Cobá & Tulum Ruins 🛕

January 25 in Mexico ⋅ ⛅ 30 °C

Stan sliep goed in z’n geïmproviseerde bed! Maar 1x om 4u efkes dorstig. Lars sliep minder goed want die zat om het uur op het toilet…💦 (het is nu wel overduidelijk wie de zwakste schakel is van dit gezin.. - Imodium to the rescue!) We staan op, ontbijten en maken ons klaar. Vandaag staan er ruïnes op de planning! De eerste Mayastad Cobá (herontdekt in 1920) ligt op 50min rijden. We feesten dus wat op Camille tijdens de rit.
    We komen aan, smeren ons in en Tess begint al meteen te zagen dat ze in de buggy wil maar Stan zit er in. Het padje is echter niet zo buggyproof.. We zien al snel de eerste Maya ruïnes: een soort van piramide en een balveld voor een balspel. Het gezaag van Tess gaat ondertussen verder 🤪.
    Je kan er een fiets huren en je ook laten vervoeren op een soort bakfiets 🚲. Het is een grote site dus we gaan voor de laatste optie. Met 2 bakfietsen rijden we door de jungle, heel fijn! Het is warm dus het windje doet deugd. We stoppen langs alle ruïnes en maken leuke foto’s. De indrukwekkendste ruïne is de grote tempelpiramide. Onderweg spotten we ook een gekleurde kalkoen. Het gezaag van Tess blijft gaan..
    Na een uurtje hebben we alles bezocht en worden we weer afgezet aan het begin. Het is middag dus we gaan iets eten. Tess blijft wat zeuren maar plots staat ze naast mij en zegt dat ze moet overgeven en zo gebeurt het ook: in het midden van het (alle geluk lege) restaurant geeft ze los op de vloer over (en deels in mijn handen) 🤮. Geen idee hoe het komt (maar misschien was ze daarom zagerig?). Stan boeft dan maar haar frietjes op terwijl zij wat in de buggy ligt te suffen zo wit als een doekje (ocharme). We beslissen dan maar om terug naar ons huisje te gaan om te rusten.
    Na nog geen 10min rijden liggen er twee kapoentjes KO te slapen 😴. Het landschap vinden we een beetje vreemd. Langs beide kanten ‘jungle’ en af en toe een poort waarachter dan iets groot ligt, dat niet zichtbaar is vanop de weg. Ook rijden er veel trucks met dubbele opleggers, iets wat bij ons verboden is. Wanneer Tess na een tijdje wakker wordt, is ze weer springlevend en beslissen we om toch nog de ruïnes van Tulum te bezoeken. We vinden de kassa niet meteen (onduidelijk aangegeven en onduidelijke instructies) maar wanneer we ons ticket hebben, is het nog een eindje wandelen. Deze ruïnes liggen aan een klif en dit biedt een mooi uitzicht. We wandelen rond: er is o.a. een groot paleis en veel leguanen 🦎. De site is niet echt buggyproof: een mooi wandelpad maar vol losse KIEZELS!
    Hierna rijden we nog even naar de supermarkt voor avondeten en ontbijt. Ik ga alleen naar binnen en zoek de weg in een Colruytachtige supermarkt. Vanavond eten we dinonuggets met wortelstoemp en groentjes 😅.
    Bij thuiskomst douchen en koken we meteen. Gisteren deed ik de leuke ontdekking dat er een wasmachine en droogkast zijn (how to know you are in your 30s 😂) dus steek ik een machine in. Stan boeft weer goed van de nuggets, maar Tess heeft niet zo veel eetlust; ze wil zelfs geen chocoladepudding meer! Daarna leggen we hen in bed en installeren wij ons in de zetel. We zijn moe maar voldaan van deze goedgevulde dag 👌.