Sydney operahus

September 1, 2023 in Australia ⋅ 🌬 16 °C

Så er Mortens arbejde slut og næste del af ferien begynder.
    I morges blev vi, meget fornemt, kørt helt ind til vores hotel i Sydney. Vi har værelse på 10. etage med udkig til havnen, botanisk have og operahuset.
    Efter en lille lur gik vi hen til operahuset hvor vi blev mødt af Ivan som tog os med på en rundtur. Han viste os rundt i alle 3 sale; The Concert Hall, The Joan Sutherland Theatre og The Utzon Room og fortalte rigtig meget om bygningerne, ideen bag designet- en skrællet appelsin! og deres udfordringer med modernisering i en fredet bygning. Man kommer ind i huset igennem kælderetagen og går fælles op ad en trappe til foyeren, først herefter bliver man fordelt alt efter hvilken sal man skal i og så går man op i den respektive bygning. Vi har aldrig tænkt over hvordan huset egentlig var opbygget så det var et interessant at se. Efter 2 timer med Ivan havde Eva brug for mad! Vi gik ned langs kajen og fandt en burger. Kajens restauranter har samme problem med madstjælende måger som alle andre havne steder, så de har hyrede en Seagull Patrol til at jage mågerne væk. Det er hunde og deres førere der går langs kajen og når mågerne bliver for nærgående får hunden lang line og løber efter dem. Vi var meget glade for hunden Piper, der kom forbi vores bord flere gange.
    Efter frokost var mit energiniveau lig med nul så vi gik tilbage til hotellet og jeg sov til middag og Morten arbejdede før det var tid til at gå tilbage til operahuset og se Miss Saigon. Jeg er helt sikker på vi har set den før i 90'erne, men der var intet vi kunne huske, hverken historien eller sangene sagde os noget, så det var jo helt fint- nu har vi i hvert fald set den!