Studeren in Seoul

February - July 2022
Vanaf 9 februari tot 14 juli ga ik studeren aan Konkuk University om daar meer te leren over de cultuur, taal en mensen. Read more

Hiken: Bukhansan National Park

February 24, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ -4 °C

Baegundae peak. Zo heet de hoogste top in de buurt van Seoul. Op aanraden van de gids waar ik mee ging klimmen heb ik deze plek zo snel mogelijk bezocht. Er zou namelijk nog ijs en sneeuw te vinden zijn. Bukhansan Nationaal Park heeft een handvol toppen, waarvan Baegundae de hoogste en bekendste is. De wandeling naar de top is zwaar, maar zeker de moeite waard. Het landschap verandert subtiel tijdens de wandeling. Met een hoogte van 836,5 meter kan het uitzicht vanaf de top van Baegundae erg mooi zijn, echter moet er dan niet te veel smog hangen…Ik kon de andere kant van de stad niet eens zien.
    Er zijn verschillende routes die naar de top leiden. Ik nam de oostelijke route, aangezien deze goed bereikbaar is vanaf de metro (je kan echt overal snel komen in deze stad als je de metro neemt!). De paden varieerden van beton, zand en pure rotsen en alles daar tussenin. Het is geen gemakkelijke route, zeker tegen het einde. Daar bestaat het pad voor 100% uit rotsen met een helling van wel 45°. Onderweg bestonden de paden in de schaduw voornamelijk uit ijs, waardoor het erg verraderlijk kon zijn, maar zolang je op de grote stenen blijft was het prima te doen.
    Het heeft mij zeker 5 uur gekost van begin tot de top en weer terug. Deze berg ga ik zeker vaker bezoeken, ook wanneer het weer wat warmer is. Zeker op de top was een dikke jas erg prettig.
    Overigens is het bijna onmogelijk om te verdwalen. Mocht je de weg niet meer weten dan volg je gewoon één van de tientallen andere wandelaars die ook onderweg zijn naar de top. Hier zal ik later nog wat meer over schrijven, aangezien wandelen in het weekend hier een echt bijzonder is om mee te maken.

Hiken: Achasan & Yongmasan

February 26, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 7 °C

Nog een wandeltocht. Dit keer dichterbij campus en niet alleen, maar met mijn kamergenoot, Nick. Dit is zijn eerste keer wandelen op niet-nederlands terrein. Het uitzicht was minder spectaculair dan tijdens de vorige wandeling, maar desalniettemin de moeite waard. Het klimmen en klouteren over de rotsen gaat mij voorlopig niet vervelen.

Aangezien het zaterdag is, is het ook erg druk met andere wandelaars. De smog was vandaag ook erger, waardoor het moeilijk was om de stad te zien.

Update

March 1, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 8 °C

Het is voor mij nog erg lastig om momenten te vinden waarin ik in rust kan schrijven over mijn ervaringen en activiteiten. Op het moment zijn mijn lessen net begonnen en moet ik nog een ritme zien te vinden. Niet zo gek, want tot nu toe heb nog geen echte verplichtingen gehad.

Waar ik ondertussen wel achter ben is mijn doel met dit blog. Het is niet mijn bedoeling dit platform te gebruiken als alternatief voor Facebook of Instagram, door snel een paar kiekjes met een ondertitel te posten. In plaats daarvan wil ik meer vertellen over mijn ervaringen, mijn gedachtes en inzichten in het leven in Seoul. Mijn doel is jullie een inkijk te kunnen geven in het stadsleven hier in Zuid-Korea. Ik zal dus niet enorm veel plaatsen. Elke tekst is goed over nagedacht en niet overhaast geplaatst. Beeldmateriaal komt op de tweede plek. Natuurlijk zal er hier en daar een uitzondering zijn als ik een leuke plek heb bezocht.
    En dan een huishoudelijke mededeling:
    Aangezien dit niet helemaal het doel is van dit platform (FlyingPinguïns) én om het overzichtelijk te houden zal ik berichten zonder locatie ook niet op de kaart plaatsen. Het volgende punt: op de kaart is de route te zien die ik afleg, dat zijn de witte lijnen. Vanaf nu zal ik deze lijnen enkel gebruiken in berichten waarin ik het heb over belangrijke ervaringen en mijn persoonlijke voorgang. Ze duiden dus niet per se mijn fysieke locatie aan.
    En als laatste:
    Mochten jullie een keer willen bellen met mij over hoe het hier is, laat het me dan weten via whatsapp, dan kunnen we wat afspreken.

Botanische tuin

March 4, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 12 °C

In een poging wat rust te vinden in deze hectische stad heb ik een botanische tuin bezocht. Deze bestaat uit een binnen en buiten gedeelte. Buiten is echter niet veel te beleven; ook hier is het voorjaar nog niet begonnen. Toch wilde ik dit even meemaken om het verschil tussen winter, voorjaar en zomer te kunnen beleven. Zo vaak zal ik die kans niet krijgen in het buitenland, aangezien mijn meeste reizen plaats vinden in één seizoen.
    Over de botanische tuin:
    Het is niet zo gek dat ik deze plek heb uitgekozen als toevluchtsoord. Het is hun doel om een plek te ontwikkelen waar mensen van alle leeftijden even kunnen ontsnappen aan het hectische stadsleven waar rust nauwelijks te vinden is. Door bedreigde wilde planten in stand te houden en te kweken willen ze een omgeving creëren waarin de mens en planten in harmonie kunnen bestaan. Het is dus meer dan enkel een tuin of een rust plek. Er worden planten onderzocht en gekweekt met als doel ze beter te begrijpen en in stand te houden.
    Ik heb een korte compilatie gemaakt van alle mooie foto’s die ik gemaakt heb, omdat het er teveel zijn om los te plaatsen. Na het zien van de velen kleurrijke planten wilde ik voornamelijk focussen op de vorm van de bloemen en de unieke patronen die ontstaan.
    Ik ga hier zeker vaker naar toe, zeker als het voorjaar opgang komt, om de ontwikkeling van de natuur in een ander land te kunnen ervaren. Wel jammer dat het niet om de hoek is, het is namelijk één uur met de metro.

Bibong Peak (poging 1)

March 5, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 2 °C

Vandaag weer een uitdagende wandeling gemaakt in de bergen ten noorden van Seoul. Het doel van vandaag: Bibong Peak met een hoogte van 570m, een leuke uitdaging. De route die ik had uitgestippeld loopt over een bergkam vanaf het metrostation. Volgens de kaart moest deze route uitdagend, maar niet te moeilijk zijn. Gelukkig was ik op tijd vertrokken, want ik had mij een beetje verkeken op de afstand. Als echte Nederlander ben ik gewend makkelijk 20km in een dag te kunnen lopen. Nederland is immers zo plat als een pannenkoek. Hier is dat toch echt anders en dat heb ik ook vandaag mogen ervaren. 10km in ruim 5,5 uur. Verklaring: routes die meer weg hebben van een rotswand dan een pad. Af en toe bestond het pad uit een enorme, schuin aflopende rotsplaat of waren er stukken waar je twee meter omhoog ging en één meter naar voren.
    Eenmaal bij de top aangekomen begon ik te twijfelen, het laatste stuk bestond uit een smalle rots waar de wind vrij spel had met aan weerzijden niks. Enkel diepte. Ik besloot dat ik vandaag genoeg uitdagende obstakels had overkomen en dit voor een andere dag is. Gelukkig was het uitzicht prachtig. Het weer was helder, de zon schijnt en de smog viel vandaag er mee. Hierdoor kon ik kilometers ver kijken en zelfs het campus was zichtbaar.
    Dit zal niet de laatste keer zijn dat ik deze top bezoek, dat laatste stukje wil ik toch erg graag beklimmen. Volgende keer kom ik terug met meer zelfverzekerdheid, handschoenen en bergschoenen.

Wat mij opgevallen is in Seoul

March 10, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 12 °C

Het cultuurverschil tussen Nederland en Zuid-Korea is groot. Dat is geen verassing, maar nu ik hier al een maand heb doorgebracht wil ik graag mijn eerste indrukken delen.

Roken
    Tijdens mijn eerste weken hier heb ik ook gezien hoeveel mensen hier nog roken, waaronder enorm veel jongeren en jongvolwassenen. In het westen neemt de populariteit van roken af, maar hier in Azië is die trend (nog) niet te zien. Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat 40% tot 50% van de mannen rookt. Bij de vrouwen is dit percentage een stuk lager, namelijk 4 tot 8%. De reden is als volgt: in Korea is de dienstplicht nog steeds aanwezig. Iedere man moet verplicht 2 jaar in dienst. In het leger ervaren de mannen veel stress, door trainingen en lange dagen. Dit is uiteraard niet bevorderlijk voor de prestatie van het leger. Aangezien nicotine ontspannend werkt deelt het leger sigaretten uit aan de soldaten, of zijn sigaretten heel makkelijk en goedkoop te verkrijgen. Dit is voor velen het begin van hun verslaving. Dit verklaart ook waarom het aantal vrouwen dat rookt veel lager is, zij hoeven niet het leger in.

Wc’s
    Hier hebben wij in Nederland echt een tekort aan: Wc’s. Tijdens de pandemie en lockdown in Nederland hebben we gemerkt dat met het sluiten van alle restaurants ook alle Wc’s verdwenen uit de stad. In Seoul is dat geen probleem. Elk metrostation heeft (gratis) schone toiletten en ook veel winkelstraten hebben wel een bordje die je naar een wc stuurt. Wanneer je echt niks anders kunt vinden loop je gewoon één van de vele koffietentjes binnen. Misschien niet zo netjes, je bent immers geen betalende klant, maar wel een optie.

Weekend wandelen
    Wandelen in Zuid-Korea verschilt sterk met Nederland. Dat is geen verrassing, echter heeft dit niet zo zeer te maken met het landschap, zoals je misschien zou verwachten. Het grootste verschil is de populariteit. Maar liefst 1 op de 3 Koreanen wandelt minstens één keer per maand. Sinds de pandemie is het alleen maar populairder geworden, vooral onder de jongeren. Zij konden geen kant op toen alle activiteiten afgelast werden en gingen op zoek naar iets anders. Het is geen verrassing dat juist wandelen populair is (geworden). Doordat Zuid-Korea voor 70% bestaat uit bergen is er altijd wel een heuvel dichtbij. Ook vanuit het midden van Seoul is een berg maar een halfuur met de metro van je vandaan. De bergen rondom Seoul zijn bijna allemaal in een dag te beklimmen, wat het nog toegankelijker maakt voor mensen die geen super conditie hebben, maar wel naar buiten willen.

Wanneer ik op zaterdag of zondag ga wandelen ben ik zeker niet de enige. Nog nooit heb ik zo veel kleurrijke jassen en rugzakken gezien. Tijdens de metrorit naar de bergen wordt het steeds drukker met wandelaars als je je eindbestemming nadert. Bijna allemaal zijn ze te herkennen aan hun stevige schoenen, veel te grote rugzak en dure jassen. De gemiddelde leeftijd van de wandelaars schat ik op 50 jaar. Het is geen uitzondering mensen van 60 of 70 tegen te komen. Sinds de pandemie is het dus wel meer divers geworden en zijn jongeren ook in grote getalen aanwezig. Koreanen gaan er vaak in groepen op uit, om vervolgens te picknicken en drinken met een mooi uitzicht. Dit is denk ik ook waarom sommige mensen een rugzak van wel 40L of 50L bij zich hebben. Ze gaan niet ergens overnachten. Nee, ze hebben eten en drinken voor een groep bij zich.
    Locatie is niet de enige reden voor de populariteit van wandelen. In deze twee artikelen wordt het veel beter uitgelegd (in het engels) dan ik zou kunnen.

Uit het artikel: "Wij zien onszelf graag als afstammelingen van de berggod," zegt Choi Won-suk, die leiding geeft aan het centrum voor bergen en cultuur van de Gyeongsang Nationale Universiteit in Jinju. Dangun, de mythische stichter van Korea, zou geboren zijn op de hellingen van de berg Paektu, op de grens tussen China en Noord-Korea. Hij was de zoon van de hemelgod en een beer die een vrouw werd nadat hij in een grot wekenlang op knoflook had geleefd. De berg komt voor in de nationale volksliederen van zowel Noord- als Zuid-Korea.

Ik breng graag zo veel mogelijk tijd door in de heuvels en bergen. Tot nu toe heb ik de meeste wandelingen gedaan in Bukhansan Nationaal Park. Hier mag je overal lopen zo lang er geen hek of touw voor zit. Ik respecteer alle waarschuwingsborden en kom nooit dicht bij de randen. Zeker niet met slecht weer, dan blijf ik lekker thuis. De paden zijn hier ook heel goed onderhouden, vaak zijn er zelfs trappen. De lokale bevolking weet wel waar je niet en wel heen moet, dus ik volg ze en ga niet naar plekken die zij ook vermijden. Ik heb een wandelkaart met daarop de moeilijkheidsgraad van de paden. Hierdoor kan ik de routes prima plannen en heb ik tot nu toe alleen goed begaanbare paden gevolgd. Soms zijn er wel stukken pad die erg stijl zijn. Dan is er vaak een reling of touw aanwezig om je omhoog/omlaag te helpen. Daarom heb ik handschoenen bij mij, voor extra grip op het touw of reling. Bij één piek was dit echter niet het geval en vond ik het te gevaarlijk. Daarom had ik besloten niet verder te gaan en om te keren.

Hand Building

March 29, 2022 in South Korea ⋅ 🌙 2 °C

Hand Building is één van de vijf vakken die ik op Konkuk Univ. volg. Nu ik een paar lessen gehad heb leek het mij leuk jullie te vertellen wat het vak inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken.

Het Nederlandse vak zou Keramiek heten en het is aan mij om in dit semester een schaal, vaas en een vrije invulling te maken. Aangezien de Koreaanse studenten al voorkennis hebben van eerdere vakken (en keramiek lessen op de middelbare school) mogen mijn objecten wat kleiner en eenvoudiger zijn. Ik ben begonnen met het schetsen van ideeën voor de schaal.

Het is niet de bedoeling iets te maken omdat je het er leuk uit vindt zien. Er moet een betekenis en/of verhaal achter zitten. Mijn idee is om een schaal te maken met verschillende lagen die in elkaar overlopen. Dit verloop moet uiteindelijk symbool staan voor de stroming van het leven, vandaar de bloemen en vlinder. Dit zijn fragiele objecten en dieren evenals het leven.

Op het moment van schrijven ben ik bijna klaar met het modeleer gedeelte. Daarna zal ik alles zo glad en mooi mogelijk proberen te maken. Vervolgens komt er een laag speciale verf op en moet de schaal volledig drogen. Tijdens het drogen mogen er absoluut geen scheuren ontstaan. Wanneer er wel een scheur opduikt moet ik helemaal opnieuw beginnen. Een scheur is namelijk niet te repareren en zou altijd een zwak punt blijven. Na het drogen gaat het voor de eerste keer in de oven. Hierin wordt het op 1200° graden gebakken. Dit duurt minimaal 24 uur, omdat het heel geleidelijk moet opwarmen en afkoelen om scheuren te voorkomen. Mocht er een (kleine) holte in mijn schaal zitten, dan zal de lucht daarin uitzetten en de schaal doen exploderen.

Na de eerste keer bakken is het tijd voor glazuren en daarna weer bakken op 800° om het glas laagje te doen smelten. Als het goed is heb ik dan een mooie schaal om mee naar huis te nemen.

FOOD

April 8, 2022, Yellow Sea ⋅ ☀️ 16 °C

De Koreanen weten wel wat lekker is. Hier een aantal lekkere gerechten (met beschrijving) die ik ondertussen op heb.

Uit eten gaan is voor de Koreanen heel normaal. 3 keer per dag een warme maaltijd eten in een restaurant is dan ook geen uitzondering. Betekend dus ook dat ik heel veel uitgeef aan eten... Gelukkig kan ik in de cafetaria op school goedkoop en redelijk goed eten krijgen. De drie foto's met maaltijd op dienblad komen uit de cafetaria.Read more

Kersenbloesem

April 11, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 22 °C

Elk jaar, wanneer de dagen langer worden en de temperatuur weer stijgt, kleuren de straten van Seoul roze van de kersen bloesem. Ja, ook buiten Japan zijn deze prachtige bomen in grote getalen te vinden.

In Seoul zijn een paar populaire plekken met veel prachtige bloesem. Eén van deze plekken is Yeouido-dong. Hier is een straat te vinden met honderden bomen op een rij. De straat wordt tijdens de piek afgesloten voor autoverkeer, zodat men alle ruimte heeft om rond te lopen. Dat is geen overbodige luxe. In een stad zo groot als Seoul komen er heel wat mensen op de bomen af.

Naast mooie bloemen was er ook een cameraploeg van een Koreaanse TV zender aanwezig. Wij wisten het toen niet, maar deze straat was de afgelopen 3 jaar afgesloten tijdens de bloesem periode. De overheid wilde namelijk geen menigte hebben rondlopen tijdens een pandemie. Dit jaar is deze populaire plek weer opengesteld en dat is nieuwswaardig. En wanneer er dan drie buitenlanders rondlopen moeten ze natuurlijk geïnterviewd worden. Zo ben ik voor maar liefst 5 seconden op het journaal van een Koreaanse zender geweest.

Naast Yeouido-dong waren er ook een paar mooie bomen op het campus te vinden. Hier heb ik ook een paar foto’s van toegevoegd.