Australien 2023

August - September 2023
A 16-day adventure by På tur med Eva og Morten Read more

Ankomst til Sydney

August 26, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 20 °C

Efter en lang flyvetur kom vi Singapore Lufthavn hvor vi havde et par timer før næste fly. Ventetiden gik bl.a. på at finde de små haver de har rundt omkring i lufthavnen; sommerfuglehaven, kaktushaven, åkandehaven og 'udforsknings'haven.
    Da vi skulle til at gå til gaten (i god tid) opdagede jeg at jeg ikke havde min Kindle. Den var glemt i flyet. 🙈 Damen i informationsskranken ringede ud til flyet med det resultat at jeg skulle komme tilbage efter en time, hvor hun ringede igen og bad mig igen om at komme tilbage efter en halv time... Heldigvis fandt de den og den kom ud til det næste fly før vi fløj videre.
    Vi ankom fint til Sydney ca kl 20 og da vi endelig kom igennem paskontrol og told- blev vi kørt til Parramatta, hvor vi skal bo indtil fredag. Vi gik en lille tur, fik en burger og en øl og så hjem i bad og i seng!

Badu Mangroves

August 27, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 21 °C

Efter morgenmad gik vi en tur igennem Parramattas centrum... Ganske uinspirerende med et virvar af forskellig arkitektur der ikke helt passer sammen. Vejen til stationen er fyldt med restauranter og barer, så i det mindste er der ikke langt til mad og drikke!
    Vi gik forbi en kirke (som var igang med gudstjeneste) for at tage et hurtigt kig og blev forsøgt kapret af en sød ung mand der ville have os med ind. Vi takkede pænt nej og skyndte os videre.
    Da stationen lå lige ved siden af besluttede vi at tage toget et par statitioner for at gå en tur i Badu Mangroves, et naturreservat der byder på en saltmarsk, en træpromenade igennem mangrove skoven og flere skibbrud der ligger lige udenfor kysten. Det var et rigtig fint sted og perfekt vejr til en gåtur.
    Vi kunne lige nå en hurtig frokost- sandwich som vi spiste ved floden før Morten skulle afsted op arbejde. Jeg blev siddende og læste lidt før jeg gik tilbage til hotellet.
    Resten af eftermiddagen skal gå med at lave planer for ugen og så skal jeg tidligt i seng!
    Selvom byen virker som noget vi har set før så er dyrelivet noget helt andet, det er ret sjovt. Vi fik set en blåtunge skink (der kom en familie forbi og drengen vidste hvad der var for en) og en masse fine fugle.

Lavender Bay, Ball's Head og The Rocks

August 28, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 19 °C

Kan mærke en smule jetlag- lå vågen i mere end 3 timer i nat inden jeg heldigvis faldt i søvn igen. Hvilket har resulteret i at jeg har følt mig som en hængt kat helt dagen.
    Men! Jeg kom ud af døren og ind til Sydney. Det tog ca 30 min med tog -til at overkomme. Jeg stod af på Milsons Point Station og gik nord om Lavender Bay og fandt Wendy Whitley's Secret Garden. Det er en mega hyggelig lille park/have i flere niveauer og med en masse små kroge med borde og stole. Hvis ikke det var fordi jeg lige var startet ud var jeg blevet der meget længere.
    Herfra gik jeg igennem Sawmiller's Reserve, videre igennem Waverton Park, hen til Carradah Park og op til Will Aston Lookout. Området har været brugt af BP og der har stået kæmpe tanke med olie langs bugten. Det er nu parken man går i.
    Oppe ved udsigtsposten var det tid til en længere pause. Mens jeg sad og nød udsigten og spiste et par kiks, kom der to andre der havde 'rigtig' mad med- det tiltrak en flok skade/krage agtige fugle der bestemt ikke var bange for mennekser. Men de var meget fine at kigge på og kvidrede lystigt.
    Efter pausen fortsatte jeg til Coal Loader, og som navnet antyder, har dette område også været flittigt brugt i industrien. Nu danner det ramme om undervisnings- og forsknings arbejde i biodiversitet. Der var bl.a. et lille område ('køkkenhave') med de spiselige planter der er mest almindelige brugt af aboriginerne og en fælles have som alle kunne komme og passe. Grunden til jeg tog dertil var egentlig fordi der også er et aboriginal billede af en hval udskåret i klippen, desværre var den ikke så tydelig, men så var den set.
    På vej tilbage stod jeg af på Wynyard station og gik ud til The Rocks, området der ligger i skyggen øst for Harbour Bridge. Jeg købte en beef pie fra bageren til (sen) frokost og fandt en bænk med udsigt til opera huset- altså hvis ikke ikke der var nogle kæmpe træer i vejen...
    Vejen jeg var havnet på var George Street og den er fyldt med små, fine, gamle huse som alle er restauranter og barer. Men noget af en kontrast når man kommer fra skyskraberne ved stationen. Jeg gik videre og fandt det galleri som jeg ville besøge- et med aboriginal kunst. Og blev temmelig skuffet da det viste sig at ligge i et lille center hvor der kun var souvenir butikker og galleriet egentlig også bare var en. Men så fik jeg da nogle ideér til nogle småting man kan købe med hjem... F.eks en øloplukker lavet af en kænguruskrotum... yep...
    Tog toget tilbage til Parramatta og gik igennem en lille del af byens kæmpe mall. Det skulle være det tredje største i Australien- bliver ør bare af tanken om at gå ind i det rigtigt!

Katoomba -Blue Mountains

August 29, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 18 °C

Morten havde mulighed for at smutte tidligt fra kurset i dag, så vi valgte at tage toget til Katoomba og gå en tur i Blue Mountains. Først gik vi forbi en park ved stadionet hvor de afholder kursus. Her så vi træ efter træ fyldt med flyvende ræve. Vildt! Der var hundredvis af dem.
    Da vi kom til Katoomba gik det op for mig at Blue Mountains faktisk er bjerge og derfor var temperaturen også en del lavere end i Sydney... Støn... Heldigvis var der en butik der satsede på sådan nogle som mig, så jeg fik købt en vindjakke, ekstra trøje og et halstørklæde. Herefter fandt vi en japansk restaurant hvor vi fik lækker frokost. Vi ville have siddet ude men som kom der en meget nærgående kakadue. Den satte sig på naboens bord og da han ikke ville dele sin mad begyndte den at hive i hans bluse. Der var det vi besluttede at det nok var bedre at spise indenfor....
    Så var vi klar til en lille gåtur ud til de forskellige udsigtsposter byen byder på. Vi startede ved Echo Point hvor der er en fantastisk og storslået udsigt ud over Blue Mountains. Man kan se et blåt skær over bjergene dækket med kæmpe skov, så navnet passer! Ved samme udsigtspost kan man også se tre stenformationer der kaldes Three Sisters. Også rigtig fin at se.
    Herfra gik vi på en sti langs bjergsiden hen mod Katoomba Falls, hvor vi fik en fornemmelse af at være 'rigtigt' ude og gå i naturen. Da vi kom til Katoomba Cascades, et mini vandfald på vejen, fandt jeg en bænk og slog mig ned. (Min dårlige form og for mange kilo kombineret med den lange flyvetur og gåturen på bakker i går begyndte at give udfordringer.)
    Men Morten fortsatte rundt om hjørnet og fik set det store vandfald også! Selvom der var flot at se, synes han at, udsigten den anden vej, ud over bjergene, stjal billedet!
    Parken hvor jeg ventede var også et picnic område hvor der var en flok kakaduer, 10-15 stk der interesseret så på mens folk sad og spiste. Og de havde heldet med sig da én begyndte at dele mad ud til dem.
    Vi tog en Uber tilbage til stationen og nåede et tidligere tog, hvilket jo var helt fint. På togturen fik vi set, forhåbentlig, vores første flok kænguruer!
    Morten havde en arbejdsmiddag om aftenen og jeg gik i træningslokalet og lavede lidt yoga og derefter i et varmt bad. Det hjalp lidt på kroppen!
    Desværre er jeg ved at blive småsyg, halsen driller, hovedet gør ondt og jeg er begyndt at hoste. Måske i morgen skal være en stille dag....

Hoteldag

August 30, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 22 °C

Når nu jeg skal være syg er det i det mindste det rigtige tidspunkt!
    En dag på hotellet, jeg har sovet hele formiddagen og hen ad eftermiddagen. Morten kom tilbage 15.30 og så gik vi en tur i Westfield Mall, bare for at jeg kom lidt ud! Fik lidt frokost og så gik vi i mærkelige butikker for at finde en rejsepude til hjemturen.
    I Sydney er der rigtig mange asiater og det kan ses i bybilledet i form af de mange kinesiske, koreanske og japanske restauranter og butikker. I en af butikkerne vi var i, følte det mere som om vi var i Japan end det man forestiller sig Australien være. Morten var meget tålmodig mens jeg gik og kiggede på alle de mærkelige køkkenredskaber, rengøringsbørster og andre nyttige ting de nu engang har i Japan!
    Den korte tur i centret var rigelig aktivitet for mig og jeg kravlede i seng igen da vi kom tilbage til hotellet. Heldigvis er det ikke helt så slemt som i går og jeg satser på at komme ind til byen i morgen.

White Rabbit, Haymarket og Chinatown

August 31, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 18 °C

Det var lidt svært at komme op og ud af døren i dag men jeg gjorde det!
    Mit første stop i dag var Mortuary Station. En togstation hvorfra der afgik begravelsestog til Rookwood Cemetary fra 1868 til 1938. Ikke så meget at se da man ikke kan komme helt hen til den men en fin viktoriansk gotisk bygning.
    Lige rundt om hjørnet ligger White Rabbit Gallery, mit næste stop. Det er et galleri der udstiller moderne kinesisk kunst. Det var virkelig godt indrettet hvilket gav en super god stemning i rummene. Hvorvidt kunsten var god kan man altid diskutere, men det var da et par billeder der satte nogle tanker igang og så har de da opnået noget! Bl.a var der en mediekunstner der havde fundet pressebilleder af statsledere med ryggen til og efterbehandlet dem. Kedelig koncept men faktisk nogle super flotte billeder.
    Jeg ville have været i et aboriginal galleri også men det fandt jeg aldrig. Til gengæld kom jeg, i min søgen, forbi Kimber Lane, en baggyde der er blevet lavet til et kunstinstallation med blå og hvide skyer malet på murene og jorden og så er der blå og hvide figurer suspenderet i luften mellem bygningerne. Om aftenen skulle de lyse op og give et overnaturligt blåt skær.
    Gaden ved siden af var den officielle indgangsport til Chinatown, så den måtte jeg jo gå igennem. Flere kinesiske restauranter og ikke meget andet... Derfra gik jeg ind i Chinese Friendship Garden, en kinesisk have skænket af Sydneys kinesiske venskabsby. Det var et fint sted at gå tur og slappe lidt af. Jeg endte med at sidde et godt stykke tid og læse før jeg tog videre. På den ene side af haven vrimlede det med de blåtungede skinker. Den ene stod endda på muren ved stien så jeg kunne få et fint billede af den.
    Det blev til godt 4 timer før energien var brugt og jeg blev nød til at tage tilbage til hotellet og få en lur.
    Der var graduation dinner om aftenen som jeg også var inviteret med til. Dejlig mad og hyggeligt at møde nogle af dem Morten har brugt ugen sammen med.

Sydney operahus

September 1, 2023 in Australia ⋅ 🌬 16 °C

Så er Mortens arbejde slut og næste del af ferien begynder.
    I morges blev vi, meget fornemt, kørt helt ind til vores hotel i Sydney. Vi har værelse på 10. etage med udkig til havnen, botanisk have og operahuset.
    Efter en lille lur gik vi hen til operahuset hvor vi blev mødt af Ivan som tog os med på en rundtur. Han viste os rundt i alle 3 sale; The Concert Hall, The Joan Sutherland Theatre og The Utzon Room og fortalte rigtig meget om bygningerne, ideen bag designet- en skrællet appelsin! og deres udfordringer med modernisering i en fredet bygning. Man kommer ind i huset igennem kælderetagen og går fælles op ad en trappe til foyeren, først herefter bliver man fordelt alt efter hvilken sal man skal i og så går man op i den respektive bygning. Vi har aldrig tænkt over hvordan huset egentlig var opbygget så det var et interessant at se. Efter 2 timer med Ivan havde Eva brug for mad! Vi gik ned langs kajen og fandt en burger. Kajens restauranter har samme problem med madstjælende måger som alle andre havne steder, så de har hyrede en Seagull Patrol til at jage mågerne væk. Det er hunde og deres førere der går langs kajen og når mågerne bliver for nærgående får hunden lang line og løber efter dem. Vi var meget glade for hunden Piper, der kom forbi vores bord flere gange.
    Efter frokost var mit energiniveau lig med nul så vi gik tilbage til hotellet og jeg sov til middag og Morten arbejdede før det var tid til at gå tilbage til operahuset og se Miss Saigon. Jeg er helt sikker på vi har set den før i 90'erne, men der var intet vi kunne huske, hverken historien eller sangene sagde os noget, så det var jo helt fint- nu har vi i hvert fald set den!

Hvalsafari

September 2, 2023 in Australia ⋅ ☀️ 16 °C

Efter en nat uden super meget søvn og masser af hosteri var jeg heller ikke meget værd i morges. Men vi skulle op, ud og hente bil og en tur på Bondi Beach. Det var planen, ihvertfald....
    Det endte med at vi hentede bil, fik lidt hurtig morgenmad fra bageren og kørte tilbage til hotellet... Så jeg kunne sove noget mere...
    Efter morgenluren var jeg nogenlunde klar til vores hvalsafari. Vi var der i god tid så vi kunne få plads udenfor. Morten var som et lille barn der ikke kunne vente, endelig skulle vi ud og se hvaler!
    Vi sejlede ud igennem Sydney Havn, hvor vi imens fik en fin frokost. Da vi kom ud på det åbne hav var der en klar forskel i bølgerne og vi var glade for de havde gjort meget ud af at anbefale søsygetabletter på forhånd! Der var flere der fik det mega dårligt og kunne ingenting resten af turen.
    Efter ikke så lang tid fik vi set det første hvaler, men som Morten sagde så talte det ikke rigtig, for de var alt for langt væk så man kunne ikke rigtig se dem. Heldigvis kom der et par delfiner som svømmede med båden et stykke tur så der fik Morten gejsten tilbage. Og kort efter kom vi ret tæt på 3 hvaler der kom op og vinkede til os. Det var helt fantastisk at se dem. Først ved at de pustede vand op og så kom de helt op til overfladen. Vi fulgte dem lidt og fik set dem igen før det var tid til at sejle mod havnen igen. Mega imponerede og bestemt en succes!
    Da vi var tilbage på land fandt vi bilen og kørte til Newcastle hvor vi kender Sonja som vi overnattede hos. Hun hundesittede en skøn border collie det hedder Bonnie. Dejligt med lidt hunde kontakt når nu man savner sine egne.

Newcastle

September 3, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 18 °C

Min nat har været en af de bedre i forhold til de sidste nætter, så det var helt rart at føle at jeg har fået sovet.
    Sonja tilbød at køre os rundt i Newcastle og se nogle af strandene. Først var vi ved Redhead Beach, vores første australske strand! Mega flot og hvis energien havde været der, var vi helt sikkert gået en tur.
    Andet stop var Mereweather Beach som også var fantastisk at kigge ud over.
    Herfra tog vi lidt nordpå, til Anna Bay, hvor vi startede med lidt frokost og så gik en tur på stranden. Det særlige ved denne strand er at der ligger 42 hektar sand klitter langs med. Man kan tage på duneboarding tur ind i dem eller ride på kamel rundt i kanten og på stranden.
    Rigtig fint at se.
    Vi har besluttet at sove en ekstra nat hos Sonja for at jeg måske kan få det bare lidt bedre for vi skal til at sove i bil der næste par nætter.

Coffs Harbour og Yamba

September 4, 2023 in Australia ⋅ ☁️ 23 °C

I dag har været køredag, fra Newcastle over Coffs Harbour til Yamba. Jeg sov det meste af tiden og hostede når jeg var vågen... Fed tur!
    I Coffs Harbour kørte vi kun forbi en strand og gik en lille tur fordi jeg ikke orkede særlig meget. Morten så en kænguru i krattet men den nåede desværre at hoppe væk før jeg kunne se den.
    Da vi kom til Yamba fik vi gjort klar med bilen og så gik vi tur til stranden. Virkelig flot udsigt både med strand og klipper. Efter den lille gåtur var jeg, igen, helt færdig. Så jeg satte mig ved bilen og holdt en lille pause før vi gik op i byen og spiste en pizza. Morten handlede til morgenmad og så sad vi og slappede af med stjernerne over os og havet i ørene.
    Det er første gang vi prøver det her camper liv, det bliver spændende at se hvordan det går i nat!