Klassiek Spanje

A 15-day adventure by Hanneke & Maria Read more
  • 526kilometers

Reisdag

April 8, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 12 °C

We zijn vertrokken. De bus was iets te laat bij het ophaalpunt in Tilburg.
    Overgestapt in Zeeland (brabant) en nu met onze chauffeur Gerlof op naar Frankrijk. Waar we onze 1e overnachting hebben.
    Van Dirk en Gijs nog een klein cadeau gehad voor onderweg. Heerlijke dropjes en paddo' s zoals ik ze noem..

Reisdag 2

April 9, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 14 °C

Om 6.15 uur opgestaan. Na het douchen was de paashaas langs geweest. Om 7.00 uur ontbeten en om 8.00 uur vertrokken met de bus. Na en voorspoedige reis van ongeveer 700 km aangekomen in pamplona in Spanje. Waar het toen we aankwamen nog 25 graden was
    Om 19.30 aan tafel met een moesje van groente en varkenswang en ijsje na. Geproefd van de wijn uit de regio navarra.

Burgos

April 10, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 16 °C

Onze eerste kennismaking met Spanje. Temperatuur 19 graden.

Door de stadspoort van Burgos komen we op het plein waar de cathedraal santa maria staat. Een erg imposant gebouw. Even naar binnen gelopen.

Daarna koffie gaan drinken in een leuk klein koffietentje. Daarna als tip van een medereiziger omhoog gelopen naar het kasteel waar we een uitzicht hadden over de stad.
    Daarna weer terug naar de bus om erder te reizen naar Segovia en daarna Madrid

Segovia

April 10, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Na een mooie busreis via het natuurpark Parque Nacional de la Sierra de Guadarrama hebben we segovia bereikt. Intussen hebben we in dit natuurgebied stieren, schapen, ooievaars en roofvogels gespot

Segovia is o.a. bekend door hun aquaduct. Het Romeinse aquaduct van Trajanus, uit de 1e eeuw, loopt ca 28 m hoog door een deel van het centrum. De constructie bestaat uit 160 bogen, deels in twee verdiepingen, gebouwd van 24.000 granieten blokken. De lengte van het aquaduct is 728 m, en maakte deel uit van de 16 km lange waterleiding tussen Ríofrío en Segovia.
    De oude stad ligt boven op een rots. Waar de cathedraal boven uit steekt.
    Een mooi plaatsje om rond te lopen.

Hierna zijn we met de bus vertrokken naar onshotel vlak bij Madrid Onderweg konden we deze stad al mooi zien liggen.
    In het hotel aangekomen mochten we bijna gelijk aan tafel.
    Soep met ei en varken, kip met friet en chocoladevla/mouse na.

Madrid

April 11, 2023 in Spain ⋅ 🌙 19 °C

Vandaag dagje Madrid op de planning.
    Na het ontbijt om 9.00 uur vertrokken.
    De gids Bibi opgehaald en een rondrit met de bus door Madrid voor de eerste kennismaking.
    De oude maar ook een aantal moderne gebouwen gezien. O.a de Puerto de Europa. Het stadion van real Madrid, maar ook de plaza de toros. Het gebouw waar iedere week nog stierenvechten gehouden worden. Daarna bij het paleis afgezet en vrije tijd gekregen om door Madrid te wandelen.
    We zijn begonnen bij plaza de major. Op advies van de gids in deze omgeving begonnen met een lunch. De locale bocadillos de calamares. (Broodje met gebakken inktvisringen). Smaakte erg goed.
    Daarna naar het 0 punt gelopen. De puerta del sol. (Het Puerta del Sol (Spaans voor "Poort van de zon") is het centrale plein van de Spaanse hoofdstad Madrid. Het plein, in het district Sol, is een van de bekendste blikvangers van Madrid en Spanje. Puerta del Sol fungeert als het nulpunt van Spanje). Hiervandaan zijn we gelopen naar
    Mercado de San Miguele, een overdekte markt met veel (luxe) lekkernijen uit de regio. Erg druk en warm. Even een drankje gedaan op plaza de major toen op zoek gegaan naar de sint nicolaasstraat en plein en kerk. Helaas was deze kerk gesloten, net als vele andere kerken in Madrid. De cathedraal was wel open en hebben deze nog bezichtigd. Vervolgens nog op het plein gestaan voor het koninklijk paleis en van het uitzicht genoten. ( zie ook filmpje)
    Na een heerlijk ijsje met de bus terug naar het hotel.

Toledo

April 12, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 19 °C

Vanochtend om half 9 na het ontbijt vertrokken bij het hotel richting Toledo.
    Toledo is een van de oudste steden van Spanje. De stad ligt aan een bocht van de rivier de Taag.
    Bij aankomst kunnen we met de roltrappen omhoog. We zijn richting de cathedaal gelopen. Op dit plein was een demonstratie bezig, waarbij meer politie dan demonstranten waren. Na een goed bakje koffie bij een leuk tentje om de hoek, op zoek naar de synagoge in de joodse wijk. We kwamen eerst het Het Fuensalida-paleis tegen. Dit  is een paleis in Toledo (Castilië-La Mancha , Spanje), gebouwd in de eerste helft van de vijftiende eeuw . Het is de huidige zetel van het voorzitterschap van Castilla-La Mancha . Daarna de synagoge bezocht en de kerk santo tomé
    Na dit mooie plaatsje te hebben bezocht met de bus naar Sevilla. Onderweg veel olijfbomen gezien en kwamen we tot 2x toe de sherry stier tegen. Deze staan er nog een paar in Spanje. Nu slapen in een mooi hotel. Morgen gaan we Sevilla ontdekken.

Sevilla

April 13, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt weer vertrokken. Vandaag staat Sevilla op het programma. In sevilla beginnen we bij  Plaza de España, dit is het bekendste plein van Sevilla. Aníbal González heeft dit Spaanse plein ontworpen, een plein in Spaanse renaissance-stijl met een doorsnede van 200 meter. Het doel van Spanje met de tentoonstelling was op symbolische wijze vrede te sluiten met haar vroegere Amerikaanse kolonies. (Zie filmpje). Bijzonder zijn de 52 bankjes en mozaïeken  van tegeltjes die zich aan de voet van het gebouw op het Spaanse plein bevinden. Deze 52 fresco's beelden alle 52 Spaanse provincies uit. De tegeltjes zijn typisch Andalusische tegeltjes. Na deze bezichtiging hebben we een rondrit gemaakt met de bus langs de La Cartuja, hier kun je behalve de benoeming van de straten nog een aantal gebouwen uit de Expo-tijd zien, deze gebouwen functioneren nu voornamelijk kantoren of consulaten van verschillende landen
    Daarna weer uit de bus en een rondleiding door de voormalige joodse wijk. Santa cruz. Deze rondleiding eindigt bij de cathedraal. Deze cathedraal is de grootste van Europa.
    Een goede indruk gekregen van deze mooie stad.
    Met de bus weer 250 km verder gereisd naar Fuengirola, een kustplaats. Morgen gaan we naar Britse grond te weten Gibraltar.

Gibraltar

April 14, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Vanochtend na het ontbijt opgehaald door een Spaanse bus. Onze chauffeur heeft even een paar rustdagen.
    Gibraltar hoort bij Groot-Brittannië.
    Daarom moesten we door de douane heen. Geen strenge controle.
    Door de main street op weg naar de kabelbaan, om gibraltar vanaf boven te bekijken en natuurlijk de aapjes. (berberaap), deze leven hier in het wild.
    Bij het hoogste cafe/restaurant een koffie met " a view" gedaan. Daarna buiten op het platform genoten van het uitzicht. Een stukje naar boven gelopen waar we een paar aapjes tegen kwamen en daarna een stuk naar beneden. Gezien de beperkte tijd niet door het reservaat gelopen naar beneden. Wel naar beneden met de kabelbaan, beneden aangekomen kwamen we bij toeval de botanische tuin tegen. Hier een mooie wandeling gemaakt. Daarna terug naar de main street waarbij we dachten in de Engelse sfeer en fish and chips besteld. Op aanraden van mijn Spaanse lerares tinto de verano geproefd. Dit is een rode wijn gemixt met zoiets als fanta limón. Erg lekker.
    Daarna weer via de douane terug naar het hotel gereden in een te warme bus. Bij het hotel een koude duik genomen in het zwembad.

Ronda

April 15, 2023 in Spain ⋅ 🌙 21 °C

Na het ontbijt met opkomende zon. Om 9.00 uur vertrokken met gids Sabine naar Ronda. (Zie foto voor route) We hebben de grote route gereden.
    Onderweg sinaasappelbomen, citrusbomen, olijfbomen gezien.
    Mooie natuur. In Ronda aangekomen met de gids een rondleiding door het oude gedeelte van Rhonda. Rhonda is gebouwd op een zware kalkrots boven een zeer diepe kloof. Een indrukwekkend plaatsje met de oudste stierenvechtarena van Spanje.
    Mooie parkjes en oude gebouwen en kerkjes. Ook is Ronda bekend om Iberico ham.
    In onze vrije tijd de arena bezocht, waar we ons broodje met ham en kaas hebben opgegeten op de tribune. Daarna nog het centrum ingelopen.
    De terugreis Gemaakt door het gebergte, hier ligt ook het hoogste punt van de provincie Malaga. Een afwisselende natuur gezien met kalksteen en groen. Bij aankomst in het hotel, nog even een duik genomen in de zee.

Cordoba

April 16, 2023 in Spain ⋅ 🌙 16 °C

Vandaag staat Cordoba op het programma. We gaan de bekende mezquita bezoeken.
    Een stad met een hele geschiedenis. In 1236 werd cordoba veroverd door de christenen, de moren moesten vertrekken met wat ze konden dragen. De huizen en overige bezittingen werden verdeeld onder de katholieken. Kerken kwamen ipv moskeeën. Ook In de 12 eeuwen oude moskee is een cathedraal gebouwd. De mesquita. Ook is hier een joodse wijk hier woont de joodse bevolking niet meer. Wel is de synagoge in ere gebleven. Een wirwar aan kleine smalle straatjes. Waar je heerlijk kan ronddwalen.
    We mochten eerst zelf de stad gaan verkennen. We zijn naar het altaar kasteel) gelopen, hier kwamen we een dansgroep tegen. (Zie filmpje) ook een oud waterrad gezien. Daarna doircde kleine straatjes van de joodse wijk gedwaald. In de middag mochten we olv een gids dit nog verder verkennen met o.a. een bezoek aan de synagoge. Daarna gingen we met deze gids de mezquita in. Wat een overweldigend gebouw aan de binnenkant.
    Met de bus weer terug naar het hotel. Een erg warme dag (31 graden) met heel veel indrukken. Morgen hebben we een vrije dag. Kunnen we even bijkomen van deze toch wel vermoeiende reis.