Zuidoost-Azië

July - October 2015
A 104-day adventure by Anika and Mike Read more

Saigon & Mekong Delta

August 9, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

Na ons duikavontuur komen we weer aan in de grote stad: Ho Chi Minh stad of Saigon zoals de Vietnamezen het nog steeds noemen.

Saigon staat bekend om het War museum, een heftig museum waar veel foto's te vinden zijn van slachtoffers van de Vietnam oorlog door oa Agent Orange en Napalm bommen (puur vergif). Indrukwekkend, zeker.
    Ook een must-do: de Cu Chi tunnels. De VietCong heeft 250 km aan tunnels gegraven om de Amerikanen te slim af te zijn. Anika is nog in een verstopplaats gekropen (zie foto van Anika's eerdere reis en nu) en natuurlijk zijn we beide door de tunnels gekropen, zeker voor Mike was dit 'kruipen als een baby' zoals de gids dit verwoordde.

We besluiten om nog de zuidpunt van Vietnam te ontdekken, de Mekong Delta. We worden opgehaald door 2 moto mannetjes, welke ons naar een 'busstation' brengen (er staat een bus bij iemand in de achtertuin). Op goed vertrouwen stappen we maar in. Aangekomen aan het eind van de lijn, 3 uur later, staan 2 andere moto mannetjes ons op te wachten, deze brengen ons naar het dorpje waar we moeten zijn. Daar aangekomen worden we ongeveer 'gedropt in de middle of nowhere' en spreekt men niet veel Engels. Gelukkig verschijnt 5 min later de manager van het hotel, hij komt ons ophalen om nog eens 2 km achter op een motor te doen. Dit is een lekker hobbelig ritje en niet echt relaxed met een backpack op je rug. MAAR, 3 moto mannetjes en een busreis verder zijn we aangekomen, en alles verliep heel soepel...daar zijn de Vietnamezen goed in :)

Het verblijf was heerlijk, een bamboo hutje voor ons alleen, genieten van het uitzicht op de rivier en lekker aan het zwembad liggen.

Cambodja: Phnom Penh

August 15, 2015 in Cambodia ⋅ ☀️ 33 °C

Het is even wennen, weer een nieuw land, 2 nieuwe valuta (US Dollar en Cambodjaanse Riel), nieuwe woorden die we moeten leren (Or-kuhn = dankjewel).

Er zijn 3 must do's in deze stad: Tuol Sleng (gevangenis waar mensen gemarteld zijn in de jaren '70 door het regime van Pol Pot), de Killing Fields (waar dezelfde mensen zijn gedumpt in massagraven). En minder belangrijk volgens Mike: het Royal Palace.

Met name de recente geschiedenis van Cambodja, de Rode Khmer, de genocide en de bedenkelijke opstelling van 'het westen' ten aanzien van dit alles is moeilijk te bevatten. Nu op naar een mooier stukje geschiedenis (qua architectuur dan).

Angkor What?

August 19, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 35 °C

Afgelopen week in het nieuws: Lonely Planet (van de reisboeken) heeft in een top 500 lijst Angkor Wat verkozen tot nummer 1 must see van de hele wereld. Laten wij net op dit moment bij deze schitterende tempels zijn!

We besluiten om de klassieke route te doen: dag 1: The Grand Circuit (de buitenliggende tempels) en op dag 2 the Small Circuit (Angkor Wat zelf + de tempels in en rond Angkor Thom (de oude stad). In het hostel komen we Luciano uit Italië tegen die ook deze plannen heeft en we besluiten om samen de tempels te ontdekken en de kosten van een TukTuk te delen.

Mike is niet zo'n tempel fan, maar toch, dé Angkor Wat tempel te zien tijdens zonsopkomst is indrukwekkend, zie ook de foto's. We beginnen met een paar rustige kleine tempels om een beetje in te komen, waarna we doorgaan naar de Preah Khan, deze tempel is grotendeels een ruïne, en wat is er nu leuker dan klimmen en klauteren over de stenen? De bomen houden ook van de tempels en zijn hier ook helemaal mee vergroeid, zie foto.

Dag 2, the BIG day! Alle hoogtepunten: Angkor Wat, Bayon (met de gezichten) en Ta Prohm (bekend van de Tomb Raider film met Angelina Jolie) staan op het programma. Anika vind de Bayon een mooie tempel, terwijl Mike deze alleen van een afstandje mooi vind. Mike is een groot fan van Angelina en vind de Ta Prohm het mooist, deze ligt midden in de jungle en is helemaal overwoekerd. Vandaag de dag hebben ze de meeste jungle weggehaald, maar een paar grote bomen mogen blijven staan, deze zorgen ook voor versteviging van de tempels.

Grote schoonmaak a.k.a. Beeeestjes

August 25, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Allemaal beestjes, zoveel beestjes om me heen! Helaas zagen we onze beestjes niet omdat we een slok op hadden, maar was het de harde realiteit.

De afgelopen anderhalve week in Cambodja zijn we in een ware veldslag beland met de befaamde ‘bed bugs’. In ons hostel in Phnom Penh hing een chemische geur en Anika werd de 1e nacht lek gestoken door een mug (meestal is Mike de sjaak, maar er viel geen mug te bekennen volgens hem). De volgende nacht hetzelfde verhaal, maar toen spotte Anika de bed bugs en heeft ze dit gemeld bij het hostel. Her personeel reageerde vrij laconiek (die zul je zelf wel meegebracht hebben), bood Anika 50% korting voor de nacht en ze zouden het de volgende dag schoonmaken. We werden behoorlijk nerveus over het ‘schoonmaken’ van het hostel en de volgende nacht weer hetzelfde recept.

Achteraf gezien ontzettend stom van ons om niet meteen in paniek uit het hostel weg te rennen, maar we beseften de ernst van de bed bug nog niet helemaal. In ons nieuwe hostel in Siem Reap krioelde het weer van de beestjes, dus moesten wij ze wel meegenomen hebben. Verhuizen naar een nieuwe kamer, alle bagage schoongemaakt, kleding naar een professionele laundry en het resultaat weer bed bugs in onze nieuwe kamer, grrr! Toen hebben we gisteren aan de noodrem getrokken en al ons ‘hebben en houden’ bij de meest professionele laundry toko in de stad gedropt en gevraagd om alles te wassen (met heet water in een wasmachine) en te drogen (in een machine) dat daar maar geschikt voor is. In onze geleende kleren van de wasserette al onze andere spullen in een zak meegenomen en dit stuk voor stuk (tot op het niveau van individuele tandenstokers) met kokend/heet water gewassen. Beiden hadden we nog nooit zo goed schoongemaakt, maar de beten over onze hele lichamen (soort van muggenbulten, maar dan veel meer en erger), gebroken nachten van de irritatie en van hoe in godsnaam van dit probleem af te komen, liet ons geen andere optie. Alles is nu door de mangel gehaald en spullen die we niet per se nodig hebben, zoals lonely planets etc, hebben we allemaal weggegooid. Bij de laundry toko moesten we per kilo betalen en dat was dus $70, maar dit vond Mike te gortig en weigerde te betalen. Dit leverde een hoop entertainment op voor de tientallen personeelsleden op de werkvloer en de nodige frustratie bij de manager. Maar Mike vond het niet meer waard dan $50 dus dit werd dan ook de prijs. Het is natuurlijk een gigantisch werk wat ze geleverd hebben en alles is weer zo goed als nieuw (backpack, daypack, schoenen, etc.), maar het is lastig te verkroppen dat je voor iets waar je niets aan kunt doen net zoveel moet betalen als een hele week accomodatie. We zijn dus weer een weekje eerder terug :) Hopelijk kunnen we dit achter ons laten, maar dat zal de tijd uitwijzen! Mochten er onverhoopt ergens eitjes achtergebleven zijn dan begint de horrorstory all over again.
    Vandaag hebben we alles weer ingepakt, het platteland van Cambodja verkend op de fiets en een laatste tempel van de Ankor groep bezocht. Deze tempel was wat gewoontjes vegeleken met wat we al gezien hadden, maar de ligging op een heuvel was super zodat je een mooi uitzicht had over het Tonlé Sap Lake en rural Cambodja. Mike is ontzettend trots op zijn volle kaart die het bewijs vormt voor drie dagen tempelbezoek.

Op naar onze onbewoond eiland experience op Koh Rong Samloem!

Sweet Dreams

September 2, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Helaas konden we de bed bugs perikelen niet helemaal achter ons laten, omdat we op onze tussenstop naar Koh Rong Samloem in Sihanoukville opnieuw werden getroffen in het holst van de nacht. Ondanks dit feit besloten we om er zo weinig mogelijk van aan te trekken en te genieten van het eiland (nadat we de toilettas van Anika die het leed leek te veroorzaken ‘veilig’ opgeborgen hadden in een luchtdichte zak).
    We hebben besloten om onze 'joker' in te zetten, tijdens ons afscheidsfeestje hebben we van de meiden van jaarclub PUUR een 'luxe verblijf naar keuze' cadeau gekregen.

Onze bootreis naar het eiland hadden we gecombineerd met een heerlijke snorkeldag om een beetje te ontspannen na de opgebroken nacht. Dit was een erg geslaagde dag met veel moois onder water. Toen we op het eiland arriveerden, werden we enthousiast ontvangen en gevraagd om nog een half uurtje geduld te hebben. Ze waren druk bezig met het bouwen van een toilet en douche en dit zou binnen een half uur afgerond worden. Dit was al een bonus, want bij de omschrijving stond een gedeelde douche en toilet op het strand. Zo kregen we iedere dag uiteindelijk een stukje meer van onze kamer (handdoeken, wc-borstel, prullenmand, etc.). De eigenaren (twee stellen uit Oekraïne) waren echt super, het eiland was prachtig en het eten was erg goed. Helaas was het weer voor het eerst op onze trip echt regenseizoen waardig, maar tussen de stortbuien door was het zeker genieten. We hebben nog een mooie sunset meegepakt aan de andere kant van het eiland (na een hike door de jungle tussen de apen) en de full moon was ook mooi en helder. Helaas was er geen ‘Full Moon’ party, omdat er simpelweg bijna geen toeristen waren en dit blijkbaar alleen in het hoogseizoen plaatsvindt. Jammer, maar helaas! We hebben ook nog twee keer de wekker gezet voor een onvergetelijke sunrise, maar door de stromende regen was het een kwestie van wekker uit en omdraaien. Aan het einde van ons verblijf kregen we van Andrej nog een wensballon om op te laten, een erg leuk gebaar!

Nu zijn we weer terug op het vasteland, hebben we weer wat schoonmaakacties ondernomen tegen onze ongewenste medereizigers en maken we ons op voor de reis richting Laos.

Been there "Dondet"

September 6, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 24 °C

Op doorreis naar Laos hebben we nog een heuse wolkbreuk mogen trotseren midden in het centrum van Phnom Penh. Het water stond op sommige plaatsen bijna tot Anika haar middel. Gelukkig was het weer in Si Phan Don (4 Thousand Islands) erg goed en hebben we genoten van ons eerste verblijf in Laos. Wederom een stukje Mekong, maar in onze ogen mooier dan de Mekong in Vietnam (we worden verwend).

De tijd hebben we hier doorgebracht in een hangmat en eens nagedacht over wat te doen in Laos, daarnaast hebben we een dagje met de fiets de omgeving verkend. Van watervallen (stroomversnellingen) tot het spotten van de met uitsterven bedreigde Irrawaddy dolfijn.

Ondertussen zijn we aangekomen in Champasak met de ‘VIP’ bus. De ‘VIP’ bus was dusdanig goed geregeld dat we eerst een half uur ruzie hebben staan maken met de chauffeur en consorten. Er waren meer plaatsen verkocht dan er beschikbaar waren in de bus en dat betekende dat een van ons twee maar ergens tegen de deur geplakt moest hurken. Nadat alle backpackers in het busje eens goed uitgehaald hadden naar de organisatie, vertrok de persoon die ‘verantwoordelijk’ was met de staart tussen de benen. Uiteindelijk hadden we geen andere keus dan instappen (en gewoon betalen voor de stoel die je niet had), waarbij onze bacpacks bovenop de overige backpackers werden gegooid. Welcome to travelling in Laos!

Champasak

September 8, 2015 in Laos ⋅ ☀️ 11 °C

Na alle tempels van Angkor vond Mike (het moet niet gekker worden) het een goed idee een extra stop in te lassen in Champasak, waar nog een Angkor tempel te vinden is. Wat Phou, werkelijk een van de mooiste tempels die we gezien hebben. Niet zozeer de ruïne zelf, maar de combinatie met de schitterende ligging op een berg maakt een bezoek erg bijzonder.
    Verder is dit dorpje totaal niet toeristisch, maar heeft Mike hier wel de lekkerste friet en mayo (ook bijna enige) van de reis gegeten. Een Waal was hier net een cafe/restaurant begonnen en had zijn eigen geheim voor de friet (wij weten het nu, maar het geheim van de smid verklappen we natuurlijk niet). Deze man was ook zo vriendelijk ons voor een zacht prijsje mee te nemen naar onze volgende bestemming, Pakse. Zo kwamen we aan in Champasak als een kudde vee en vertrokken we in alle luxe.

Pakse and the Bolaven Plateau

September 11, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 15 °C

We vonden het weer eens tijd om onze motor-rij-skills bij te werken en wat is nu een betere plek dan de 'Southern Swing' in Laos :)
    Bij Miss Noy (heel lief vrouwtje) hebben we een semi-automatic scooter gehuurd, dat betekent schakelen met je voet, maar nog geen koppeling. Anika is even voor een oefen rondje geweest en dit ging best aardig, dus we besloten op weg te gaan voor 'The Big Loop'. Na 40 km rijden kwamen we in onze eerste regenbui terecht en na een half uurtje schuilen leek het niet op te klaren. Zelfs de locals gebaarden naar ons dat het zo nog wel even door kon gaan. Wij moesten toch verder dus zijn (met regenponcho aan) op de scooter gestapt naar Tad Lo, een mooi authentiek dorpje met 3 watervallen. De vrolijke kinderen onderweg maakten de regen meer dan goed. Het 'sabaidee' (hello) in Laos is tot nu toe verreweg de leukste hello van onze reis.
    Na een nachtje slapen in een heerlijk bed gaan we vroeg op weg naar de Tad Soeung waterval en door via Sekong (mooi stukje jungle) naar het dorpje Ban Nong Oy. Hier is 1 GuestHouse en ook maar 1 restaurantje waar wat aangewaaide dorpelingen zaten. We konden alleen maar Noodlesoup krijgen, niet onze favoriet, maar weinig keus.
    De volgende ochtend zijn we een stukje terug gereden zodat we voldoende de tijd hadden om een aantal watervallen in de jungle te bekijken. Dit bleek in het regenseizoen een hele klus, maar met wat hals brekende toeren en vallen en opstaan zijn we toch bij een aantal geraakt. Anika is zelfs nog in een waterval gedoken omdat het glad was, dit was wel verkoelend na de warme wandeling door de jungle. Gelukkig niet de grootste, deze hebben we trouwens toch niet kunnen vinden in de jungle en zijn we misgelopen, hetzelfde overkwam een ander stel daar aanwezig.
    Een mooie 3 dagen door het Bolaven Plateu, o ja, Mike vond de koffie heel lekker ;)

Vientiane

September 13, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Vientiane, de kleinste hoofdstad die we gaan tegenkomen op onze reis, maar een half miljoen inwoners. Als je rondloopt heb je ook meer het idee van een dorpje, heel gemoedelijk gaat het eraan toe. We kwamen aan op een zondagochtend en alle winkeltjes waren nog gesloten, het was zelfs lastig om een ontbijtje te scoren.

Wat is er te doen in deze hoofdstad van Laos? Niet veel eigenlijk. De enige reden waarom reizigers hier blijven hangen is de vele ambassades van omringende landen om een visum te scoren, zo ook wij. First thing maandagochtend meteen naar de ambassade van Myanmar, hier krijgen we te horen dat we woensdagmiddag ipv woensdagavond het visum kunnen ophalen, mooi, want dan kunnen we meteen door naar VangVieng, Tubing Capitol of the World ;)

In de tussentijd zijn we naar het bezoekerscentrum van COPE geweest. Deze organisatie zet zich in voor de inwoners van Laos welke een ledemaat zijn kwijt geraakt door 'bombies' (Clusterbommen). Laos is het land waarop de meeste bommen zijn gevallen per hoofd vd bevolking. Terwijl ze niet eens in oorlog waren (het gaat hier om de Vietnam oorlog). Dagelijks worden er nog bommen gevonden die niet ontploft zijn en ook dagelijks raken er mensen gewond en verliezen armen/benen. Deze COPE organisatie verzorgt protheses en fysiotherapie aan de gewonde Laotianen. Hierdoor tellen ze weer mee in de samenleving, een geweldig initiatief!!

5-Sterren Wellness voor onze Bedbugs

September 16, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

We hebben nog steeds last van bedbugs (zie ook eerdere posts). Deze vampier beestjes houden ons uit de slaap 's nachts en vinden ons bloed heel erg lekker (brr).

Na veel research op internet te hebben gedaan (opvallend weinig verhalen van reizigers hoe zij ervan af komen), ziet Mike een verslag staan van iemand die als suggestie de sauna oppert. De bedbugs gaan namelijk dood bij temperaturen van 50 graden of hoger.

Dan zit er maar 1 ding op: naar het meest luxe 5-Sterren hotel in Laos, het Plaza gaan en daar gebruik maken van de sauna!
    De meneer bij de sauna kijkt wel een beetje raar op als wij ons verhaal vertellen (hij snapt er geen hout van). Hij denkt eerst dat wij zelf van de sauna gebruik willen maken. Na het laten zien van een plaatje van een backpack heeft hij ervan gemaakt dat onze tassen nat zijn en dat we deze willen laten opdrogen in de sauna. Na 3 keer te hebben uitgelegd dat het om bedbugs gaat laten we deze meneer maar in de waan dat onze tassen inderdaad nat zijn. Na even te bellen met de manager krijgen we toestemming, we kunnen onze tassen de volgende dag in de sauna leggen (zie ook foto). De tassen hebben er bijna 3 uur ingelegen en nu fingers crossed dat alle bedbugs dood zijn. Afgelopen 2 nachten hebben we nog geen bedbugs gevonden, dus we blijven hoopvol.