2019 Engeland

July - August 2019
July 2019 Read more

5-8 Okeford Fizpane

August 5, 2019 in England ⋅ ⛅ 20 °C

Het is super bewolkd als ik opbreek. En net als alles ingepakt is: regen. Ik steek mijn tong uit tegen Murphy: "je wist niet dat ik zo snel kon inpakken hѐ?"
    Wordt het toch gewoon mooi weer! Nou ja zeg.
    Zelf een route geknutseld, eerst naar de kust. Die zie ik van boven: zandstrand. La ma. Ik buig af ri Salisbury. Met vermijding van A en B wegen wordt het erg leuk, maar wel een "beetje" stijl. Ik fiets 11% maar te lang en te stijl betekent toch veel duwen vandaag. Maar ik kom er toch. Doe de Cerne Giant nog een keer. De wandeling is erg stijl en breek ik af. Goed besluit want ik kom met redelijk wat pijn in mijn knie beneden. Ik vind de alleen-voor-leden camping en caravan site. Bellen lukt niet, maar er verschijnt vanzelf iemand dus dat komt goed. 60 km maar, maar wel 972 meter geklommen. Cider bij de pub. En zo een burger. Moet ik ff wachten tot het 6 uur is.

7-8 Salisbury

August 7, 2019 in England ⋅ ⛅ 19 °C

Ik was een beetje jaloers op Edo en Colmar.
    Salisbury is ook errug gaaf. Ik sjok er bijna 4 uur rond (inclusief boodschappen). Enige nadeeltje is, dat de nummertjes van de stadswandeling niet in volgorde staan. Wat een gezoek steeds. Toch leuk.
    Ook op zoek naar een solar charger. Had gekund, hij woog maar 3 kilo denk ik en kon wel helemaal 2500 mhA aan. Toch maar niet dus. Met 2 plasticjes voor I-phone (voor een pond) de barsten in mijn tablet bedekt. Goede maat hadden ze niet.
    Ondanks een bui (ik was net de kathedraal aan het bezienswaardigen) is mijn was toch bijna droog als ik terug kom.

8-8 Marlborough

August 8, 2019 in England ⋅ ⛅ 13 °C

Nog vroeger wakker dan anders, ik wil er eigenlijk nog niet uit, maar ik moet zó nodig plassen. En om kwart voor zes ben ik dus klaar wakker.
    Dat komt goed uit, want de route is niet echt vlak. Ik schamp Stonehenge op 2 km. Toch maar even een ommetje dus. Zal ik er toch in? Kaartjes alleen in het visitorcentre wat je nergens ziet. En het voetpad loopt maar 10 meter verder weg dan als je er "in" bent. Ik vind het wel best. Indrukwekkend ook al die grafheuvels in een cirkel om Stonehenge. Dat wist ik nog.
    Daarna door alweer militair oefenterrein (pas op kruisende tanks), naar Avebury. Ik krijg nog een gratis wit paard, wat ze over 2 dagen opnieuw gaan kalken. De route is verder maar matig, toch redelijk wat verkeer. En wat valt Avebury tegen zeg. Was ik maar niet gegaan. Inmiddels ontdekt door het grote publiek, overal hekjes en schreeuwende kinderen. Ik voel nergens meer die energie, maar ik zal zelf wel "uit" gestaan hebben. Wat wel gaaf was, was het lopen door de "oprijdlaan" met mijn fiets. Dat kon ik me ook niet herinneren.
    Met vragen vind ik de route terug. Inderdaad autovrij, maar fietspad is anders. Toch leuk, wel zwaar. En langs renbanen, ook leuk. En overal van die stenen. Als toetje ligt de camping op een heuvel aan een knetter drukke weg. Net zo duur als anders: geen douches, geen wifi. Duh. En ook geen plek waar je je even privé kan wassen. Belachelijk. Wel een fish en chips kraam. Doe dat dan maar. Frieten hadden perfect kunnen zijn als ze wat langer gebakken waren geweest.
    Ik snap wel dat ik een beetje moe ben, 938 meter geklommen. En 76,5 km.
    Eigenlijk wil ik om 8 uur al naar bed. Loop een rondje camping, ben ik net op het verste punt, begint het te miezeren. Bed: here I come!

9-8 Somerford Keynes

August 9, 2019 in England ⋅ ⛅ 21 °C

Het heeft de hele nacht geregend (denk ik, ik heb veel geslapen). Om half 6 ook nog, ik draai me nog eens om. 7 uur: droog! Nou ja zeg. Vervolgens via een oude spoorbaan naar Swindon, daar ff de route kwijt maar vervolgens via een andere spoorlijn verder. Ik krijg herten en Haydon Henge Stones kado (zijn pas in dit jaar weer herontdekt!). Af en toe ligt de route erg dicht bij een drukke weg. Ik blijf hem toch volgen. Goed besluit blijkt, als ik op weg naar de camping "rustige weggetjes" rijd. Not. De camping heb ik uitgezocht op zijn naam: go-by-cycle, al was hij wat dichtbij. Maar een rustig dagje kan geen kwaad. Ze blijken vooral fietsen te verhuren, maar een nette camping. Alleen de weg waar ie aan ligt is ook niet rustig helaas. De eerste echte bui valt als de tent net staat. De tweede als ik net mijn wandelingetje begin. Ik wil eigenlijk terug, maar het hek zit op slot. Dus "geheel vrijwillig" (anders moet ik weer door de bramen en de brandnetels) wandel ik een rondje Maarseveense Plassen, al zie je er erg weinig van vanwege alle bramen. Gelukkig zijn er inmiddels een paar rijp. De pub schijnt wifi te hebben, dus ik ga zo een biertje doen. Heb ik ook trek in.Read more

10-8 Oxford (!)

August 10, 2019 in England ⋅ ⛅ 18 °C

Het voorspelde afschuwelijke weer beperkt zich 's nachts tot vooral storm. Gelukkig sta ik beschut. 's Morgens zonnetje en volgens mij storm mee. Dus opbreken. En dan een práchtige tocht. Rustige weggetjes, stenige dorpjes, muurtjes waar je overheen kunt kijken ipv die hoge heggen. Jammer van die eindeloze miezer, afgewisseld met stortbuitjes. Levert wel een lekkere stop op in Circencester, met chocoladetaart, moccacino, práchtige klassieke muziek, wifi en een stopcontact. I'm in heaven. Leuk centrum ook en stukje Romeinse muur.
    Het zou na elven beter worden, maar dat was pas om twee uur na alweer een stop in een pub.
    Ik mik op twee campings onder Witney, Oxford is wat ver en die camping is lawaaiig stond in het boek. Om daar te komen helaas een stukje Aiets. Moet ik op de eerste camping voor twee betalen. Ik door naar de volgende. Daar ook: 31 (!) pond en, hou je vast, ik moet mijn tent op gravel opzetten OM HET GRAS TE SPAREN. Vind ik ook veel belangrijker inderdaad dan mijn tent heel houden, om het over die 31 pond maar niet te hebben. Ik heb voor minder geld in hotels geslapen! Ik verdom het om terug te gaan naar nr 1. Dus door naar Oxford. Krijg als kadootje nog een extra bui op mijn kop. Maar ook volgens mij een rode wouw. Camping lijkt vooral last te hebben van het geraas van de snelweg. Sta wel op gras, voor 9,20. Met nog een biertje halen: 92 km en 945 hoogtemeters (ongeveer, het was nat, dan wordt het onbetrouwbaar). En ik ben niet eens bekaf! Komt natuurlijk door die wind mee. Misschien ben ik toch toe aan een e-bike.
    Ondanks alles toch best een leuke dag!

11-8 Bletchingdon

August 11, 2019 in England ⋅ ⛅ 17 °C

Nou, da's wel echt een Astrid dag.
    Ik begin na 300 meter met een fles wijn, 6 tomaten en 2 avocado's te kopen, want ik ga toch niet zo ver vandaag en ik kom volgens mij niets meer tegen.
    Fiets eerst uitgebreid door Oxford, anders dan ik dacht, maar errug gaaf. Harry Potter is hier opgenomen! Doe de botanische tuin (met korting want de kassen zijn nog dicht). Ik had toch al niet zo'n zin in kassen. Gesticht in 1621! Zo, dat is de meest georganiseerde botanische tuin ever. Zo leer je nog eens wat!
    Nog meer fietsen door Oxford, en weer terug want het klopte niet. En toen via een leuke route Oxford uit. De eerste 2 campings liggen aan de B-iets en dat wil ik niet. Dus door, de volgende is maar 12 km. Ik kom nog langs een ander, aan de snelweg. Dus door, helaas wel een heel stuk over een drukke weg (niet meer de route). En vervolgens bestaat ie niet, er ligt inmiddels een Vinex wijk. Ik durf de volgende niet te gokken, dus terug naar die 2, zou raar zijn als die allebei niet bestaan. En anders heb ik die nare aan de snelweg nog achter de hand. Blijk ik leuk langs het Oxford Kanaal te kunnen.Top!
    Begint met leuk gravel, maar verwordt (uiteraard als je al een heel stuk op sjouw bent) tot een hobbelspoortje met aan 2 kanten water. Af en toe loopt het ook nog schuin. En vanwege de buitjes glibbert het best wel. Ik ben zo bang dat mijn fiets in het water glijdt, dat ik hele stukken loop. Wel mooi en lekker rustig inderdaad. Alleen narrow boats. Als toetje nog een klimmetje. Sta ik om 4 uur na 53 km en 433 klimmeters op steenworp afstand van Oxford op een camping die toch net iets van de weg ligt, je hoort hem nauwelijks. Nr 2 schijnt dichter bij de weg te liggen, heb ik dat nog net goed gekozen. Kost gewoon 10 pond, túúrlijk hebben ze een stopcontact waar ik kan opladen. Ik boek gelijk 2 nachten. Blijken ze ook nog wifi te hebben. Nadat ik gedouched heb onder de beste douche so far: onweer. Alleen wordt het daarna niet meer echt droog, herstel, het plenst vrolijk verder. Komt de campingdame nog heel lief vragen of het goed gaat. Of ik koffie wil. Hartstikke lief, maar ik wil dit schrijven en dan gewoon naar bed. Ik had het ook even echt koud, zal wel door de moeheid komen. Er is hier alleen wel een vliegveld om de hoek zo te horen.