar ook de omgeving....subliem !!!

We stoppen onderweg aan een strandje om even te zwemmen en zetten dan onze tocht per kajak verder. Een omgeving om nooit meer te vergeten! Je kan foto's nemen om impressies te geven maar dit staat gewoon in ons geheugen gegrift!

Vandaag is het blijkbaar 60 jaar geleden dat Vietnam de eerste toeristen ontving. We dineren op het dek, romantischer dan dit kan niet. Matthias onderneemt een poging tot squid fishing, maar houdt het al gauw voor bekeken. Morgen om 5u20 op ! Tijd voor de zonsopgang en tai chi 😂

• Gün 8

Van Ha Long Bay naar Hanoi

10 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

Gisterenavond zoals we bijna gewoon geworden zijn : veel te veel eten. Een vijfgangenmenu, de springrolls hebben we zelf gerold en we eindigen met een caramelflan. Na het eten trekken we naar het aanlokkelijke dek om allemaal samen de feloranje zonsondergang te bewonderen ! Gin Tonic's en Espresso Martini's in de hand, genieten onder de blote sterrenhemel.Niet te laat in bed want om 5u30 zonsopkomst. Uiteindelijk stelde deze niet veel voor, nog even indutten, de volgende wekker om 6u, Tai Chi op het dek. Lenigheid en evenwicht is niet echt aan ons besteed.
    7u : eerste licht ontbijt :volgens de gids zou dit beperkt zijn. We kregen elk een omelet, 2 toastjes, een hoekje La Vache Qui Rit, een potje confituur en een potje boter. Daarnaast konden we ook nog smullen van vers fruit en wat koffiekoekjes, helemaal niet beperkt dus.

Vervolgens de kajunk op. We hoeven zelf niet te varen maar kunnen genieten van de uitzichten.We varen naar een drijvend dorpje Vung Vieng waar momenteel nog 80 gezinnen verblijven. Vroeger waren dit er 200, maar omwille van de regelmatige typhoons, trokken vele gezinnen weg. De mensen die er nu nog wonen, worden tijdens typhoons naar de stad gebracht om minimale schade te verzekeren.

Hier zijn de omstandigheden ideaal voor de oesterkwekerij. We kregen en zagen het hele proces van de kweek tot de uiteindelijke afgewerkte parel. Ik kreeg er ook een souveniertje : een ketting met een echte parel!, Lucky me
    Terug aan boord, tijd voor de brunch : 9u45, en reeds 2 e maaltijd van de dag.

Terug met het busje naar Hanoi. Onderweg een stop bij een tankstation, waar ook een soort school/werkplaats is voor mensen met een beperking. Hetzij met naaien met , hetzij met kapotte eierschelpen en daarbovenop te schilderen. Deze mensen krijgen hierdoor een nuttige invulling van de dag en zijn ze creatief bezig.

Om de namiddag in te vullen trokken we naar het oude gedeelte van de stad voor de highlights. Zo passeren we de een kathedraal, de gevangenis, de opera en vele ambassades.

Wat opvallend is voor de stad, is dat je zoals bij ons vroeger echt nog specifieke wijken hebt. Zo heb je bijvoorbeeld de wijk van de elektriciens, de wijk van de kleermakers, de herstellers van scooters....

Zoals altijd, opnieuw voor 30 euro met 4 man gegeten en gedronken!

• Gün 9

Ninh Binh

11 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag gaan we richting Ninh Binh. Een actieve dag. Eerste stop aan de Pagode van de eerste keizer van Vietnam. Een Pagode is gewijd aan een koning, een tempel is enkel voor Boeddha. Deze Pagode is een combinatie van steen en hout. Het hout wordt bewerkt met natuurlijke harsen als bescherming tegen de hoge luchtvochtigheid. Het proces dient na een tijd herhaald te worden vermits ook de kleuren van de ornamenten anders vervagen. De wierookstokjes in de Pagode zorgen voor de verbintenis tussen het leven hier op aarde en het leven in het hiernamaals. De eerste keizer stierf jong, aan vergiftiging....Tot op heden is het nog steeds een raadsel wie de dader was : zou het de oudste zoon zijn ? Hij zou namelijk niet de opvolger van zijn vader worden, maar wel zijn jongere broer...of zou het de koniging zelf zijn, die kort erna met een nieuwe man huwde ? Door de oorlog met China is er heel veel informatie van de cultuur van Vietnam vernietigd en blijven er nog vele vragen over.
    De gids wijst ons een pagode boven op de berg. Daar moeten we naartoe. We trotseren de bijna 500 treden in de hitte , maar vanaf daar is het zicht magnifiek. Terug beneden (Matthias gaat iets sneller dan wij om een reden waar we niet over gaan over uitwijden 😂) , maken we nog een wandeling door het park met lotusbloemen en dan lunch.

We gaan onze fietsen oppikken, want een vakantie zonder fietsen is geen vakantie 😂🚲. Na een tochtje van een halfuurtje komen we bij de volgende uitstap : we laten ons in een traditionele sampam over de rivier varen, 3 grotten inclusief vleermuizen en opnieuw de prachtige, overweldigende natuur ! De dame die onze boot vooruit duwt, met de voeten weliswaar, is zooo grappig. Ze ramt de boot voor ons en barst dan uit in een onweerstaanbare lach ! Hilarisch !
    Terug met de fiets en dan even rustpauze en zalige douche. Onze gids heeft nog last minute een kamer kunnen regelen bij de homestay waar we 's middags lunchten. Welgekomen ! Straks opnieuw de nachttrein , naar Hue !

• Gün 10

Hue

12 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

Met het ontbijt op de nachttrein achter de kiezen pikt onze volgende gids ons op in Hue.

Ons eerste bezoek gaat naar the Imperial Citadel oftewel de King Thanh Citadel. Deze is zeer groot, vergelijkbaar met de citadel in Hanoi. Hue was vroeger de hoofdstad van Vietnam en dus had de koning hier zijn domein met oa verblijven voor de koninklijke familie , diverse musea, meren, tuinen en tempels. Deze citadel behoorde toe aan de Nguyễn dynastie welke regeerde tussen 1803 en 1945, deels onder Franse druk.
    We krijgen een vrij uitgebreide uitleg over de 12 verschillende keizers en hun positieve en negatieve punten. De details zouden ons te ver brengen (en zijn we ook vergeten 🫢)
    Dit is Unesco Werelderfgoed, de tuintjes liggen er piekfijn bij, de bonsai's netjes bijgeknipt.
    We worden in een traditionele boot over de Perfume river gebracht naar onze lunchplaats.
    Het valt op dat dit een mooi huis is, met kleine vijver vooraan omringd door verschillende fruitbomen. De voornaamste bomen zijn guave, mango, papaya, jackfruit en pomelo. Achteraan is er ook nog een peperboom.
    De grootvader van de eigenaar was het hoofd van de olifantenleger van de koning, dus een man met aanzien. De grootmoeder kookte vroeger voor de koning. De lunch wordt bereid door de vrouw des huizes, Het smaakt, alweer!

Na de heerlijke lunch worden we getrakteerd op een medicinaal voetbad, en groene thee. In deze stoelen heeft de koning ook nog plaats genomen, althans dat wordt ons verteld. Het houtsnijwerk in de ruimte ziet er erg knap uit, dit zou allemaal dateren uit 1830.
    We krijgen een demonstratie van hoe ze hier koekjes met sesamzaad maken en we krijgen een zakje mee.
    De gids trakteert ons nog op Jackfruit, vers van de boom. Niets is teveel om toeristen gelukkig te maken . Het wordt soms genant.
    In de namiddag bezoeken we de graftombe van Tu Duc, de langst regerende keizer van de dynastie. Nadien keren we via een dorp dat gekend is voor de geurstokjes,naar het hotel terug. Het eerste hotel met zwembad, dus we nemen met veel plezier een plons!

• Gün 11

Bach Ma national Parc

13 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag de vereenvoudigde trekking van Sapa. We gaan naar het Nationaal Park van Bach Ma. De hoogste top is 1400 m en dus valt het wandelen zeer goed mee, af en toe wat uitdaging maar vergeleken met Sapa is dit echt een makkie. We wandelen ook grotendeels in de schaduw. De gids had ons aangeraden alvast zwemkledij onder onze wandelbroeken aan te doen, omdat we onderweg in een meer kunnen zwemmen. Dit laten we ons geen 2x zeggen en we nemen een plons in het heeel koude water. Verfrissend is het wel. Over de picnic valt echt niets te vertellen, tenzij je koude , halfgebakken frieten samen met een wakke croque monsieur lekker vindt, maar uit respect voor onze gids die de 5 zakken de hele route heeft gedragen, eten we dit gewoon op 🥴.
    Vroeger zaten hier tijgers, apen, bergkippen, maar die zijn allemaal verdwenen, deels door de jacht, deels door het feit dat ontbossing ook hier plaatsvindt. We zien enkele kleine insecten zoals sprinkhanen, wandelende takken, vlinders, maar meer dan dat zit er niet in . Of toch wel, enkele fraaie exemplaren spinnen, die Matthias met graagte in close up neemt voor Margaux. 🕷️🕷️ Er is hier ook ooit een regenworm van 1,5 m gevonden. We stoppen nog aan een waterval van 300 m hoogte, de hoogste van Indochina, maar we zien die ook enkel uit de hoogte. Op naar het volgende verblijf in Hoi An, met tussenstop aan de 'five lakes' , voor fotootjes.
    's avond zeeer lekker gegeten in The Soul , zeer fijn en lekker dessert ! Tot morgen

• Gün 12

Hoi An

14 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ⛅ 34 °C

Rustige dag vandaag. Opstaan om 8 u, luxe !
    We kiezen ervoor om na het ontbijt een stadswandeling te maken. We lopen doorheen de kleine straatjes en marktjes.
    Hoi An heeft talloze kledingwinkels, maatwerk. Matthias en Lotte mogen elk iets uitkiezen. Matthias kiest voor een outfit short en hemd, Lotte gaat voor een wijde broek en topje. Na wat afdingen is de deal rond en kan er gestart worden met opmeten. Morgenmiddag mogen we het al gaan ophalen.
    's middags kiezen we voor Banh mì, een typisch gerecht uit Hoi An. Niet meer dan een belegd broodje.
    Hoi An is het meest romantische stadje in Vietnam, omwille van de feërike sfeer van de lampionnnen. Tijdens de dag is dit een gewone stad, maar 's avonds hangt hier een speciale sfeer. Zeer toeristisch maar welgekomen afwisseling na veel natuur.

• Gün 13

Marble en Monkey mountain

15 Temmuz 2023, Vietnam ⋅ ☁️ 35 °C

Vandaag op de planning: niets!

Maar die gedachte liet ons wat ongemakkelijk voelen. In een van de kantoortjes voor excursies planden we gisteren een bezoek in om vandaag de Marble mountain, de Am Phu cave en de Monkey mountain te bezoeken. We zitten dan ook alweer vroeg aan het ontbijt vooraleer het busje ons oppikt om 8u15. Een korte rit brengt ons naar de eerste stop, de Marble mountain.

Zoals de naam het al zegt werd er uit deze heuvel vroeger marmer ontgonnen voor beeldhouwwerken. Ondertussen is de marmer uitgeput en is het een stelsel van grotten en pagodes. De enige marmer die je nog ziet zijn de beelden en de lastige trappen die je naar de Hemelpoort brengen. Daar zou je een mooi uitzicht kunnen hebben, mochten de luxe-resorts dat niet verpesten.
    Je kan hier simpelweg wandelen van de Hemelpoort (met een buda van 7 meter hoog, lucky number 7) langs +-500 trappen naar de hel. Het aantal budabeelden langsheen de weg is ontelbaar. De Am Phu cave is meer van hetzelfde, een erg grote en vooral hoge grot met een beeld van Buda. De details bespaar ik jullie, alles heeft hier namelijk wel een betekenis.

Na een snelle lunch zetten we de trip verder naar de Monkey mountain waar we apen hopen te zien. De gids vertelt ons dat de Vietnamezen deze berg nooit Monkey mountain noemen. Dat was een idee van de Amerikanen toen zij hier in hun periode een militaire basis hadden en er wat apen rondliepen. Ondertussen blijft daar niets meer van over maar staat er wel een reusachtig beeld van Lady Buda, maar liefst 67 meter hoog (ja hoor, opnieuw lucky number 7).

Een korte rit met het busje brengt ons terug naar het hotel waarna het tijd is om onze kleren te gaan passen. Enkele kleine aanpassingen blijken nog nodig. Na ons heerlijk avondeten mogen we alles gaan oppikken en gaan we natuurlijk kort op de foto met het winkelpersoneel.
    Een korte wandeling langs de lampionnen en een cocktail of koffie met wat muziek rond ons bezoek aan Hoi An af.